Ο κινηματογράφος ως κειμενικό είδος στο μάθημα της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: μια πρόταση διδασκαλίας

Περίληψη

Η διατριβή έχει ως στόχο να τεκμηριώσει τη χρησιμότητα της παρουσίας του κινηματογράφου ως κειμενικού είδους στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην προοπτική του κριτικού γραμματισμού. Επιδιώξαμε να εμπλέξουμε τους μαθητές σε διαδικασίες συγκρότησης νοήματος στο μάθημα της λογοτεχνίας μέσα από τη χρήση κινηματογραφικών ταινιών. Εφαρμόσαμε μια έρευνα-δράση και μελετήσαμε την ανταπόκριση των μαθητών σε δραστηριότητες στις οποίες συνυπήρχαν κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές και λογοτεχνικά κείμενα. Μας απασχόλησε αν η ερμηνεία των μαθητών χαρακτηρίζεται από κριτική ματιά ή επιφανειακή ανάγνωση των κειμένων, αν οι μαθητές λαμβάνουν υπόψη το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο και αν κατανοούν τις τεχνικές και τις συμβάσεις των λεκτικών, οπτικοακουστικών και πολυτροπικών κειμένων αυτοτελώς ή και σε σύγκριση. Επιχειρήσαμε να απαντήσουμε στο ερώτημα με ποιους τρόπους η κινηματογραφική ταινία, η τηλεοπτική σειρά και άλλα πολυτροπικά κείμενα μπορούν ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This dissertation explores the use of film as a text in teaching literature in high school in the perspective of critical literacy. The aim was to engage students in understanding literature through the use of film. In this research project we adopted the action-research methodology and we studied students’ response to activities which involved films, TV series and literary texts. We explored whether the students’ interpretation is a true critical reading position or a typical reader response to texts. Furthermore we investigated whether students consider the historical, social and cultural context and if they comprehend the language of the literary or multimodal texts independently or in comparison. The overall aim was to demonstrate how film can be integrated into curriculum to serve the teaching literature aims in secondary education in Greece.

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/45445
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/45445
ND
45445
Εναλλακτικός τίτλος
Film as a text in high school literature
Συγγραφέας
Γιωτοπούλου, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Αποστολίδου Βενετία
Παπαδημητρίου Φωτεινή
Πασχαλίδης Γρηγόρης
Κωστούλη Τριανταφυλλιά
Χοντολίδου Ελένη
Παναγιώτου Νίκος
Αγάθος Αθανάσιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Διδακτική λογοτεχνίας; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Λογοτεχνία και κινηματογράφος; Κινηματογράφος στην εκπαίδευση; Κριτικός γραμματισμός; Κριτικός γραμματισμός των μέσων; Οπτικοακουστικός γραμματισμός; Έρευνα-δράση; Πολυτροπικά κείμενα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
411 σ., εικ., πιν.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)