Η συνομιλία των τεχνών: η αξιοποίηση των τεχνών στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Περίληψη

Η διατριβή αυτή απαντά στο πρόβλημα της πρόσληψης του μαθήματος της Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με την πρόταση ενός νέου οργανωτικού και διδακτικού πλαισίου. Στο νέο αυτό διαλογικό πλαίσιο, η Λογοτεχνία συνομιλεί με τα άλλα καλλιτεχνικά κείμενα (Θέατρο, Κινηματογράφο, Μουσική, Εικαστικά), ως γλώσσα της Τέχνης. H τοποθέτηση της Λογοτεχνίας σε ένα διακαλλιτεχνικό συγκείμενο στοχεύει όχι μόνο στη νοηματοδότηση του κειμένου, αλλά και στη συγκρότηση της πολιτισμικής υποκειμενικότητας του μαθητή. Η διατριβή διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αποτελεί το θεωρητικό υπόβαθρο, στο οποίο περιγράφονται οι μετατοπίσεις που έχουν συντελεστεί τις τελευταίες δεκαετίες και αφορούν τους παρακάτω χώρους: α) το κοινωνικό «συγκείμενο», β) τη θεωρία της Λογοτεχνίας γ) τη θεώρηση της νοημοσύνης, δ) το παιδαγωγικό - ψυχολογικό μοντέλο μάθησης. Οι μεταστροφές αυτές οδήγησαν σε μια νέα κοινωνικοπολιτισμική θεωρία, σύμφωνα με την οποία η γνώση «κατασκευάζεται» εντός της προσλαμβάνουσας συνεί ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this thesis is to find an answer to the problem of literature reception in Secondary Schools in Greece by creating a new organizational and teaching context. In a dialogical setting, literature opens a conversation with other artistic “texts” (Theater, Cinema, Music, Painting) within the boundaries of the ‘language’ of art. Placing Literature in an interartistic context aims not only at the weaving of meanings and mutual elucidation, but also at the construction of the student’s cultural subjectivity.The thesis has two parts. The first part consists of a theoretical investigation that depicts the shift that has taken place in the recent decades concerning: a) the social context, b) the literary theory, c) the theories of Intelligence assessment, c) the educational and psychological models of learning. These changes lead to a new socio-cultural theory according to which knowledge is situated and “co-constructed” dialogically, through the interaction of the recipient and the ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/44603
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/44603
ND
44603
Εναλλακτικός τίτλος
Interart dialogue(s) in education: the use of arts in literature teaching in greek secondary education
Συγγραφέας
Αγγελιδάκη, Μαρία (Πατρώνυμο: Εμμανουήλ)
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Φουντουλάκης Ανδρέας
Οικονομίδης Βασίλειος
Καραΐσκου Μαρία
Ζερβού Αλεξάνδρα
Πουρκός Μάριος
Σωτηροπούλου - Ζορμπαλά Μαρίνα
Μαρκομιχελάκη Αναστασία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Διδασκαλία με τις τεχνες; Διακαλλιτεχνικό συγκείμενο; Θεωρίες πρόσληψης; Διδακτική λογοτεχνίας; Πολλαπλή νοημοσύνη του Gardner
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
463 σ., εικ., πιν., σχημ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)