Οι έμφυλες αναπαραστάσεις στα μαθήματα της Γλώσσας και της Μελέτης Περιβάλλοντος των δύο πρώτων τάξεων του Δημοτικού: σχολικά εγχειρίδια, απόψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών

Περίληψη

Τα σχολικά εγχειρίδια επιδρούν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου και της ταυτότητας του φύλου του, αφού το περιεχόμενό τους βασίζεται στην κυρίαρχη ιδεολογία της κοινωνίας, αντανακλώντας τις υπάρχουσες αντιλήψεις για τους ρόλους των φύλων, αλλά και για ποικίλες ευρύτερες πτυχές της κοινωνικής πραγματικότητας. Έτσι, οι λόγοι (discourses) των σχολικών εγχειριδίων είναι ένα σημαντικό μέσο που επιδρά στη διαμόρφωση των ταυτοτήτων των μαθητών, επιδρώντας στην κατασκευή των έμφυλων ταυτοτήτων μέσα από τη σύνδεση συγκεκριμένων συμπεριφορών με κάποιο από τα δύο φύλα. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα έρευνα είχε ως βασικό σκοπό την εξέταση των αναπαραστάσεων των δύο φύλων στα εγχειρίδια Γλώσσας και Μελέτης Περιβάλλοντος της Α΄ και της Β΄ δημοτικού, που διδάσκονται από το σχολικό έτος 2006-2007. Επιπρόσθετα, σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εξεταστεί ο τρόπος που οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν τις αναπαραστάσεις των δύο φύλων μέσα από τις πρακτικές που ακολουθούν, αλλά και να αν ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

School textbooks have an impact on the formation of the individual's personality and gender identity, as their content is premised on the dominant ideology of society, reflecting existing perceptions of gender roles, but also of various broader aspects of social reality. Thus, the discourses of school textbooks are an important tool that shapes students' identities, affecting the construction of identities through the association of specific behaviors with one of the two genders. In this context, the main aim of this research was to examine gender representations in the textbooks of language and natural sciences courses of the first two grades of elementary school, which are taught from the school year 2006-2007. In addition, the aim of this study was to examine the way teachers themselves address the gender representations through the practices they adopt, but also to disclose their views on the gender roles. Thus, according to the abovementioned aims, the research approach of Content ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/49676
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/49676
ND
49676
Εναλλακτικός τίτλος
Gender representations in the language and natural sciences courses of the first two grades of elementary school: textbooks, views and practices of teachers
Συγγραφέας
Αλεξόπουλος, Παναγιώτης-Χρήστος (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδοπούλου Πηνελόπη
Στάμου Αναστασία
Φωτόπουλος Νικόλαος
Γρίβα Ελένη
Ντίνας Κωνσταντίνος
Χατζηδήμου Κωνσταντίνος
Πλιόγκου Βασιλική
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Έμφυλες αναπαραστάσεις; Σχολικά εγχειρίδια; Λόγοι; Εκπαιδευτικές πρακτικές
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)