Περίληψη
Ο βαθμός οικονομικής ολοκλήρωσης παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τόσο για τους ακαδημαϊκούς όσο και για τις κυβερνήσεις λόγω των επιπτώσεών του στην οικονομική αποδοτικότητα και της προοπτικής δημιουργίας νομισματικής ένωσης και, τέλος, μιας πλήρους οικονομικής ολοκλήρωσης. Ωστόσο, ο δρόμος προς την πλήρη ευρωπαϊκή οικονομική ολοκλήρωση βασίζεται στην ενιαία εσωτερική αγορά. Έτσι, μελετώντας την ευρωπαϊκή οικονομική ολοκλήρωση πρέπει να εκτιμήσουμε απαραίτητα τον βαθμό ολοκλήρωσης της ενιαίας εσωτερικής αγοράς.Η ευρωπαϊκή οικονομική ολοκλήρωση είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει περιοδικές στάσεις («Eurosclerosis»), μερικές φορές οπισθοδρόμηση, ομαλές διαδρομές και επιταχύνσεις. Η ολοκλήρωση ακολούθησε λοιπόν μια πορεία που δεν ακολουθεί απαραίτητα την οικονομική λογική, αλλά επηρεάζεται επίσης από άλλες επικρατούσες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες, οι οποίες επηρεάζουν όλα ή μερικά μέλη μιας ομάδας κρατών που συμπορεύονται προς κάποια μορφή οικονομικής ολοκλήρωσηςΕπιπλέον, κατά ...
Ο βαθμός οικονομικής ολοκλήρωσης παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τόσο για τους ακαδημαϊκούς όσο και για τις κυβερνήσεις λόγω των επιπτώσεών του στην οικονομική αποδοτικότητα και της προοπτικής δημιουργίας νομισματικής ένωσης και, τέλος, μιας πλήρους οικονομικής ολοκλήρωσης. Ωστόσο, ο δρόμος προς την πλήρη ευρωπαϊκή οικονομική ολοκλήρωση βασίζεται στην ενιαία εσωτερική αγορά. Έτσι, μελετώντας την ευρωπαϊκή οικονομική ολοκλήρωση πρέπει να εκτιμήσουμε απαραίτητα τον βαθμό ολοκλήρωσης της ενιαίας εσωτερικής αγοράς.Η ευρωπαϊκή οικονομική ολοκλήρωση είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει περιοδικές στάσεις («Eurosclerosis»), μερικές φορές οπισθοδρόμηση, ομαλές διαδρομές και επιταχύνσεις. Η ολοκλήρωση ακολούθησε λοιπόν μια πορεία που δεν ακολουθεί απαραίτητα την οικονομική λογική, αλλά επηρεάζεται επίσης από άλλες επικρατούσες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες, οι οποίες επηρεάζουν όλα ή μερικά μέλη μιας ομάδας κρατών που συμπορεύονται προς κάποια μορφή οικονομικής ολοκλήρωσηςΕπιπλέον, κατά τη διαδικασία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, η αξιολόγηση του επιπέδου ολοκλήρωσης είναι ακόμη πιο περίπλοκη λόγω των διαφορετικών ποιοτικών διαστάσεων των πολιτικών των κρατών μελών και της γεωγραφικής επέκτασης της ολοκλήρωσης στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Έτσι, ενώ θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο εάν, υπό το φως αυτών των μη γραμμικών εξελίξεων και ποιοτικών διαφορών, η πρόοδος της ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης θα μπορούσε να αντιπροσωπεύεται από έναν μόνο ποσοτικό δείκτη. Ωστόσο, αυτό φαίνεται ιδιαίτερα δύσκολο.Στην παρούσα μελέτη χρησιμοποιούμε de facto δείκτες για να αποτιμήσουμε τον πραγματικό βαθμό οικονομικής ολοκλήρωσης που προσανατολίζεται στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της οικονομικής ολοκλήρωσης σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Έτσι, τέσσερις ομαλοποιημένοι δείκτες χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των οικονομικών αποτελεσμάτων των τεσσάρων ελευθεριών της Ενιαίας Εσωτερικής Αγοράς, δηλαδή, i) ελευθερία εμπορίου αγαθών, ii) ελευθερία εμπορίου υπηρεσιών, iii) ελεύθερη κυκλοφορίας κεφαλαίων, iv) ελευθερία κυκλοφορίας του ενεργού πληθυσμού, μετρώντας τον βαθμό οικονομικής ολοκλήρωσης ο οποίος πρακτικά δεν έχει ανώτατο όριο. Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκαν ορισμένοι άλλοι ομαλοποιημένους δείκτες, για να περιγράψουν για στατιστικούς λόγους την ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς, προκειμένου να βοηθήσουν στην πληρέστερη ερμηνεία της οικονομικής ολοκλήρωσης. Ο συγγραφέας πιστεύει ότι η ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς πρέπει να εκφράζεται χωριστά από τους τέσσερις δείκτες και κάθε προσπάθεια συνδυασμού αυτών των δεικτών σε έναν ενιαίο δείκτη οικονομικής ολοκλήρωσης θα είναι αυθαίρετη, καθώς οι μεμονωμένοι δείκτες για τις τέσσερις ελευθερίες της ενιαίας εσωτερικής αγοράς εκφράζουν τις διαφορετικές διαστάσεις της αγοράς.Επιπλέον, προσπαθούμε να συνδέσουμε τους βασικούς τέσσερις δείκτες της ενιαίας εσωτερικής αγοράς με το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, την Πολιτική Σταθερότητα, την Κανονιστική Ποιότητα και το Μέσο Έλλειμμα Μεταφοράς Νομοθεσίας (σχετικά με το χάσμα μεταξύ του αριθμού των οδηγιών για την ενιαία αγορά που εγκρίθηκαν από το ΕΕ και εκείνων που έχουν μεταφερθεί στα κράτη μέλη).Συμπληρωματικά με την αξιολόγηση της ολοκλήρωσης της εσωτερικής αγοράς, η Ευρωπαϊκή Νομισματική Ένωση και η Στρατηγική «Ευρώπη 2020» αξιολογούνται χρησιμοποιώντας ομαλοποιημένους δείκτες για την εκτίμηση της προσέγγισης των στόχων που έχουν θέσει. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιούμε τέσσερις ομαλοποιημένοι δείκτες που αντιστοιχούν στα τέσσερα κριτήρια σύγκλισης της Ευρωπαϊκής Νομισματικής Ένωσης, σχετικά με το έλλειμμα, το χρέος, τον πληθωρισμό και τα επιτόκια και οκτώ ομαλοποιημένοι δείκτες που αντιστοιχούν στους οκτώ στόχους της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση για την απασχόληση (ένας δείκτης), έρευνα και ανάπτυξη (ένας δείκτης), κλιματική αλλαγή και ενεργειακή βιωσιμότητα (τρεις δείκτες), εκπαίδευση (δύο δείκτες) και καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού (ένας δείκτης). Προφανώς, για την Ευρωπαϊκή Νομισματική Ένωση και τη Στρατηγική «Ευρώπη 2020» υπάρχουν συγκεκριμένα όρια σύγκλισης που περιγράφονται από τους στόχους.Για την καλύτερη ερμηνεία των αποτελεσμάτων, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: i) τα 15 παλαιά κράτη μέλη έως τη διεύρυνση του 2004, ii) τα 13 νέα κράτη μέλη προσχώρησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2004.Από τα εξαχθέντα αποτελέσματα και για καθέναν από τους τέσσερις δείκτες της Ενιαίας Εσωτερικής Αγοράς, είναι σαφές ότι:1. Δείκτης Εμπορίου Αγαθών. Τα έντεκα κράτη μέλη της Κεντρικής-Ανατολικής Ευρώπης που προσχώρησαν στην ΕΕ μετά το 2004, δείχνουν καλύτερες επιδόσεις σε αυτόν τον δείκτη από ό, τι πολλά κράτη μέλη της ΕΕ15. Η γραμμική παλινδρόμηση, δείχνει ότι ο Δείκτης Εμπορίου Αγαθών της ΕΕ εξαρτάται από το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, από την Κανονιστική Ποιότητα και από το Μέσο Έλλειμμα Μεταφοράς Νομοθεσίας.2. Δείκτης Εμπορίου Υπηρεσιών. Μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ28, τις τελευταίες έξι θέσεις του καταλόγου κατάταξης κατέχουν τα κράτη μέλη της ΕΕ15. Το Λουξεμβούργο και η Μάλτα καταλαμβάνουν την πρώτη και δεύτερη θέση του καταλόγου κατάταξης με πολύ υψηλότερες τιμές δεικτών από εκείνες των άλλων κρατών μελών της ΕΕ28. Η γραμμική παλινδρόμηση, δείχνει ότι ο Δείκτης Εμπορίου Υπηρεσιών της ΕΕ εξαρτάται από το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, την Πολιτική Σταθερότητα, την Κανονιστική Ποιότητα και το Μέσο Έλλειμμα Μεταφοράς Νομοθεσίας3. Δείκτης Αποθεμάτων ΑΞΕ. Οι πέντε πρώτες θέσεις που καταλαμβάνουν το Λουξεμβούργο, η Μάλτα, η Κύπρος, οι Κάτω Χώρες, η Ιρλανδία και το Βέλγιο έχουν τιμές δείκτη πολύ πάνω από τη μέση τιμή των κρατών μελών της ΕΕ28 με το Λουξεμβούργο στην πρώτη θέση να έχει τιμή δείκτη που είναι 60 φορές μεγαλύτερος από τη μέση τιμή του δείκτη της ΕΕ28. Η γραμμική παλινδρόμηση, δείχνει ότι ο Δείκτης Αποθεμάτων ΑΞΕ της ΕΕ εξαρτάται από το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο προϊόν, την Πολιτική Σταθερότητα, την Κανονιστική Ποιότητα και από το Μέσο Έλλειμμα Μεταφοράς Νομοθεσίας.4. Δείκτης Κίνησης Ενεργού Πληθυσμού. Το Λουξεμβούργο είναι στην πρώτη θέση με τιμή δείκτη που είναι 