Περίληψη
To Cloud Computing (CC) αναδύεται ως ένα νέο μοντέλο απόκτησης των υπηρεσιών ICT που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για την υποστήριξη των διαδικασιών και των δραστηριοτήτων τους, το οποίο είναι πολύ διαφορετικό από το υπάρχον μοντέλο. Στο υπάρχον μοντέλο παροχής υπηρεσιών ICT αυτές παράγονται κυρίως εσωτερικά στην επιχείρηση, με βάση εξοπλισμό (υλικό και λογισμικό) που κατέχει η επιχείρηση, είναι εγκατεστημένο σε χώρους της, και διαχειρίζεται - υποστηρίζεται από το δικό της ανθρώπινο δυναμικό ICT. Αντίθετα στο νέο μοντέλο CC αυτές οι υπηρεσίες ICT παράγονται εξωτερικά, στους χώρους των παροχών υπηρεσιών CC, χρησιμοποιώντας εξοπλισμούς που αυτοί κατέχουν, διαχειρίζονται και υποστηρίζουν, και παρέχονται στην επιχείρηση πελάτη μέσω του Internet. Το Εθνικό Ινστιτούτο Προτύπων και Τεχνολογίας (National Institute for Standards and Technology) ορίζει το CC ως ‘ένα μοντέλο εύκολης, ανάλογα με την ζήτηση και από οπουδήποτε πρόσβασης μέσω δικτύου σε ένα κοινόχρηστο σύνολο υπολογιστικών πόρων (π.χ. ...
To Cloud Computing (CC) αναδύεται ως ένα νέο μοντέλο απόκτησης των υπηρεσιών ICT που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για την υποστήριξη των διαδικασιών και των δραστηριοτήτων τους, το οποίο είναι πολύ διαφορετικό από το υπάρχον μοντέλο. Στο υπάρχον μοντέλο παροχής υπηρεσιών ICT αυτές παράγονται κυρίως εσωτερικά στην επιχείρηση, με βάση εξοπλισμό (υλικό και λογισμικό) που κατέχει η επιχείρηση, είναι εγκατεστημένο σε χώρους της, και διαχειρίζεται - υποστηρίζεται από το δικό της ανθρώπινο δυναμικό ICT. Αντίθετα στο νέο μοντέλο CC αυτές οι υπηρεσίες ICT παράγονται εξωτερικά, στους χώρους των παροχών υπηρεσιών CC, χρησιμοποιώντας εξοπλισμούς που αυτοί κατέχουν, διαχειρίζονται και υποστηρίζουν, και παρέχονται στην επιχείρηση πελάτη μέσω του Internet. Το Εθνικό Ινστιτούτο Προτύπων και Τεχνολογίας (National Institute for Standards and Technology) ορίζει το CC ως ‘ένα μοντέλο εύκολης, ανάλογα με την ζήτηση και από οπουδήποτε πρόσβασης μέσω δικτύου σε ένα κοινόχρηστο σύνολο υπολογιστικών πόρων (π.χ. εξυπηρετητές, αποθηκευτικοί χώροι, εφαρμογές, δίκτυα), η οποία μπορεί να ενεργοποιηθεί και να απενεργοποιηθεί ταχέως, και με ελάχιστη διαχειριστική προσπάθεια ή διεπαφή με τον πάροχο των υπηρεσιών’.Το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής έρευνας που έχει πραγματοποιηθεί σχετικά με το CC ασχολείται με τις τεχνολογικές του διαστάσεις, ενώ πολύ λιγότερη έρευνα έχει πραγματοποιηθεί σχετικά με τις επιχειρησιακές του διαστάσεις. Η τελευταία εστιάζεται κυρίως στους παράγοντες υιοθέτησης του CC από τις επιχειρήσεις, και είναι βασισμένη στην θεωρία υιοθέτησης τεχνολογικής καινοτομίας ‘Technology, Organization and Environment’ (ΤΟΕ). Όμως η έρευνα αυτή ασχολείται κυρίως με την πρώτη και την τρίτη από τις διαστάσεις που προτείνει η θεωρία αυτή: με τους τεχνολογικούς και τους περιβαλλοντικούς παράγοντες υιοθέτησης του CC. Αντίθετα περιορισμένη έρευνα έχει πραγματοποιηθεί σχετικά με την δεύτερη διάσταση της θεωρίας TOE: τους επιχειρησιακούς παράγοντες; έχει διερευνηθεί η επίδραση μόνον ενός μικρού αριθμού χαρακτηριστικών της επιχείρησης στην υιοθέτηση του CC.