Περίληψη
Η εργασία αποτελείται από το γενικό μέρος που περιέχει τρία κεφάλαια και το ειδικό μέρος, που είναι το τέταρτο κεφάλαιο της εργασίας και το οποίο αναφέρεται στη διεξαγωγή της ερευνητικής υπόθεσης και στα αποτελέσματα. Τα κεφάλαια του γενικού μέρους είναι τα εξής: Πρώτο κεφάλαιο, με τίτλο «Φύση και Ανάπτυξη των Δεξιοτήτων Επικοινωνίας και Λόγου». Αυτό το κεφάλαιο αναφέρεται, αρχικά, στην εννοιολογική οριοθέτηση των όρων Λόγος, Επικοινωνία, Γλώσσα και Ομιλία παραθέτοντας στοιχεία για την κατανόηση των όρων αυτών από τον τομέα της Γλωσσολογίας. Στο δεύτερο μέρος του ίδιου κεφαλαίου γίνεται μια σύντομη ανασκόπηση των θεωριών εκμάθησης του λόγου και στο τρίτο και τελευταίο μέρος παρατίθενται βιβλιογραφικά δεδομένα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας και του λόγου στα παιδιά από 0 έως 6 ετών. Το δεύτερο κεφάλαιο έχει τον τίτλο «Διαταραχές Επικοινωνίας και Λόγου». Το κεφάλαιο αυτό διαπραγματεύεται στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη της λογοπεδικής επιστήμης, τα ταξινομικά συστήματα των δια ...
Η εργασία αποτελείται από το γενικό μέρος που περιέχει τρία κεφάλαια και το ειδικό μέρος, που είναι το τέταρτο κεφάλαιο της εργασίας και το οποίο αναφέρεται στη διεξαγωγή της ερευνητικής υπόθεσης και στα αποτελέσματα. Τα κεφάλαια του γενικού μέρους είναι τα εξής: Πρώτο κεφάλαιο, με τίτλο «Φύση και Ανάπτυξη των Δεξιοτήτων Επικοινωνίας και Λόγου». Αυτό το κεφάλαιο αναφέρεται, αρχικά, στην εννοιολογική οριοθέτηση των όρων Λόγος, Επικοινωνία, Γλώσσα και Ομιλία παραθέτοντας στοιχεία για την κατανόηση των όρων αυτών από τον τομέα της Γλωσσολογίας. Στο δεύτερο μέρος του ίδιου κεφαλαίου γίνεται μια σύντομη ανασκόπηση των θεωριών εκμάθησης του λόγου και στο τρίτο και τελευταίο μέρος παρατίθενται βιβλιογραφικά δεδομένα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας και του λόγου στα παιδιά από 0 έως 6 ετών. Το δεύτερο κεφάλαιο έχει τον τίτλο «Διαταραχές Επικοινωνίας και Λόγου». Το κεφάλαιο αυτό διαπραγματεύεται στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη της λογοπεδικής επιστήμης, τα ταξινομικά συστήματα των διαταραχών του λόγου, τα είδη των διαταραχών του λόγου και της επικοινωνίας, την αιτιολογία τους, επιδημιολογικά δεδομένα των παραπάνω διαταραχών και τεχνικές διάγνωσης και διαφοροδιάγνωσης. Το τρίτο κεφάλαιο έχει τον τίτλο «Αυτισμός». Αρχικά ασχολείται με ιστορικά δεδομένα της εμφάνισης της αυτιστικής διαταραχής, με την οριοθέτηση της ως αναπτυξιακή διαταραχή, με διαγνωστικά και επιδημιολογικά δεδομένα και κάνει μια ανασκόπηση των αιτιολογικών μελετών του αυτισμού από τα πρώτα χρόνια του καθορισμού του ως νοσολογική οντότητα έως και σήμερα που έγιναν στον τομέα της Γενετικής, της Νευρολογίας και της Νευροχημείας. Το τελευταίο μέρος αυτού του κεφαλαίου περιγράφει τα χαρακτηριστικά της αυτιστικής διαταραχής σε συνδυασμό με τις θεωρητικές εξηγήσεις που δόθηκαν κατά καιρούς από επιστήμονες του τομέα των Νευροεπιστημών και της Νευροψυχολογίας. Ιδιαίτερο βάρος σε όλο το θεωρητικό μέρος της εργασίας δίνεται στον τομέα της Πραγματολογίας του λόγου, ο οποίος είναι το επίκεντρο της ερευνητικής υπόθεσης. Στο πρώτο κεφάλαιο περιγράφεται η πραγματολογία ως μέρος της Γλωσσολογίας και αναλύεται η σχέση της με τους υπόλοιπους τομείς του λόγου, δηλαδή, τον Σημασιολογικό, τον Φωνολογικό και τον Μορφο-Συντακτικό. Αναλύεται επίσης, η Πραγματολογική Θεωρία της ανάπτυξης του λόγου και της επικοινωνίας στα παιδιά και αναφέρονται στοιχεία για την ανάπτυξη των πραγματολογικών δεξιοτήτων στα παιδιά από 0 έως 6 ετών. Στο τρίτο κεφάλαιο διαπραγματεύονται οι διαταραχές της πραγματολογίας σε σχέση με τον αυτισμό και γίνεται ανασκόπηση των πρόσφατων ερευνών στον τομέα αυτό. Σκοπός της μελέτης ήταν η διερεύνηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό, η διερεύνηση της σημασίας του πραγματολογικού τομέα του λόγου στην αυτιστική διαταραχή και η συλλογή δεδομένων για την ανάπτυξη των πραγματολογικών δεξιοτήτων σε ελληνόπουλα προσχολικής ηλικίας με φυσιολογική ανάπτυξη. [...]
περισσότερα