Περίληψη
Η παρούσα διδακτορική διατριβή αποτυπώνει την Διαπολιτισμική Παιδαγωγική θεωρία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ερευνώντας το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και τα σχολικά εγχειρίδια του Γλωσσικού μαθήματος, που συγγράφηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ι. και του ΥΠΕΠΘ -ΦΕΚ 2003/13-3-2003, τ. Β’ ,σε σχέση με την εκπαιδευτική αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών (Τ.Π.Ε.) στο δημοτικό σχολείο. Τα μεθοδολογικά εργαλεία της διατριβής μας είναι: Α) Η Ανάλυση Περιεχομένου Λόγου σχολικών βιβλίων με ποιοτικά στοιχεία, Β) Η Συνέντευξη ομάδας εστίασης βάθους (focus group).Ερευνήσαμε 17 σχολικά εγχειρίδια (τεύχη) του Γλωσσικού μαθήματος: Α΄ - Στ΄ δημοτικού βάσει του θεωρητικού μέρους. Οι ακολουθούμενη ερευνητική κατηγοριοποίηση είναι:1. Κείμενα/εικόνες υψηλής διαπολιτισμικότητας, τα οποία περιέχουν αναφορές σε πανανθρώπινα οικουμενικά στοιχεία και αξίες, των ανθρώπων ανεξαρτήτως: χρώματος, φυλής, θρησκείας, γλώσσας ή όποιας άλλης ετερογένειας. Σε αυτό το είδος επισημάναμε και εντοπίσουμε κείμενα, ποιήματ ...
Η παρούσα διδακτορική διατριβή αποτυπώνει την Διαπολιτισμική Παιδαγωγική θεωρία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ερευνώντας το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και τα σχολικά εγχειρίδια του Γλωσσικού μαθήματος, που συγγράφηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ι. και του ΥΠΕΠΘ -ΦΕΚ 2003/13-3-2003, τ. Β’ ,σε σχέση με την εκπαιδευτική αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών (Τ.Π.Ε.) στο δημοτικό σχολείο. Τα μεθοδολογικά εργαλεία της διατριβής μας είναι: Α) Η Ανάλυση Περιεχομένου Λόγου σχολικών βιβλίων με ποιοτικά στοιχεία, Β) Η Συνέντευξη ομάδας εστίασης βάθους (focus group).Ερευνήσαμε 17 σχολικά εγχειρίδια (τεύχη) του Γλωσσικού μαθήματος: Α΄ - Στ΄ δημοτικού βάσει του θεωρητικού μέρους. Οι ακολουθούμενη ερευνητική κατηγοριοποίηση είναι:1. Κείμενα/εικόνες υψηλής διαπολιτισμικότητας, τα οποία περιέχουν αναφορές σε πανανθρώπινα οικουμενικά στοιχεία και αξίες, των ανθρώπων ανεξαρτήτως: χρώματος, φυλής, θρησκείας, γλώσσας ή όποιας άλλης ετερογένειας. Σε αυτό το είδος επισημάναμε και εντοπίσουμε κείμενα, ποιήματα και κάθε είδος λόγου, όπου αναφέρονται οι πανανθρώπινες αξίες και στοιχεία όπως: η αγάπη, η φιλία, η ειρήνη, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, τα ίσα δικαιώματα, η αλληλοκατανόηση, η συνεργασία λαών, η ισότητα, ο σεβασμός σε άτομα με ειδικές ικανότητες. Επίσης καταγράψαμε και εντάξαμε σε αυτήν την κατηγοριοποίηση την παρουσία εικονογράφησης ατόμων- μαθητών, μαθητριών από ξένες χώρες που υπάρχουν μέσα στα γλωσσικά εγχειρίδια και έχουν ρόλο πρωταγωνιστή ή δευτεροαγωνιστή.2.Κείμενα προσθετικής διαπολιτισμικής προσέγγισης: Στην κατηγορία αυτή καταγράψαμε κάθε είδος λόγου, όπου διαπιστώσαμε ότι είναι φορέας αναφοράς πολιτισμικών στοιχείων και κουλτούρας άλλων λαών, όπως αυτά είναι καταγεγραμμένα μέσα από ήθη κι έθιμα, μύθους, θρύλους, παραμύθια, παροιμίες, νανουρίσματα, ταχταρίσματα, ιστορίες καταγραφής καθημερινής ζωής άλλων λαών, αναφορών σε είδη χορού, τέχνης λαϊκής ή έντεχνης, ζωγραφική, μουσική, που στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και διαχείριση των μικρών μαθητών σχετικά με τη διαφορετικότητα. 3.Κείμενα με εθνοκεντρικό και συγχρόνως πολιτιστικό περιεχόμενο: που αναφέρονται σε ήθη κι έθιμα της Ελλάδας, αναφορών στην έντεχνη, λαϊκή και παραδοσιακή ελληνική μουσική, σε στοιχεία βιογραφίας και εργογραφίας ελλήνων ζωγράφων και καλλιτεχνών, λαϊκών δημιουργών, αινίγματα, θρύλους, μύθους, παραδόσεις και κάθε είδος κειμένου ή έμμετρου που μας προσδίδει διαχρονικά στοιχεία της ζωής στον ελλαδικό χώρο. 4.