Περίληψη
Σκοπός της παρούσας διατριβής ήταν να διερευνηθούν συστατικά στοιχεία της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (ΠΓΠ) για το αντικείμενο της Βιολογίας, με εξειδίκευση στο θέμα της Εξέλιξης. Η εμπειρική έρευνα ξεκίνησε με συνεντεύξεις 10 συμμετεχόντων, ακολούθησε συλλογή δεδομένων με ερωτηματολόγιο, 181 συμμετέχοντες, και τέλος οργανώθηκε και υλοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο με τη μέθοδο της τηλεκπαίδευσης με 16 συμμετέχοντες. Από τις συνεντεύξεις διαπιστώσαμε πως η θρησκευτικότητα φαίνεται να μην επηρεάζει τους εκπαιδευτικούς ως προς τις επιλογές τους για τη διδασκαλία της εξέλιξης, ενώ άλλες πεποιθήσεις τους, όπως η αναγκαιότητα της εξέλιξης στην ύλη του μαθήματος της βιολογίας ή η σπουδαιότητα των προτέρων γνώσεων η πίεση για την ολοκλήρωση της διδακτέας - εξεταστέας ύλης φαίνεται να επιδρούν. Διαπιστώθηκε θετική προδιάθεση των συμμετεχόντων ως προς τη διδασκαλία της εξέλιξης, αν και η διάθεσή τους δεν συμβαδίζει με την αποτελεσματική διδασκαλία της εξέλιξης. Διαπιστώθηκε τέλος, πως οι ...
Σκοπός της παρούσας διατριβής ήταν να διερευνηθούν συστατικά στοιχεία της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (ΠΓΠ) για το αντικείμενο της Βιολογίας, με εξειδίκευση στο θέμα της Εξέλιξης. Η εμπειρική έρευνα ξεκίνησε με συνεντεύξεις 10 συμμετεχόντων, ακολούθησε συλλογή δεδομένων με ερωτηματολόγιο, 181 συμμετέχοντες, και τέλος οργανώθηκε και υλοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο με τη μέθοδο της τηλεκπαίδευσης με 16 συμμετέχοντες. Από τις συνεντεύξεις διαπιστώσαμε πως η θρησκευτικότητα φαίνεται να μην επηρεάζει τους εκπαιδευτικούς ως προς τις επιλογές τους για τη διδασκαλία της εξέλιξης, ενώ άλλες πεποιθήσεις τους, όπως η αναγκαιότητα της εξέλιξης στην ύλη του μαθήματος της βιολογίας ή η σπουδαιότητα των προτέρων γνώσεων η πίεση για την ολοκλήρωση της διδακτέας - εξεταστέας ύλης φαίνεται να επιδρούν. Διαπιστώθηκε θετική προδιάθεση των συμμετεχόντων ως προς τη διδασκαλία της εξέλιξης, αν και η διάθεσή τους δεν συμβαδίζει με την αποτελεσματική διδασκαλία της εξέλιξης. Διαπιστώθηκε τέλος, πως οι περισσότεροι δεν προσπαθούν ή υπολείπονται της διδασκαλίας της εξέλιξης ως ενοποιητικής θεωρίας της Βιολογίας. Με τα ερωτηματολόγια προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε συστατικά στοιχεία της ΠΓΠ. Αποκαλύφθηκαν διδακτικές αδυναμίες που σχετίζονται π.χ. με τα παραδείγματα που χρησιμοποιούνται ή με τον εντοπισμό και τη διαχείριση των εναλλακτικών ιδεών ή με θέματα που άπτονται της φύσης της βιολογικής επιστήμης. Η ΠΓΠ μας βοήθησε να αποκαλύψουμε δυσαρμονίες της διδακτικής πρακτικής, ως αποτέλεσμα επιστημονικών ελλείψεων για το θέμα της εξέλιξης, αδύναμων διδακτικών στρατηγικών για το συγκεκριμένα θέμα, άστοχης διαπραγμάτευσης του θέματος της εξέλιξης στο εκάστοτε σχολικό - κοινωνικό πλαίσιο. Η καθημερινή διδακτική πρακτική μέσα στην τάξη απαιτεί εκπαιδευτικούς στοχαστές, ερευνητές, με ικανότητα να αναπροσαρμόζουν τις διδακτικές τους στρατηγικές στις απαιτήσεις των μαθητών τους και της διδασκαλίας τους, όπως διαπιστώνουμε και όπως άλλωστε προτείνει το ερμηνευτικό σχήμα της ΠΓΠ. Το επιμορφωτικό σεμινάριο επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για την ΠΓΠ, όπου χρησιμοποιήθηκε ως πυλώνας σχεδιασμού επιμορφωτικής πρότασης. Οι συμμετέχοντες διαπίστωσαν βελτίωση σε αρκετά στοιχεία που χαρακτήριζαν την ατομική τους ΠΓΠ και κατέθεσαν θετικές εντυπώσεις για την επιλογή της τηλεκπαίδευσης. Η αξιολόγηση του σεμιναρίου έφερε στην επιφάνεια αδυναμίες που σχετίζονταν με την επιλογή του χρόνου υλοποίησης και του χρονικού διαστήματος ολοκλήρωσής του.