Περίληψη
Το θέμα της αποτύπωσης και της ανάπτυξης της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (ΠΓΠ) απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα από τη γέννηση της έννοιας. Στο διάστημα που μεσολάβησε οι προτάσεις ήταν φτωχές, καθώς βασίζονταν κυρίως σε τεχνικές και εργαλεία που χρησιμοποιούνται εν γένη σε ποιοτικές έρευνες, όπως η παρατήρηση και οι εις βάθος συνεντεύξεις. Τα ερωτηματολόγια πολλαπλών επιλογών δεν είχαν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα ενώ τα μόνα εργαλεία που ξεχώρισαν ήταν τα CoRes και PaP-eRs. Στην παρούσα έρευνα παρουσιάζονται και συγκρίνονται εργαλεία όπως τα προαναφερθέντα, παράλληλα με την προετοιμασία και τη διεξαγωγή διδασκαλιών, τις ομαδικές συζητήσεις και την παρακολούθηση βιντεοσκοπημένων διδασκαλιών, που όλα μαζί συνδυάστηκαν σε ένα επιμορφωτικό σεμινάριο για μελλοντικούς εκπαιδευτικούς Φ.Ε.Ακολουθώντας μεθοδολογίες ποιοτικών ερευνών κατέστη εφικτή η θέαση της πραγματικότητας με έναν ολιστικό τρόπο, μειώνοντας την πιθανότητα μιας αυτοσκοπικής ερμηνείας πολύπλοκων μεμονωμένων φαινομένω ...
Το θέμα της αποτύπωσης και της ανάπτυξης της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (ΠΓΠ) απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα από τη γέννηση της έννοιας. Στο διάστημα που μεσολάβησε οι προτάσεις ήταν φτωχές, καθώς βασίζονταν κυρίως σε τεχνικές και εργαλεία που χρησιμοποιούνται εν γένη σε ποιοτικές έρευνες, όπως η παρατήρηση και οι εις βάθος συνεντεύξεις. Τα ερωτηματολόγια πολλαπλών επιλογών δεν είχαν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα ενώ τα μόνα εργαλεία που ξεχώρισαν ήταν τα CoRes και PaP-eRs. Στην παρούσα έρευνα παρουσιάζονται και συγκρίνονται εργαλεία όπως τα προαναφερθέντα, παράλληλα με την προετοιμασία και τη διεξαγωγή διδασκαλιών, τις ομαδικές συζητήσεις και την παρακολούθηση βιντεοσκοπημένων διδασκαλιών, που όλα μαζί συνδυάστηκαν σε ένα επιμορφωτικό σεμινάριο για μελλοντικούς εκπαιδευτικούς Φ.Ε.Ακολουθώντας μεθοδολογίες ποιοτικών ερευνών κατέστη εφικτή η θέαση της πραγματικότητας με έναν ολιστικό τρόπο, μειώνοντας την πιθανότητα μιας αυτοσκοπικής ερμηνείας πολύπλοκων μεμονωμένων φαινομένων, τα δεδομένα συλλέχθηκαν με έναν ευέλικτο τρόπο όπου ενθαρρύνθηκε η ατομική έκφραση και τέλος, τα όποια ευρήματα προέκυψαν επέτρεψαν στην ανάπτυξη μίας εμπειρικά θεμελιωμένης θεωρίας (grounded theory approach).H συγκεκριμένη διατριβή έδειξε ότι η επιμορφωτική προσπάθεια με χρήση πολλαπλών εργαλείων και δράσεων, κατάφερε να αποτυπώσει και να αναπτύξει πτυχές της ΠΓΠ των έξι μελλοντικών εκπαιδευτικών (και της μίας έμπειρης) και ως εκ τούτου να επηρεάσει και να βελτιώσει τους τρόπους θέασης της επαγγελματικής τους δράσης. Ο ισχυρισμός αυτό στηρίζεται στην μελέτη:• των αλλαγών των ιδεών τους για τη διδασκαλία και τη μάθηση κατά τη διάρκεια της έρευνας,• των συμπληρωμένων εργαλείων CoRes και PaP-ers, του εκπαιδευτικού υλικού που ανέπτυξαν,των διδασκαλιών τους, των συναντήσεων κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου αλλά και κατά μόνας με τον επιμορφωτή και των εις βάθος συνεντεύξεων,• των απόψεων των ίδιων των συμμετεχόντων/ουσών για το πώς η εμπλοκή τους στη συγκεκριμένη έρευνα επηρέασε την κατανόησή τους για την ΠΓΠ και την επαγγελματική τους δράση. Παρόλη επομένως την πολυπλοκότητα της ΠΓΠ και της μύχιας φύσης της, η συγκεκριμένη διατριβή δείχνει ότι τα πολλαπλά εργαλεία και δράσεις λειτουργούν συμπληρωματικά και μπορούν ως σύνολο τόσο να αποτυπώσουν όσο και να αναπτύξουν την ΠΓΠ μελλοντικών εκπαιδευτικών. Παράλληλα, η χρήση ευκαιριών για ρεαλιστική απεικόνιση πραγματικών καταστάσεων τάξης, προκαλεί και διατηρεί το ενδιαφέρον για ενασχόληση με την έννοια, συμβάλει και αυτή με το μέρος της στην ανάπτυξη της επαγγελματικής γνώσης, ενώ υποβοηθά και την προσπάθεια για οικολογική εγκυρότητα.