Περίληψη
Σύμφωνα με τις αρχές της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης, ο δάσκαλος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του και να προσαρμόζει τη διδασκαλία του στις ανάγκες τους και στα μοναδικά χαρακτηριστικά τους. Η ολοένα αυξανόμενη διαφοροποίηση των μαθητικών πληθυσμών τα τελευταία χρόνια θα μπορούσε έτσι να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, με σεβασμό προς τα ενδιαφέροντα, τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα ταλέντα του κάθε μαθητή, μεγιστοποιώντας τις μαθησιακές ευκαιρίες για όλους. Η διερεύνηση των στάσεων των καθηγητών της Αγγλικής γλώσσας που εργάζονται στο Ελληνικό δημόσιο σχολείο απέναντι στη διαφοροποιημένη εκπαίδευση αποτελεί το στόχο της διατριβής αυτής. Επιπλέον, η διατριβή επιχειρεί να διακρίνει το βαθμό και τους τρόπους με τους οποίους η διαφοροποιημένη εκπαίδευση έχει επηρεάσει τη διδακτική πρακτική των καθηγητών στο Ελληνικό δημόσιο σχολείο. Η συλλογή ερευνητικών δεδομένων για την παρούσα διατριβή πραγματοποιήθηκε τόσο με ποιοτικές όσο και ποσοτικ ...
Σύμφωνα με τις αρχές της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης, ο δάσκαλος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του και να προσαρμόζει τη διδασκαλία του στις ανάγκες τους και στα μοναδικά χαρακτηριστικά τους. Η ολοένα αυξανόμενη διαφοροποίηση των μαθητικών πληθυσμών τα τελευταία χρόνια θα μπορούσε έτσι να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, με σεβασμό προς τα ενδιαφέροντα, τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα ταλέντα του κάθε μαθητή, μεγιστοποιώντας τις μαθησιακές ευκαιρίες για όλους. Η διερεύνηση των στάσεων των καθηγητών της Αγγλικής γλώσσας που εργάζονται στο Ελληνικό δημόσιο σχολείο απέναντι στη διαφοροποιημένη εκπαίδευση αποτελεί το στόχο της διατριβής αυτής. Επιπλέον, η διατριβή επιχειρεί να διακρίνει το βαθμό και τους τρόπους με τους οποίους η διαφοροποιημένη εκπαίδευση έχει επηρεάσει τη διδακτική πρακτική των καθηγητών στο Ελληνικό δημόσιο σχολείο. Η συλλογή ερευνητικών δεδομένων για την παρούσα διατριβή πραγματοποιήθηκε τόσο με ποιοτικές όσο και ποσοτικές μεθόδους. Αρχικά, διανεμήθηκε ερωτηματολόγιο με σκοπό να εκμαιεύσει τις αντιλήψεις των καθηγητών ως προς τη διαφοροποιημένη εκπαίδευση. Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από 149 καθηγητές Αγγλικής σε δημόσια δημοτικά σχολεία στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκαν παρακολουθήσεις μαθημάτων δέκα καθηγητών Αγγλικής που εργάζονται σε δημόσια δημοτικά σχολεία της πόλης της Θεσσαλονίκης. Κατόπιν, οι δέκα αυτοί καθηγητές παραχώρησαν συνέντευξη με θέμα τις απόψεις τους σχετικά με τη διαφοροποιημένη εκπαίδευση και την εφαρμογή της στη σχολική τάξη. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι καθηγητές Αγγλικής στην Α/βάθμια Εκπαίδευση έχουν πλήρη επίγνωση της ανομοιογένειας των μαθητικών πληθυσμών κι είναι θετικά διακείμενοι απέναντι στη διαφοροποιημένη εκπαίδευση. Επιπλέον, έχουν ενσωματώσει ορισμένες τεχνικές διαφοροποιημένης μάθησης στη διδασκαλία τους (π.χ. εργασία σε ζεύγη/ομάδες, κτλ.). Αντίθετα, άλλες στρατηγικές, ειδικά όσες απαιτούν περισσότερο χρόνο και προετοιμασία από τους διδάσκοντες, αποτελούν λιγότερο δημοφιλείς επιλογές (π.χ. παραγωγή διαφοροποιημένου υλικού για την αξιολόγηση των μαθητών, συμβόλαια μάθησης, κτλ.). Επίσης, τα ευρήματα δείχνουν ότι αρκετοί καθηγητές έχουν σχηματίσει ασαφή ή ανακριβή εικόνα των αρχών της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης (π.χ. σε σχέση με το ρόλο του δασκάλου στη διαφοροποιημένη τάξη). Συμπερασματικά, μπορεί να ειπωθεί ότι η πλήρης εφαρμογή της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης στο Ελληνικό δημόσιο σχολείο δεν έχει επιτευχθεί ακόμη. Επιπλέον, βρέθηκε ότι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των καθηγητών (π.χ. ηλικία, διδακτική εμπειρία, τυπικά προσόντα) επηρεάζουν σημαντικά τη στάση τους απέναντι στη διαφοροποιημένη εκπαίδευση και την επιλογή διαφοροποιημένων στρατηγικών. Οι παράγοντες αυτοί πρέπει να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό κατάλληλων επιμορφωτικών προγραμμάτων πάνω στις αρχές και τις τεχνικές της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
