Συγχορδιακή συμφωνία/διαφωνία: αναπαράσταση συνηχήσεων και αντιληπτικές παράμετροι στο πλαίσιο τονικών και μη τονικών αρμονικών ιδιωμάτων

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή πραγματεύεται την αξιοποίηση της συμφωνίας/διαφωνίας (Σ/Δ) ως μέσο αναπαράστασης της αρμονίας, και τη μελέτη των τρόπων με τους οποίους γίνεται αντιληπτή από ακροατές σε διαφορετικά τονικά και μη τονικά πλαίσια. Ανάλογα με το αρμονικό περιβάλλον, οι συνηχήσεις μπορεί να απεικονίζονται και να κωδικοποιούνται με χρήση ρωμαϊκών αριθμών, γραμμάτων-συμβόλων στην τζαζ και την ποπ, ή φθογγικών συνόλων στη μη τονική μουσική. Στοχεύοντας στη δημιουργία μιας γενικής αυτοματοποιημένης συγχορδιακής αναπαράστασης ανεξάρτητης από το ιδίωμα που περιγράφει, έχει σχεδιαστεί η Γενική Συγχορδιακή Τυπολογία (ΓΣΤ) (Cambouropoulos, 2015; Cambouropoulos et al., 2014), η οποία στηρίζεται σε ένα δυαδικό διαχωρισμό της Σ/Δ (1 για τα σύμφωνα και 0 για τα διάφωνα διαστήματα). Η ΓΣΤ αποτέλεσε έναυσμα και έμπνευση για την παρούσα διατριβή. Το πρώτο τμήμα της διατριβής διερευνά την δυνατότητα αναθεώρησης του πρωτότυπου αλγορίθμου ΓΣΤ, εισάγοντας μια διαβαθμισμένη ταξινόμηση της Σ/Δ στα κάθετα διασ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present dissertation examines the employment of consonance/dissonance (henceforth C/D) as a means to represent harmony, and studies the ways C/D is perceived by listeners within tonal and non-tonal context. Depending on the harmonic environment, simultaneities can be represented and encoded using Roman numerals, chord letter-symbols used in jazz and pop, or pitch class sets in non-tonal music. The General Chord Type (GCT) (Cambouropoulos, 2015; Cambouropoulos et al., 2014) is a general idiom-independent chord encoding schema which relies on a binary classification of C/D (1 for consonant and 0 for dissonant intervals); this representation is the starting point and inspiration for this dissertation. The first part of the dissertation investigates the possibility to revise the original GCT algorithm, introducing a graded classification of C/D in order to refine its functionality. The novel algorithm is evaluated on a series of musical excerpts ranging from purely tonal to atonal, and ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 11/2024)
DOI
10.12681/eadd/54912
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/54912
ND
54912
Εναλλακτικός τίτλος
Chord consonance/dissonance: chord representation and perceptual parameters in the context of tonal and non-tonal harmonic idioms
Συγγραφέας
Γιαννός, Κωνσταντίνος (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Καμπουρόπουλος Βασίλειος-Αιμίλιος
Τσούγκρας Κωνσταντίνος
Παπαδέλης Γεώργιος
Χάρδας Κωνσταντίνος
Αναγνωστοπούλου Χριστίνα
Καλιακάτσος-Παπακώστας Μάξιμος
Πασχαλίδου Στέλλα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Μουσική
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Πειραματικη και Γνωστική ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά
Αρμονία; Συμφωνία/διαφωνία; Μουσική αναπαράσταση; Αντίληψη αρμονίας; Διατροπικότητα; Τραχύτητα; Διατροπικές συσχετίσεις
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.