Χριστιανοί και παγανιστικοί λατρευτικοί χώροι σε Αίγυπτο, Παλαιστίνη και Συρία από τον 4ο έως τον 6ο αιώνα

Περίληψη

Οι παγανιστικές λατρείες κατά την Ύστερη Αρχαιότητα υποχωρούν όλο και περισσότερο, σε αντίθεση με τη ραγδαία ανάπτυξη του Χριστιανισμού. Έτσι, στα τέλη του 6ου αιώνα οι πιστοί τους είναι πλέον ελάχιστοι. Η μετάβαση αυτή προς το Χριστιανισμό σε γενικές γραμμές είναι ειρηνική, ενώ η τύχη των παγανιστικών ναών ποικίλλει. Συνήθως εγκαταλείπονται είτε επαναχρησιμοποιούνται για άλλες λειτουργίες. Συγχρόνως, είναι πολύ λίγες οι βίαιες επιθέσεις σ’ αυτούς. Οι περισσότερες συγκρούσεις Χριστιανών και παγανιστών εντοπίζονται σε Αίγυπτο, Παλαιστίνη και Συρία και οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο θρησκευτικό και κοινωνικό τους υπόβαθρο. Εκεί εξελίσσονται επίσης και οι κυριότερες επιθέσεις σε παγανιστικούς λατρευτικούς χώρους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι καταστροφές του Σαραπείου στην Αλεξάνδρεια, του ναού του Δία στην Απάμεια και του ναού του Δία Μαρνά στη Γάζα. Ιδιαίτερη είναι η δράση του Αββά Σενουτέ, ο οποίος συμμετέχει σε τέτοιου είδους επιθέσεις. Φαίνεται πάντως, πως σε πολλές αφηγήσ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Pagan cults in Late Antiquity are declining more and more, in contrast to the rapid development of Christianity. Thus, at the end of the 6th century their believers are now few. This transition to Christianity is generally peaceful, while the fate of pagan temples varies. They are usually abandoned or reused for other functions. At the same time, there are very few violent attacks on them. Most of the conflicts between Christians and pagans are located in Egypt, Palestine and Syria and are largely due to their religious and social background. The main attacks on pagan places of worship are also taking place there. Typical examples are the destruction of Serapeum in Alexandria, the temple of Zeus in Apamea and the temple of Zeus Marnas in Gaza. The action of Abba Shenoute is noteworthy, as he takes part in such attacks. It seems, however, that in many narratives of such events there is a strong element of exaggeration, especially by ecclesiastical writers, as their reports are not confi ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 4/2024)
DOI
10.12681/eadd/50573
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50573
ND
50573
Εναλλακτικός τίτλος
Christians and pagan places of worship in Egypt, Palestine and Syria from the 4th to the 6th century
Συγγραφέας
Μητσόπουλος, Παναγιώτης (Πατρώνυμο: Θωμάς)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Εξεταστική επιτροπή
Μπάκας Ιωάννης
Κραλίδης Απόστολος
Τριβυζαδάκη Αγγελική
Χρήστου Κωνσταντίνος
Μποζίνης Κωνσταντίνος
Πασχαλίδης Συμεών
Νάσσης Χρυσόστομος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Αρχαία ιστορία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία ➨ Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Παγανιστές; Χριστιανοί; Αλεξάνδρεια; Αρχαίοι ναοί; Κωνσταντίνος; Θεοδόσιος; Αίγυπτος; Συρία; Παλαιστίνη; Ύστερη αρχαιότητα; Σαραπείο; Ανεκτικότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.