Η κινηματογραφική μουσική του John Williams (1975 – 2018): μελωδία, αρμονία, μορφολογικά πρότυπα και θεματική ενότητα

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή στοχεύει στην σκιαγράφηση του στυλ του John Williams, όπως αυτό φαίνεται μέσα από τα κινηματογραφικά του θέματα (1975-2018), από ένα δείγμα 71 ταινιών. Στο εισαγωγικό κεφάλαιο διασαφηνίζεται τι είναι στυλ, ποιο είναι το θέμα ενώ αναδεικνύεται και η ιστορική σημασία του 1975 με το Jaws, ως εναρκτήριας χρονιάς μελέτης του στυλ του συνθέτη. Εν συνεχεία αγγίζεται η υπάρχουσα βιβλιογραφία γύρω από τον Williams που ασχολείται κυρίως με την αφηγηματική υπόσταση των θεμάτων, συνοψίζονται τα κεφάλαια της έρευνας και παρουσιάζεται η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για τη συγγραφή της μελέτης. Το πρώτο κεφάλαιο εξετάζει τον οριζόντιο άξονα, τη μελωδία. Σημειώνεται η δυσκολία του συνθέτη στο να κατασκευάζει μελωδίες που ακούγονται αναπόφευκτες, ενώ αναφέρονται κάποια κοινά μελωδικά χαρακτηριστικά των θεμάτων του όπως το χαρακτηριστικό ρυθμικό σχέδιο που δίνει πνοή στην μελωδία, τα χαρακτηριστικά φθογγικά σχήματα με τα μεγάλα πηδήματα από τα πρώτα κιόλας μέτρα, ίδιον του στυλ του συ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present dissertation aims to outline John Williams’s style, as it is evident through his film music themes (1975-2018), from a sample of 71 films. In the introductory chapter the definitions of style and theme are clarified while the historical significance of 1975 with Jaws – as the starting year of study of the composer’s style – is pointed out. The present bibliography around Williams that has to do mainly with the narrative nature of the themes is touched upon onward, the chapters of the research are summarized and the methodology that was used for the writing of the project is presented. The first chapter examines the horizontal axis, namely melody. The composer’s difficulty in building melodies that sound inevitable is noted, while some common melodic features of his themes are mentioned like a distinctive rhythmic design that gives melody breath, distinctive note patterns with large leaps from the very first bars, unique to the composer’s style, as well as well-defined phra ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/50181
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50181
ND
50181
Εναλλακτικός τίτλος
The film music of John Williams (1975-2018): melody, harmony, formal archetypes and thematic unity
Συγγραφέας
Ζαχαρόπουλος, Κωνσταντίνος (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Ζερβός Γεώργιος
Λερχ - Καλαβρυτινού Ίρμγκαρντ
Τσέτσος Μάρκος
Σταϊνχάουερ Ιάκωβος
Μαλιάρας Νικόλαος
Φούλιας Ιωάννης
Σεργίου Παύλος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Μουσική
Λέξεις-κλειδιά
Williams, John; Κινηματογραφική μουσική; Αρμονία; Μελωδία; Δομικός τύπος; Θεματική ενότητα; Μουσική θεωρία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.