Κείμενα με εθνικό -ιστορικό περιεχόμενο: κείμενα που εξιστορούν την ελληνική ιστορία, που αναφέρονται στις εθνικές επετείους 28ης Οκτωβρίου 1940 και της 25ης Μαρτίου 1821, του Πολυτεχνείου, 17 Νοεμβρίου 1973 που προβάλλουν έντονα την αγάπη και το χρέος απέναντι στην πατρίδα και παρουσιάζουν ίσως και τον εχθρό με αρνητικό τρόπο. Επίσης και κειμενικά είδη με στοιχεία από την ελληνική μυθολογία.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This PhD dissertation reflects the Intercultural Pedagogical Theory in Primary Education by investigating the Curriculum and the textbooks of the Language Course, written according to the instructions of the PI. and the Ministry of Education, Public Works and Public Works 2003 / 13-3-2003, vol. B, regarding the educational use of New Technologies (TEI) in elementary school. The methodological tools of our dissertation are: A) Content Analysis of Schoolbooks with quality elements, B) Focus group interview.We researched 17 school textbooks (issues) of the Language Course: A - F under the theoretical part. The following research categorization is:1. Texts / images of high interculturalism, which contain references to universal universal values and values, of people irrespective of: color, race, religion, language or any other heterogeneity. In this genre, we have identified and traced texts, poems, and every kind of speech, which mentions universal human values and elements such as: ...
This PhD dissertation reflects the Intercultural Pedagogical Theory in Primary Education by investigating the Curriculum and the textbooks of the Language Course, written according to the instructions of the PI. and the Ministry of Education, Public Works and Public Works 2003 / 13-3-2003, vol. B, regarding the educational use of New Technologies (TEI) in elementary school. The methodological tools of our dissertation are: A) Content Analysis of Schoolbooks with quality elements, B) Focus group interview.We researched 17 school textbooks (issues) of the Language Course: A - F under the theoretical part. The following research categorization is:1. Texts / images of high interculturalism, which contain references to universal universal values and values, of people irrespective of: color, race, religion, language or any other heterogeneity. In this genre, we have identified and traced texts, poems, and every kind of speech, which mentions universal human values and elements such as: love, friendship, peace, respect for diversity, equal rights, mutual understanding, peoples co-operation, equality, respect for people with special needs.We also recorded and included in this categorization the presence of people-pupils, pupils from foreign countries who are present in the language manuals and play a leading or second-round role.2. Texts of prosthetic intercultural approach: In this category, we recorded every kind of reason where we found that it is a reference institution of cultural elements and culture of other peoples, as they are recorded through customs and customs, myths, legends, fairy tales, proverbs, lullabies, stories of recording everyday life of other peoples, references to dance, folk or art, painting, music, aimed at sensitizing and managing young pupils about diversity.3. Texts with ethnocentric and at the same time cultural content: referring to the customs and customs of Greece, references to the artistic, folk and traditional Greek music, biography and works of art by Greek painters and artists, folk artists, enigmas, legends, myths, any kind of text or rhyme that gives us timeless elements of life in Greece.4. Texts with national-historical content: texts that narrate the Greek history, which refer to the national anniversaries of October 28, 1940 and March 25, 1821, of the Polytechnic, 17 November 1973, which strongly point out the love and the debt towards the homeland and perhaps present and the enemy in a negative way. Also text articles with elements from Greek mythology.
περισσότερα