Στάσεις και ετοιμότητα δασκάλων ως προς την ένταξη παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή πραγματεύεται τις στάσεις των δασκάλων ως προς την ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Αναλυτικότερα διερευνώνται οι στάσεις των δασκάλων γενικής και ειδικής εκπαίδευσης ως προς τη σχολική ένταξη και μελετάται η ετοιμότητά τους να εργαστούν στην ένταξη σε συγκεκριμένα μοντέλα, στην ένταξη σε κομβικά σχολεία και στην ένταξη σε σχολεία του τόπου κατοικίας. Η παρουσίαση του θέματος πραγματοποιείται σε θεωρητικό και εμπειρικό επίπεδο. Στο θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζονται ζητήματα, τα οποία είναι σημαντικά για την πραγματοποίηση του θεσμού της ένταξης. Ο ρόλος του δασκάλου γενικής και ειδικής εκπαίδευσης στην ένταξη αλλάζει. Αναλύεται η σπουδαιότητα της συνεργασίας μεταξύ των δασκάλων ειδικής και γενικής εκπαίδευσης και αναφέρονται αρχές, μορφές και επίπεδα συνεργατικών σχέσεων στην ένταξη. Περιγράφονται γενικές δομές μοντέλων ένταξης, συγκεκριμένα της ένταξης σε κομβικά σχολεία και της ένταξης σε σχολεία του τόπου κατοικία ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Η παρούσα διδακτορική διατριβή πραγματεύεται τις στάσεις των δασκάλων ως προς την ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Αναλυτικότερα διερευνώνται οι στάσεις των δασκάλων γενικής και ειδικής εκπαίδευσης ως προς τη σχολική ένταξη και μελετάται η ετοιμότητά τους να εργαστούν στην ένταξη σε συγκεκριμένα μοντέλα, στην ένταξη σε κομβικά σχολεία και στην ένταξη σε σχολεία του τόπου κατοικίας. Η παρουσίαση του θέματος πραγματοποιείται σε θεωρητικό και εμπειρικό επίπεδο. Στο θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζονται ζητήματα, τα οποία είναι σημαντικά για την πραγματοποίηση του θεσμού της ένταξης. Ο ρόλος του δασκάλου γενικής και ειδικής εκπαίδευσης στην ένταξη αλλάζει. Αναλύεται η σπουδαιότητα της συνεργασίας μεταξύ των δασκάλων ειδικής και γενικής εκπαίδευσης και αναφέρονται αρχές, μορφές και επίπεδα συνεργατικών σχέσεων στην ένταξη. Περιγράφονται γενικές δομές μοντέλων ένταξης, συγκεκριμένα της ένταξης σε κομβικά σχολεία και της ένταξης σε σχολεία του τόπου κατοικίας. Παρουσιάζονται παράμετροι, οι οποίες διαμορφώνουν την ετοιμότητα του δασκάλου να εργαστεί στην ένταξη στα δύο προαναφερόμενα ενταξιακά μοντέλα. Περιγράφονται διαστάσεις της ένταξης στην ελληνική πραγματικότητα και διατυπώνονται τα ερωτήματα της έρευνας. Στο εμπειρικό μέρος παρουσιάζεται η μέθοδος της έρευνας. Ακολουθεί η περιγραφή και ανάλυση των θεματικών ενοτήτων του ερωτηματολογίου των Dumke, D., Krieger, G. & Schafer, G. (1989) ενός σημαντικού ερευνητικού εργαλείου, η κατασκευή του οποίου στηρίχτηκε σε διεθνή ερευνητικά δεδομένα. Μελετώνται ζητήματα της ένταξης τα οποία σχετίζονται με το δάσκαλο, το παιδί και το σχολικό περιβάλλον. Για τη διεξαγωγή της έρευνας προσαρμόστηκε το ερωτηματολόγιο στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Το δείγμα της παρούσας έρευνας απαρτίζεται από 421 δασκάλους ειδικής και γενικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας οι περισσότεροι δάσκαλοι εκδηλώνουν μία μετριοπαθή στάση ως προς την ένταξη των μαθητών με εεα στο γενικό σχολείο. Αρκετοί δάσκαλοι δεν αποδέχονται όλα τα παιδιά με εεα και εκφράζονται επίσης με επιφύλαξη για τη δυνατότητα ένταξης μαθητών οι οποίοι εμφανίζουν συγκεκριμένους τύπους ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Οι δάσκαλοι γενικής και ειδικής εκπαίδευσης εκδηλώνουν διαφοροποιημένες στάσεις ως προς την ένταξη. Οι δάσκαλοι γενικής εκπαίδευσης δεν είναι σίγουροι, αν είναι έτοιμοι να διδάξουν στην ένταξη, ενώ οι δάσκαλοι ειδικής αγωγής εμφανίζονται έτοιμοι να εργαστούν στην ένταξη σε σχολεία του τόπου κατοικίας. Η ετοιμότητα των δασκάλων να εργαστούν στην ένταξη σε κομβικά σχολεία και σε σχολεία του τόπου κατοικίας εξαρτάται από το αίσθημα αποδοχής των δασκάλων για τους μαθητές με εεα, την ειδικότητά τους και τον τύπο των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Die vorliegende Doktorarbeit behandelt die Haltungen der Lehrer gegenuber der Integration behinderter Kinder in der Regelschule. Ausfuhrlicher werden die Haltungen der Regel- und Sonderschullehrer gegenuber schulischer Integration erforscht und wird ihre Bereitschaft in bestimmten Integrationsmodellen, namlich in integrativen Schwerpunktschulen und in integrativen Wohngebietsschulen, zu arbeiten, untersucht. Die Darstellung des Themas wird auf theoretische und auf empirische Ebene verwirklicht. In theoretischem Rahmen werden Aspekte dargestellt, die fur die Realisierung der Integration von Bedeutung sind. Die Rolle des Lehrers und des Sonderschullehrers andert sich in der Integration. Es wird die Bedeutung der integrativen Kooperation zwischen Regelschul- und Sonderschullehrern analysiert und es werden Prinzipien, Formen und Ebenen kooperativer Beziehungen in der Integration erwahnt. Geschildert werden allgemeine Strukturen von Modellen der Integration, konkreter der Integration in Sch ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/17777
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/17777
ND
17777
Συγγραφέας
Πέννα, Αλεξία (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Παιδαγωγική Φλώρινας. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Δερβίσης Στέργιος
Παπαδοπούλου Βασιλική
Πνευματικός Δημήτριος
Δαβαζόγλου Αγγελική
Καψάλης Αχιλλέας
Κογκούλης Ιωάννης
Κυρίδης Αργύριος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Ένταξη; Παιδιά, Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Δάσκαλοι, Ετοιμότητα; Ένταξη, Μοντέλα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
381 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)