7 φορές μεγαλύτερος από τη μέση τιμή. Η γραμμική παλινδρόμηση, δείχνει ότι ο Δείκτης Κίνησης Ενεργού Πληθυσμού της ΕΕ εξαρτάται από το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, την Κανονιστική Ποιότητα και το Μέσο Έλλειμμα Μεταφοράς ΝομοθεσίαςΑπό τα ληφθέντα αποτελέσματα και για καθέναν από τους τέσσερις δείκτες της Νομισματικής Ένωσης είναι σαφές ότι:1. Δείκτης ελλείμματος / πλεονάσματος. Από το 2014 και έως το 2018, αυτός ο δείκτης για τα κράτη μέλη της ΕΕ28 έχει θετικές τιμές.2. Δείκτης χρέους. Τα μισά από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ28 δεν πέτυχαν τους στόχους τους και πρέπει να γίνουν πολλά, ειδικά από τα κράτη μέλη της ΕΕ15.3. Δείκτης πληθωρισμού. Η μέση τιμή των δεικτών των κρατών μελών της ΕΕ των 28 έχει φτάσει στον τελικό στόχο, κυρίως λόγω των επιδόσεων των κρατών μελών της ΕΕ των 15.4. Δείκτης ενδιαφέροντος. Μόνο δύο κράτη μέλη της ΕΕ15 δεν πέτυχαν ακόμη τους στόχους τους. Επίσης, τρία κράτη μέλη της ΕΕ13 δεν έχουν ακόμη επιτύχει τους στόχους τους.Από τα επιτευχθέντα αποτελέσματα και για καθέναν από τους οκτώ δείκτες της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» είναι σαφές ότι:1. Δείκτης απασχόλησης. Απαιτείται περισσότερη προσπάθεια ειδικά από τα κράτη μέλη της ΕΕ15, προκειμένου να επιτευχθεί ο μέσος στόχος για τα κράτη μέλη της ΕΕ εντός των επόμενων δύο ετών.2. Δείκτης έρευνας και ανάπτυξης. Πρέπει να γίνουν πολλά για να επιτευχθεί ο μέσος στόχος για τα κράτη μέλη της ΕΕ, ιδίως από τα κράτη μέλη της ΕΕ13.3. Δείκτης αλλαγής του κλίματος και ενέργειας Α. Απαιτείται περισσότερη προσπάθεια από ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ15 και της ΕΕ13 προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος συνολικά των κρατών μελών της ΕΕ.4. Δείκτης κλιματικής αλλαγής και ενέργειας Β. Η απόκλιση από τον μέσο στόχο για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ28 μειώθηκε σημαντικά, δείχνοντας μια καλή προοπτική.5. Δείκτης κλιματικής αλλαγής και ενέργειας Γ. Η απόκλιση από τον μέσο στόχο για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ28 μειώθηκε σημαντικά, δείχνοντας μια καλή προοπτική.6. Δείκτης εκπαίδευσης A. Η απόκλιση από τον μέσο στόχο για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ28 μειώθηκε σημαντικά, δείχνοντας μια καλή προοπτική.7. Δείκτης εκπαίδευσης Β. Ο μέσος στόχος για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ έχει ήδη επιτευχθεί, δείχνοντας μια καλή προοπτική.8. Δείκτης ατόμων με κίνδυνο φτώχειας. Απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες κυρίως από την ΕΕ15 και από ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ13.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The degree of economic integration is of very high interest to both academics and governments due to its implications for economic efficiency, and the possibility of forming a currency union and finally a complete economic integration. The way towards the complete European economic integration is based on the Single Internal Market. Thus, studying European economic integration one must estimate necessarily the degree of integration of the single internal market. European economic integration is a process that includes periodic stagnations (“Eurosclerosis”), sometimes setbacks, smooth paths and accelerations. Integration has therefore followed a path that does not necessarily follow economic logic, but is also influenced by other prevailing social and political conditions, which affect all or some members of a group of states heading towards some form of economic integration In addition, in the European integration process, the assessment of the level of integration is further complicat ...