Επί πλέον, υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία σχετικά με τις μεγάλες δυνατότητες του CC να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα στις επιχειρήσεις, τα οποία συνδέονται κυρίως με την μείωση των κοστών ηλεκτρονικής υποστήριξης των διαδικασιών και των δραστηριοτήτων τους, την μείωση των σχετικών επενδύσεων και την μετατροπή σε λειτουργικά κόστη, την δυνατότητα πρόσβασης από οπουδήποτε και με χρήση διάφορων συσκευών, την επεκτασιμότητα, και την ταχεία και χαμηλού κόστους ηλεκτρονική υποστήριξη καινοτομίας (προϊόντων, υπηρεσιών και διαδικασιών). Όμως περιορισμένη έρευνα έχει πραγματοποιηθεί σχετικά με τα ‘πραγματικά’ οφέλη που οι επιχειρήσεις αποκομίζουν από την χρήση CC, ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα σε ποιο βαθμό τα παραπάνω προσδοκώμενα οφέλη υλοποιούνται (= πραγματικά αποκομίζονται), και ποιοι παράγοντες καθορίζουν το μέγεθός τους.Η Διδακτορική αυτή Διατριβή στόχο έχει να συμβάλλει στην κάλυψη των παραπάνω ερευνητικών κενών. Οι κύριοι ερευνητικοί της στόχοι είναι:Ο εντοπισμός χαρακτηριστικών της επιχείρησης που επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά την υιοθέτηση του CCΟ εντοπισμός παραγόντων που επηρεάζουν το μέγεθος των οφελών που οι επιχειρήσεις αποκομίζουν από την χρήση του CC.Οι κύριες συμβολές που πραγματοποιεί η Διδακτορική αυτή Διατριβή είναι: Εμπειρική διερεύνηση και σύγκριση των επιδράσεων ενός συνόλου επιχειρησιακών στρατηγικών (μείωσης επενδύσεων ICT, καινοτομίας προϊόν-των/υπηρεσιών, καινοτομίας διαδικασιών), χαρακτηριστικών ανθρώπινου δυναμικού (απασχόληση προσωπικού ICT, επάρκεια δεξιοτήτων ICT του προσωπικού της επιχείρησης, προηγούμενη εμπειρία ICT outsourcing), και τεχνολογικών χαρακτηριστικών (βαθμός ανάπτυξης υποδομής ICT), τα οποία δεν έχουν εξετασθεί από την προηγούμενη σχετική εμπειρική βιβλιογραφία, στην τάση υιοθέτησης CC.Συμβολή στην έρευνα σχετικά με την διαίρεση Ευρωπαϊκού Βορρά-Νότου, μέσω σύγκρισης των επιδράσεων των προαναφερθέντων παραγόντων στην τάση υιοθέτησης CC από τις επιχειρήσεις μεταξύ Ευρωπαϊκού Βορρά και Ευρωπαϊκού Νότου.Εμπειρική διερεύνηση των επιδράσεων της ‘ανοικτής καινοτομίας’ (openinnovation) (νοούμενης ως συνεργασίας με άλλες επιχειρήσεις για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση καινοτομιών) στην τάση υιοθέτησης CC από τις επιχειρήσεις.Εμπειρική διερεύνηση των επιδράσεων του ‘σκληρού’ και του ‘εύκαμπτου’ κεφαλαίου ICT (hard and soft ICT capital) των επιχειρήσεων στο μέγεθος των οφελών που αποκομίζουν από την χρήση του CC.Εμπειρική διερεύνηση των επιδράσεων ενεργειών επιχειρησιακής διαχείρισης της υιοθέτησης CC (συμβασιακής και σχεσιακής διακυβέρνησης της συνεργασίας με τους παρόχους υπηρεσιών CC, προσαρμογή των δεξιοτήτων ICT και της οργάνωσης των ICT στην επιχείρηση) στο μέγεθος των οφελών που προκύπτουν από την χρήση του CC.