Εκτιμώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ της γλώσσας και της μάθησης κατηγοριών: η επίδραση των λεκτικών ετικετών για τα αντικείμενα κατηγοριοποίησης και για τις σχηματιζόμενες κατηγορίες

Περίληψη

Σύμφωνα με την υπόθεση του Whorf, η γλώσσα διαμορφώνει τη νόηση. Αντίθετα, η Οικουμενική θεώρηση προτείνει πως η γλώσσα απλά εξυπηρετεί επικοινωνιακούς σκοπούς. Η παρούσα διατριβή συνεισφέρει στην προαναφερθείσα διαμάχη Γλώσσας-Σκέψης, εξετάζοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ γλώσσας και μάθησης κατηγοριών. Πιο συγκεκριμένα, εξετάστηκαν οι επιδράσεις των λεκτικών ετικετών για (α) τα αντικείμενα κατηγοριοποίησης, και (β) για τις σχηματιζόμενες κατηγορίες. Στο Πείραμα 1 οι συμμετέχοντες εκπαιδεύτηκαν για τρεις συνεχόμενες μέρες να μάθουν νέα ονόματα για τεχνητούς ακουστικούς τόνους ή έμαθαν να συνδέουν τους τόνους με δύσκολα κατονομάσιμα οπτικά σύμβολα. Μετά την εκπαίδευση, χορηγήθηκε σε όλους τους συμμετέχοντες μια ακουστική έκδοση του Weather Prediction Task, χρησιμοποιώντας τους ακουστικούς τόνους ως υποδείγματα. Βρέθηκε πως τα ονόματα για τα υποδείγματα διευκόλυναν την μάθηση κατηγοριών. Στο Πείραμα 2 ξεχωριστές ομάδες συμμετεχόντων εκπαιδεύτηκαν για δύο μέρες να μάθουν νέα ονόματα για α ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

According to the Whorfian Hypothesis, language plays a formative role in shaping cognition. The Universalistic view, on the other hand, suggests that language merely serves communicative purposes. The present dissertation contributes to the aforementioned Language-and-Thought debate by examining the interplay between language and learning to categorize. In particular, I experimentally examined the effect of verbal labels for (a) categorization items, and (b) for the formed categories. In experiment 1 participants were trained for three consecutive days to learn new names for four artificial auditory tones, or associate the tones to hard-to-name visual symbols. Following training, all groups were administered an auditory version of the Weather Prediction Task, using the trained tones as cues.Names for the cues were found to facilitate learning to categorize. In experiment2 separate groups of participants were trained for two consecutive days to learn new names for abstract shapes, or to ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/43466
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/43466
ND
43466
Εναλλακτικός τίτλος
Assessing the interplay between language and category learning: the effects of verbal labels for categorization items and for the formed categories
Συγγραφέας
Φωτιάδης, Φώτιος του Αντώνιος
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης
Εξεταστική επιτροπή
Πρωτόπαπας Αθανάσιος
Σμυρνής Νικόλαος
Meeter Martijn
Μουτούσης Κωνσταντίνος
Ζιώρη Ελένη
Αβρααμίδης Μάριος
Ορφανίδου Ελένη
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Λέξεις-κλειδιά
Μάθηση; Κατηγορίες; Λεκτικές Ετικέτες; οφθαλμοκινήσεις
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
132 σ., πιν., σχημ., γραφ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.