The degree of economic integration is of very high interest to both academics and governments due to its implications for economic efficiency, and the possibility of forming a currency union and finally a complete economic integration. The way towards the complete European economic integration is based on the Single Internal Market. Thus, studying European economic integration one must estimate necessarily the degree of integration of the single internal market. European economic integration is a process that includes periodic stagnations (“Eurosclerosis”), sometimes setbacks, smooth paths and accelerations. Integration has therefore followed a path that does not necessarily follow economic logic, but is also influenced by other prevailing social and political conditions, which affect all or some members of a group of states heading towards some form of economic integration In addition, in the European integration process, the assessment of the level of integration is further complicated due to the different qualitative dimensions of the Member States' policies and the geographical extension of the integration in the European continent. Thus, while it would be particularly useful if, in the light of these non-linear developments and qualitative differences, the progress of European economic integration could be represented by a single quantitative indicator. However, this seems particularly difficult.In the present study we use de facto indicators to obtain the actual degree of economic integration which is oriented towards assessing the results of economic integration at a certain time. Thus, four normalised indicators will be used to assess the economic results of the four freedoms of the Single Internal Market, i.e., i) freedom of trade of goods, ii) freedom of trade of services, iii) freedom of capital movement, iv) freedom of movement of active population, measuring the level of economic integration which has no upper limit. Additionally, some other normalised indictors were used, for descriptive statistical reasons, in order to help explanations for the economic integration through the single internal market. The author believes that the economic integration of the single internal market must be expressed by the four indicators separately and any attempt to combine these indicators into a single economic integration indicator will be arbitrary, as the individual indicators for the four freedoms of the single internal market express different market segments.Additionally, we try to connect the basic four indicators of the Single Internal Market with the Gross Domestic Product per capita, the Political Stability, the Regulatory Quality and the Average Transposition Deficit (concerning the gap between the number of Single Market directives adopted by the EU and those transposed in Member States). Complementary to the assessment of the internal market integration, the European Monetary Union and the “Europe 2020” Strategy will be assessed using normalised indicators for the estimation of the approach to the targets set by them. Specifically we use four normalised indicators corresponding to the four convergence criteria of the European Monetary Union, concerning deficit, debt, inflation and interest rates and eight normalised indicators corresponding to the eight targets of the “Europe 2020” Strategy set by European Union for employment (one indicator), research and development (one indicator), climate change and energy sustainability (three indicators), education (two indicators) and combating poverty and social exclusion (one indicator). Obviously, for European Monetary Union and “Europe 2020” Strategy there are certain convergence limits described by the targets.For a better explanation of the results, Member States of the European Union were divided into two groups: i) the 15 old member states until the enlargement of 2004, ii) the 