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Capturing and developing Pedagogical Content Knowledge (PCK) concerns educational community since the birth of the notion. During that period, the proposals that were made, were quite poor, and mainly were based on techniques and tools that have been used in general in qualitative studies, such as observation and in depth interviews. The multiple-choice questionnaires have not had the desired effect and the only tools that stood out were CoRes and PaP-eRs. In this study are presented and compared tools such as the above, along with preparation and teaching performing, group discussion and watching recorded teachings, all of which combined in a training seminar for prospective science teachers.Following qualitative research methodologies, it was possible to view reality in a holistic way, reducing the possibility of an autocorrelated interpretation of complex individual phenomena, the data were collected in a flexible manner in which individual expression was encouraged, and finally, an ...
Capturing and developing Pedagogical Content Knowledge (PCK) concerns educational community since the birth of the notion. During that period, the proposals that were made, were quite poor, and mainly were based on techniques and tools that have been used in general in qualitative studies, such as observation and in depth interviews. The multiple-choice questionnaires have not had the desired effect and the only tools that stood out were CoRes and PaP-eRs. In this study are presented and compared tools such as the above, along with preparation and teaching performing, group discussion and watching recorded teachings, all of which combined in a training seminar for prospective science teachers.Following qualitative research methodologies, it was possible to view reality in a holistic way, reducing the possibility of an autocorrelated interpretation of complex individual phenomena, the data were collected in a flexible manner in which individual expression was encouraged, and finally, any findings that emerged allowed the development of an empirically- grounded theory approach.This specific thesis showed that a multidisciplinary and action-based training has managed to capture and develop six future teachers’ (and the one experienced) PCK aspects and thus to influence and improve the ways they can view their professional activities . This claim is based on:• the changes in their ideas for teaching and learning during the research,• the completed CoRes and PaPers, the educational material they developed, their teachings, the meetings during the seminar but also with the trainer and on the in-depth interviews,• the views of the participants themselves about how their involvement in this research affected their understanding of the PCK and their professional action.Although PCK’s complexity of the and its inherent nature, this thesis shows that multiple tools and actions are working complementary and as a whole can capture and develop future science teachers’ PCK. At the same time, providing opportunities for realistic depiction of real class situations not only triggers participants’ interest in dealing with PCK, but also contributes to developing their professional knowledge, while assisting effort for ecological validity.
περισσότερα