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The purpose of this study was to explore components of Pedagogical Content Knowledge (PCK) on the subject of Biology, specializing in the topic of evolution. For this reason, empirical research began with interviews of 10 participants, was followed by data collection questionnaire from 181 participants. The results of the collection of empirical data helped us to form a specific picture of the status quo, and were also used to organize and implement a training seminar with the method of distance learning, with 16 participants. From interviews we found that religiosity does not seem to affect teachers in their choices for the teaching of evolution, whereas other beliefs, such as the necessity of evolution in the subject matter of biology, the significance of prerequisite knowledge, the pressure to complete the course - syllabus seem to affect their choices for the teaching of evolution. The interviews identified a positive disposition of all participants in the teaching of evolution, al ...
The purpose of this study was to explore components of Pedagogical Content Knowledge (PCK) on the subject of Biology, specializing in the topic of evolution. For this reason, empirical research began with interviews of 10 participants, was followed by data collection questionnaire from 181 participants. The results of the collection of empirical data helped us to form a specific picture of the status quo, and were also used to organize and implement a training seminar with the method of distance learning, with 16 participants. From interviews we found that religiosity does not seem to affect teachers in their choices for the teaching of evolution, whereas other beliefs, such as the necessity of evolution in the subject matter of biology, the significance of prerequisite knowledge, the pressure to complete the course - syllabus seem to affect their choices for the teaching of evolution. The interviews identified a positive disposition of all participants in the teaching of evolution, although not available to keep up with the effective teaching of evolution. Finally we found, that most do not try and fall short of the teaching of evolution as a unifying theory of biology. With questionnaires we identified significant deficiencies in the areas of cognitive and instructional issues. Several weaknesses related to teaching were revealed, e.g. the examples used, the identification and management of alternative ideas, the way they approach the school knowledge, issues concerning the nature of biological science. The PCK has helped us to uncover discrepancies of teaching practice as a result of scientific gaps on the subject of evolution, weak teaching strategies for this topic, improper negotiation of the issue of evolution in each school - social context. The daily teaching practice in the classroom requires teachers thinkers, researchers with the ability to adjust their teaching strategies to the needs of their students and teaching, as we see and proposes the interpretative scheme of PCK. The training seminar confirmed the interest of teachers for PCK, which was used as a pillar for seminar proposal. Participants found improvement in several items that have characterized their own PCK and submitted positive feedback for the choice of e-learning. The evaluation of the seminar has highlighted weaknesses associated with its implementation and completion time, thus hampering for the more constructive cooperation among participants.
περισσότερα