Η έννοια της αφαίρεσης στη μουσική αισθητική του Χέγκελ και του Σοπενχάουερ

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή επιχειρεί να αναδείξει, να συστηματοποιήσει και να ανακατασκευάσει τη σημασία που λαμβάνει η έννοια της αφαίρεσης στη μουσικοαισθητική θεώρηση του Χέγκελ και του Σοπενχάουερ. Καθ’ ότι και οι δύο φιλόσοφοι συμπεριλαμβάνουν την τέχνη της μουσικής στο αισθητικό τους σύστημα θέτοντας κριτήρια για την ίδια τη φύση της, τα οποία συνδέονται με τον τρόπο που ο καθένας δομεί την ιδεαλιστική του θεώρηση, η εργασία εξετάζει την έννοια της αφαίρεσης έτσι όπως αυτή μεταβαίνει από τη γνωσιοθεωρία του κάθε φιλοσόφου διαμέσου της αισθητικής του θεωρίας στην τέχνη της μουσικής. Ως εκ τούτου, διαρθρώνεται σε δύο κύρια κεφάλαια, το πρώτο κεφάλαιο μελετά την περίπτωση του Χέγκελ και το δεύτερο την περίπτωση του Σοπενχάουερ, τέλος ολοκληρώνεται με την παρουσίαση συγκριτικών συμπερασμάτων. Κάθε κεφάλαιο, αντίστοιχα, απαρτίζεται από τρεις ενότητες, στις οποίες εξετάζονται: α) οι γνωσιακές προϋποθέσεις που θέτει ο κάθε φιλόσοφος σχετικά με την έννοια της αφαίρεσης, β) ο τρόπος με τον οποίο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present thesis attempts to indicate, systematize and reconstruct the significance of the notion of abstraction in Hegel’s and Schopenhauer’s aesthetics of music. Since both philosophers include the art of music in their system of aesthetics by setting criteria for the nature of music itself that are related to the way in which each philosopher constructs his idealism, the thesis examines the notion of abstraction as this transits from the theory of knowledge to the art of music through each one’s individual theory of aesthetics. Therefore, the dissertation is divided into two main chapters, the first examining the case of Hegel and the second the case of Schopenhauer, and is finally completed with a presentation of comparative conclusions. Each chapter consists respectively of three sections that examine: a) the cognitive presuppositions set by each philosopher on the notion of abstraction, b) the manner in which these presuppositions are used and systematized by each one in his in ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/34785
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/34785
ND
34785
Εναλλακτικός τίτλος
The notion of abstraction in Hegel’s and Schopenhauer’s aesthetics of music
Συγγραφέας
Μπλαζάκη, Διονυσία (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Τσέτσος Μάρκος
Ψυχοπαίδη - Φράγκου Ολυμπία
Μουρίκη Αλεξάνδρα
Μαλιάρας Νικόλαος
Μανιάτης Γεώργιος
Σιώψη Αναστασία
Ζήκα Φωτεινή
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Αισθητική της μουσικής; Ανακατασκευή της έννοιας της αφαίρεσης; Αφαίρεση στη μουσική; Έννοια της αφαίρεσης; Μεταφυσική της μουσικής; Μουσική μορφή; Μουσικό περιεχόμενο; Πλατωνική ιδέα; Καλές τέχνες; Σοπενχάουερ, Άρθουρ (1788 − 1860); Χέγκελ, Γκέοργκ Βίλχελμ Φρήντριχ (1770 - 1831)
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
212 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)