13 new member states joined the European Union after 2004.From the obtained results and for each of the four indicators of the Single Internal Market, it is clear that:1. Trade of Goods indicator. The eleven Member States of Central-Eastern Europe that joined the EU after 2004, show better performance in this indicator than many EU15 Member States. Linear Regression, shows that Trade of Goods indicator of EU depends on Gross Domestic Product per capita, Regulatory Quality and on Average Transposition Deficit 2. Trade of Services indicator. Among the EU28 Member States, the last six places of the ranking list are occupied by EU15 Member States. Luxemburg and Malta occupy the first and second place of the ranking list with much higher indicators’ values than that of the other Member States of EU28. Linear Regression, shows that Trade of Services indicator of EU depends on Gross Domestic Product per capita, Political Stability, Regulatory Quality and Average Transposition Deficit3. FDI Stocks indicator. The five first places occupied by Luxembourg, Malta, Cyprus, Netherlands, Ireland and Belgium have indicator values well above the mean value of the EU28 Member States with Luxembourg in the first place having an indicator value which is 60 times that of the EU28 mean value. Linear Regression, shows that FDI Stocks indicator of EU depends on Gross Domestic Product per capita, Political Stability, Regulatory Quality and on Average Transposition Deficit 4. Movement of Active Population Indicator. Luxembourg is in the first place having an indicator value which is 7 times that of the mean value. Linear Regression, shows that Movement of Active Population indicator of EU depends on Gross Domestic Product per capita, Regulatory Quality and Average Transposition Deficit From the obtained results and for each of the four indicators of the Monetary Union it is clear that:1. Deficit/Surplus indicator. From 2014 and until 2018, this indicator for EU28 Member States has positive values.2. Debt indicator. Half of all EU28 Member States did not reach their targets and there is a lot to be done, especially from the EU15 Member States.3. Inflation indicator. The average value of EU28 Member States’ indicators have reached the final target, mainly due to the performances of the EU15 Member States.4. Interest indicator. Only two Member States of EU15 did not reach yet their targets. Also, three EU13 have not yet reach their targets.From the obtained results and for each of the eight indicators of the “Europe 2020” Strategy it is clear that:1. Employment indicator. More effort is required especially from the EU15 Member States, in order the average target for EU Member States to be reached within the next two years.2. Research and Development indicator. There is a lot to be done in order the average target for EU Member States to be reached, especially from the EU13 Member States.3. Climate Change and Energy indicator A. More effort is required from some EU15 and EU13 Member States in order the average target for EU Member States to be reached.4. Climate Change and Energy indicator B. The deviation from the average target for all EU28 Member States was decreased significantly, showing a good prospect.5. Climate Change and Energy indicator C. The deviation from the average target for all EU28 Member States was decreased significantly, showing a good prospect.6. Education indicator A. The deviation from the average target for all EU28 Member States was decreased significantly, showing a good prospect.7. Education indicator B. The average target for all EU Member States has already reached, showing a good prospect.8. People at Risk of Poverty indicator. More effort is required from mainly EU15 and some EU13 Member States.
περισσότερα