According to the principles of differentiated instruction, teachers should take their students’ interests and needs into account and adapt their instruction to their unique characteristics. The ever-increasing diversification of student populations in recent years could therefore be effectively dealt with, in a manner respectful of students’ interests, needs and particular talents, while maximising learning opportunities for all. Investigating the attitudes of English language teachers working in Greek state schools towards differentiated instruction constitutes the purpose of this thesis. Moreover, the thesis attempts to discern the degree and the ways in which differentiated instruction has affected Greek state school teachers’ practices. The collection of research data for the present thesis was carried out via qualitative and quantitative methods. Initially, a questionnaire aimed at eliciting teachers’ attitudes towards differentiated instruction was distributed. The questionnair ...
According to the principles of differentiated instruction, teachers should take their students’ interests and needs into account and adapt their instruction to their unique characteristics. The ever-increasing diversification of student populations in recent years could therefore be effectively dealt with, in a manner respectful of students’ interests, needs and particular talents, while maximising learning opportunities for all. Investigating the attitudes of English language teachers working in Greek state schools towards differentiated instruction constitutes the purpose of this thesis. Moreover, the thesis attempts to discern the degree and the ways in which differentiated instruction has affected Greek state school teachers’ practices. The collection of research data for the present thesis was carried out via qualitative and quantitative methods. Initially, a questionnaire aimed at eliciting teachers’ attitudes towards differentiated instruction was distributed. The questionnaire was completed by 149 English teachers working in state primary schools in the area of Central Macedonia. Subsequently, classroom observations of ten English teachers working in state primary schools in the city of Thessaloniki were carried out. In addition to this, the ten observed teachers were also interviewed with regard to their opinions on differentiated instruction and its classroom implementation. The findings indicate that primary English teachers are fully aware of the heterogeneity of student populations and are positively predisposed towards differentiated instruction. Moreover, they have incorporated certain differentiated techniques into their teaching (e.g. pair/group work, etc.) On the contrary, other strategies, especially those that are more demanding in terms of time and teacher preparation, constitute less popular options (e.g. preparing differentiated testing materials, learning contracts, etc.). Furthermore, the findings demonstrate that a number of teachers have formulated a vague or inaccurate idea of the principles of differentiated instruction (e.g. with regard to teacher roles in the differentiated classroom). In conclusion, it can be said that the full implementation of differentiated instruction in the Greek state school has not yet been accomplished. Moreover, it was found that teachers’ individual characteristics (e.g. age, teaching experience, formal qualifications) significantly affect their attitudes towards differentiated instruction and their choice of differentiated strategies. These factors need to be taken into account in order to design appropriate teacher training programmes with regard to the principles and techniques of differentiated instruction.
περισσότερα