Πανοπτισμός και κανονικοποίηση: η πρόσβαση στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση και η γέννηση των εισαγωγικών εξετάσεων σύμφωνα με την αρχαιολογική και γενεαλογική μέθοδο του M. Foucault από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του Πανεπιστημίου έως και την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964

Περίληψη

Αντικείμενο της διατριβής συνιστά η πρόσβαση στην ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και η γέννηση των εισαγωγικών εξετάσεων από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του Πανεπιστημίου έως την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964. Ερευνητική μέθοδος αποτέλεσε η αρχαιολογική και γενεαλογική μέθοδος του M. Foucault. Μελετήθηκαν τα Πρακτικά Συνεδριάσεων της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Αθηνών (1917 - 1930), του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1928 – 1955), τα Πρακτικά συνεδριάσεων των σχολών, οι νόμοι, τα διατάγματα και ο ημερήσιος Τύπος. Διαπιστώθηκε πως με την ίδρυση του Πανεπιστημίου καθιερώθηκε η πρακτική της ελεύθερης εγγραφής με προϋπόθεση την προσκόμιση του απολυτηρίου Γυμνασίου λόγω της παγίωσης του νέου θεσμού και της ανάγκης εύρεσης φοιτητών. Με την καθιέρωση της συνταγματικής μοναρχίας (1864), την έναρξη της εκβιομηχάνισης και την άνοδο της αστικής τάξης, μολονότι εξασφαλίζονται οι βασικές ατομικές ελευθερίες, αρθρώνονται λόγοι περί «εισιτήριας δοκιμασίας». Στους νέους, έμμεσους πειθαρχ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The subject of this thesis is the issue of students’ access to Greek higher education as well as the birth of the Panhellenic University entrance exams from the first years of the University’ s operation (1837) until the 1964 educational reform. My research method is based on M. Foucault’s archaeological and genealogical method. I have studied data based on the Archived of the Senate Secretariat (1917 - 1930) of the National and Kapodistrian University of Athens (Pergamos digital Library) and the Archives of the Senate Secretariat (1928 - 1955) of Aristotle University of Thessaloniki. Additionally, archives of the Proceedings of the meetings of the Faculties of the National and Kapodistrian University of Athens were studied (meetings on the debate on the introduction of entrance exams were chosen). Also, laws and articles of the daily press were studied. It was found that the establishment of the University was connected with the practice of the free admission to higher education. The ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 4/2023)
Το πλήρες κείμενο της διατριβής είναι διαθέσιμο σε έντυπη μορφή από τη Βιβλιοθήκη Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΚΤ
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47298
ND
47298
Εναλλακτικός τίτλος
Panopticism and normalization: students' access to greek higher education as well as the birth of the Panhellenic University entrance exams from the first years of the University's operation (1837) until the 1964 educational reform
Συγγραφέας
Γκαρανάτσιου, Δέσποινα Γεώργιος
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Παιδαγωγική Φλώρινας. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εξεταστική επιτροπή
Μπέτσας Ιωάννης
Καλεράντε Ευαγγελία
Μαυροσκούφης Δημήτριος
Ηλιάδου - Τάχου Σοφία
Κιμουρτζής Παναγιώτης
Τσιούμης Κωνσταντίνος
Φούκας Βασίλειος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Ιστορία & Αρχαιολογία
Φιλοσοφία, Ηθική, Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Αρχαιολογική μέθοδος; Γενεαλογική μέθοδος; Πανοπτισμός; Κανονικοποίηση; Εισαγωγικές εξετάσεις; Φουκό, Μισέλ (1926-1984); Πανελλήνιες εξετάσεις; Φουκωική προσέγγιση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
475 σ., πιν., σχημ.