Αφηγηματικές ικανότητες και θεωρία του νου σαν εργαλεία μέτρησης παιδιών με αυτισμό

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν η μελέτη της Θεωρίας του Νου (ΘτΝ) και των αφηγηματικών ικανοτήτων παιδιών με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας (ΑΥΛ) σχολικής ηλικίας και παιδιών τυπικής ανάπτυξης (ΤΑ). Εξετάσαμε την επίδοση των παιδιών με ΑΥΛ σε Πρώτου και Δεύτερου επιπέδου ΘτΝ συγκριτικά με των ΤΑ παιδιών. Ειδικότερα, εξετάσαμε αν η επίδοση των παιδιών με ΑΥΛ θα ήταν διαφορετική από των παιδιών ΤΑ σε έργα που προϋποθέτουν γνωστική και συναισθηματική-γνωστική ΘτΝ/κατανόηση συναισθήματος (δηλ. την αναγνώριση και αξιολόγηση των συναισθημάτων). Στη συνέχεια, είδαμε αν η αφηγηματική ικανότητα, σε επίπεδο παραγωγής, και η αφηγηματική κατανόηση των παιδιών με ΑΥΛ θα διαφέρει από των παιδιών ΤΑ. Ειδικότερα, μας ενδιέφερε να εξετάσουμε αν η αφηγηματική ικανότητα (δηλ. η παραγωγή του αφηγήματος) θα διαφέρει σε επίπεδο αφηγηματικής γλώσσας και συνεκτικότητας (δηλ. μικροδομής) ή/και δόμησης του αφηγήματος και συνοχής (δηλ. μακροδομής). Έπειτα, διερευνήσαμε τη σχέση μεταξύ ΘτΝ και αφηγηματικών ικανοτήτων ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study investigated Theory of Mind (ToM) and storytelling abilities in school aged high functioning children with Αutism Spectrum Disorders (ASD) and typically developing (TD) children. Firstly, we examined how children with ASD performed on first- and second order ToM tasks, as compared to their TD peers. Specifically, we examined if whether they would perform differently regarding cognitive and affective-cognitive ToM/emotion understanding (i.e., recognition & identification of emotions) tasks. Secondly, we examined whether narrative production and narrative comprehension of children with ASD differed from that of TDs. More particularly, we sought to determine whether narrative production would exhibit differences in narrative language and cohesion (i.e., microstructure), or narrative structure and coherence (i.e., macrostructure). Thirdly, we examined whether there is a relationship between ToM and narrative abilities and, if so, what was the directionality of this relati ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

ears, and a Full Scale IQ score above 70. Children with ASD and TD completed a test measuring social perception abilities: first and second-order cognitive and affective-cognitive ToM/ emotion understanding. In addition, children’s story-retelling abilities were evaluated response to two different wordless picture books. Stories were rated on microstructural—i.e. measures of cohesion like narrative productivity, lexical diversity and syntactic complexity—and macrostructural—i.e. measures of coherence like, event content/ story’s essential information, internal state terms and narrative comprehension—aspects of language form and content. The present findings show autistic children to be less adequate at understanding thoughts, beliefs and desires of others (cognitive ToM). In line with the ToM deficit hypothesis, children with HFASD were found to be less able to perform successfully in both first-order and second-order cognitive ToM tasks. Also, the performance of children with ASD was poorer than the performance of their TD controls in first-order affective-cognitive ToM tasks, but both groups performed similarly in the second-order affective-cognitive tasks. Concerning narrative performance, the microstructural analysis showed a similar performance with respect to verbal productivity, lexical diversity, syntactic complexity, and syntactic diversity, but the length of communication units and the overall length of children’s narratives was lower for children with ASD. Also, macrostructural analysis showed lower performance with regard to narrative structure and narrative understanding (i.e., coherence) for participants with ASD. An analysis of Internal State Terms (ISTs) yielded a rather surprising finding, an equal performance between the two groups. In addition, our results revealed a positive relation between children’s use of Internal State Terms and their performance in the tests evaluating their cognitive ToM abilities. Finally, formal language measures, ToM and narrative performance—especially in the macrostructural level—were found to be closely related only within the ASD group.περισσότερα
DOI
10.12681/eadd/40752
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/40752
ND
40752
Εναλλακτικός τίτλος
Narrative discourse and theory of mind as measures of autism spectrum disorders
Συγγραφέας
Μπαλδιμτσή, Ελένη (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Τομέας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/40752
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/40752
ND
40752
Εναλλακτικός τίτλος
Narrative discourse and theory of mind as measures of autism spectrum disorders
Συγγραφέας
Μπαλδιμτσή, Ελένη (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
en" name="userLastName" value=""/>
"userFirstName" value=""/>
Δηλώνω ότι έλαβα γνώση και ανεπιφύλακτα συμφωνώ και αποδέχομαι τους ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Όρους Χρήσης του Εθνικού Αρχείου Διδακτορικών Διατριβών, καθώς και της
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγήnput type="button" id="feedback_cancel_button" name="cancel" value="Ακύρωση" onclick='jQuery("#downloadPDF_form").toggle(); return false;'/>
get="_blank" href="https://analytics.google.com/analytics/web/">Google Analytics.
>
v class="nstat col">
< ="col-auto"> ο ΕΑΔΔ h
iv>
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)