Σχέσεις εξουσίας και σχολείο: μελέτη περίπτωσης άτυπης εφαρμογής αμεσοδημοκρατικής κυβερνολογικής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

Περίληψη

Στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα οι μαθητές-ριες αποκλείονται από τη λήψη αποφάσεων σε κάθε επίπεδο. Η παρούσα εργασία μελετά τις περιπτώσεις τριών τυπικών δημόσιων σχολικών μονάδων σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας, οι οποίες εφάρμοσαν άτυπα αμεσοδημοκρατικές ενδοσχολικές συνελεύσεις (‘Σχολικό Συμβούλιο’), μέσα από τις οποίες οι εκπαιδευτικοί από κοινού με τους/τις μαθητές-ριες λάμβαναν τις αποφάσεις που αφορούν τη σχολική ζωή. Οι συνελεύσεις συντονίζονταν από επιτροπή μαθητών-ριών, ενώ εκπαιδευτικοί και μαθητές-ριες συμμετείχαν ισότιμα. Η εφαρμογή ξεκίνησε από το Δημοτικό/Νηπιαγωγείο και επεκτάθηκε, σε πιο περιορισμένη έκταση, στο τοπικό Γυμνάσιο. Οι περιπτώσεις μελετώνται και σε σχέση με το τοπικό Λύκειο.Στόχος της έρευνας ήταν να μελετηθεί η λειτουργία των συνελεύσεων, ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούσαν οι εν λόγω σχολικές μονάδες και οι στάσεις, αντιλήψεις και αποτίμηση της εφαρμογής τους από τους/τις μαθητές-ριες, εκπαιδευτικούς και γονείς. Η μελέτη γίνεται με βάση την ανάλυση ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In the typical educational system pupils are excluded from the decision-making process at all levels. The present thesis studies the case of three typical state school units in a village at rural Greece, where the teachers and the pupils were taking all school-based decisions through direct-democratic assemblies (‘School Council’). The meetings were regulated by a committee of pupils and both teachers and pupils were participating as equals. This practice started in the Primary School and the Kindergarten, and expanded, to a limited extent, to the local Middle School (ages 12-15). These cases are being studied along the case of the local High School (ages 16-18).The research goal was to study the ways in which the meetings were held, the school units were operating, the pupils, the teachers and the parents were perceiving and evaluating this practice, as well as to document their attitude towards its fundamental idea. The study was based on Michel Foucault’s analysis of power in system ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/51527
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51527
ND
51527
Εναλλακτικός τίτλος
Power relations and school: case study of an unofficial procedure of direct-democratic governmentality in the Greek educational system
Συγγραφέας
Ρετάλης, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Φρυδάκη Ευαγγελία
Πασιάς Γεώργιος
Παπακωνσταντίνου Αντιγόνη - Άλμπα
Φωτεινός Δημήτριος
Ρουσσάκης Ιωάννης
Κατσαρού Ελένη
Πεχτελίδης Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Σχέσεις εξουσίας; Κυβερνολογική; Eκπαιδευτικό σύστημα; Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; Σχολείο; Πειθαρχική τεχνολογία; Ενδυνάμωση; Αντίσταση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)