Από την έρευνα η οποία περιγράφεται στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή προκύπτουν μία σειρά από ενδιαφέροντα και πρακτικά χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τις επιδράσεις διάφορων χαρακτηριστικών της επιχείρησης στην τάση υιοθέτησης CC. Συγκεκριμένα, ο βαθμός ανάπτυξης της υποδομής ICT έχει ισχυρή θετική επίδραση στην τάση υιοθέτησης CC. Ομοίως στρατηγικές μείωσης των επενδύσεων ICT αυξάνουν την τάση υιοθέτησης CC, όμως αυτό δεν ισχύει και για τις στρατηγικές καινοτομίας, οι οποίες δεν επηρεάζουν την τάση υιοθέτησης CC. Τα παραπάνω υποδηλώνουν ότι οι επιχειρήσεις (τουλάχιστον των κλάδων γυαλιού, κεραμικών και τσιμέντων, από τους οποίους συλλέχθηκαν τα δεδομένα αυτού του τμήματος της έρευνάς μας) βλέπουν το CC ως ένα μέσο μείωσης των επενδύσεων ICT, αλλά όχι ως ένα μέσο υποστήριξης καινοτομίας.Επίσης, η απασχόληση προσωπικού ICT καθώς επίσης και προηγούμενη εμπειρία ICT outsourcing (= εξωτερικής ανάθεσης εργασιών ICT) επηρεάζουν θετικά την τάση υιοθέτησης CC. Παρά τις προσδοκίες ότι το CC θα ήταν περισσότερο επωφελές για τις μικρότερες από ότι για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, από την έρευνά μας δεν προέκυψε στατιστικά σημαντική επίδραση του μεγέθους της επιχείρησης στην τάση υιοθέτησης CC στους παραπάνω κλάδους. Τέλος οι δεξιότητες ICT του προσωπικού της επιχείρησης, καθώς επίσης και το επίπεδο του ανταγωνισμού ως προς την τιμή και την ποιότητα που η επιχείρηση αντιμετωπίζει δεν επηρεάζουν την τάση υιοθέτησης CC.Από τα αποτελέσματά μας προκύπτει ότι το εθνικό περιβάλλον (national context) μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τους καθοριστικούς παράγοντες υιοθέτησης του CC. Συγκεκριμένα, στην Νότια Ευρώπη τα βασικά επιχειρησιακά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν θετικά την τάση υιοθέτησης CC από τις επιχειρήσεις είναι οι στρατηγικές μείωσης των επενδύσεων ICT και επίσης το ενδιαφέρον για νέες ICT (όπως είναι data warehousing, data mining, mobile services). Αντίθετα, στην Βόρεια Ευρώπη είναι οι στρατηγικές καινοτομίας και η ηλεκτρονική συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις που επηρεάζουν θετικά την τάση υιοθέτησης CC από τις επιχειρήσεις. Τα παραπάνω υποδηλώνουν μία πολύ διαφορετική προσέγγιση και αντίληψη για το CC από τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ευρώπης συγκριτικά με τις επιχειρήσεις της Νότιας Ευρώπης.Τέλος, από τα αποτελέσματά μας προκύπτει επίσης μία συσχέτιση μεταξύ δύο κεντρικών τάσεων της σύγχρονης οικονομίας, της ανοικτής καινοτομίας και του CC. Συγκεκριμένα η συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις για τον σχεδιασμό καινοτομιών έχει θετική επίδραση στην τάση υιοθέτησης CC. Ακόμη θετικότερη επίδραση στην τάση υιοθέτησης CC έχει η χρήση ICT για τον σκοπό αυτό (επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά εργαλεία για την υποστήριξη συνεργασίας με άλλες επιχειρήσεις για τον σχεδιασμό καινοτομιών έχουν ακόμη μεγαλύτερη τάση υιοθέτησης CC).Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και πρακτικά χρήσιμα είναι και τα συμπεράσματα του δεύτερου μέρους της έρευνας που περιγράφεται σε αυτήν Διδακτορική Διατριβή, η οποία επικεντρώνεται στους καθοριστικούς παράγοντες του μεγέθους των οφελών και γενικότερα της επιχειρησιακής αξίας που οι επιχειρήσεις αποκομίζουν από την χρήση του CC. Συγκεκριμένα, τέσσερεις από τις έξι μορφές ‘σκληρού’ και του ‘εύκαμπτου’ κεφαλαίου ICT που εξετάσθηκαν συμβάλλουν στην αύξηση των οφελών που οι επιχειρήσεις αποκομίζουν από το CC: η στρατηγική ευθυγράμμιση της ICT (ICT strategic alignment), ο βαθμός ανάπτυξης της υποδομής ICT, η ικανότητα δημιουργίας εσωτερικών σχέσεων μεταξύ της μονάδας ICT και των λοιπών μονάδων της επιχείρησης, και η ικανότητα ταχείας υλοποίησης διασυνδέσεων/ολοκληρώσεων μεταξύ πληροφοριακών συστημάτων. Τέλος, οι τέσσερεις ενέργειες επιχειρησιακής διαχείρισης της υιοθέτησης CC που εξετάσθηκαν έχουν όλες θετικές επιπτώσεις στα οφέλη που προκύπτουν από την χρήση του CC. Ο βαθμός προσαρμογής των δεξιοτήτων ICT έχει τις ισχυρότερες θετικές επιπτώσεις, ακολουθούμενη από τον βαθμό σχεσιακής διακυβέρνησης της συνεργασίας με τους παρόχους υπηρεσιών CC. Το συμπέρασμα αυτό υποδηλώνει ότι αν και η χρήση υπηρεσιών CC είναι μία απλή μορφή ICT outsourcing, βασισμένη στην απομακρυσμένη παροχή τυποποιημένων και ελάχιστα προσαρμόσιμων υπηρεσιών ICT, η ανάπτυξη σχέσεων με τους παρόχους τους συνεχίζει να είναι σημαντική. Χαμηλότερες, και παρομοίου μεγέθους, είναι οι επιπτώσεις του βαθμού συμβασιακής διακυβέρνησης της συνεργασίας με τους παρόχους υπηρεσιών CC, καθώς επίσης και του βαθμού προσαρμογή της οργάνωσης των ICT στην επιχείρηση, στο μέγεθος των οφελών από το CC. Συνεπώς η ύπαρξη λεπτομερών και περιεκτικών συμβάσεων με τους παρόχους υπηρεσιών CC έχει θετική επίδραση στα οφέλη που προκύπτουν από το CC, η οποία όμως είναι χαμηλότερη από αυτήν της σχεσιακής διακυβέρνησης των συνεργασιών αυτών (τουλάχιστον στο Ελληνικό εθνικό περιβάλλον, από το οποίο συλλέχθηκαν τα δεδομένα για αυτό το τμήμα της έρευνάς μας). Επίσης θετική επίδραση στα οφέλη του CC έχει η προσαρμογή της οργάνωσης των ICT στην επιχείρηση, η οποία όμως είναι χαμηλότερη από αυτήν της προσαρμογής στο CC των δεξιοτήτων ICT της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη μίας στρατηγικής προσέγγισης στην αξιοποίηση του CC, καθώς επίσης και εξειδικευμένων διαδικασιών διαχείρισής του, η προσαρμογή του ρόλου της μονάδας ICT της επιχείρησης στις ανάγκες του μοντέλου CC, και η αποκέντρωση σε κάποιο βαθμό της λήψης αποφάσεων που αφορούν την χρήση CC από την μονάδα ICT προς τις άλλες μονάδες-χρήστες, οδηγούν σε υψηλότερα οφέλη από το CC.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Cloud Computing (CC) emerges a new disruptive paradigm of sourcing the ICT services required by firms in order to support their processes and activities, quite different from the dominant one. In the existing ‘on-premises’ ICT services provision paradigm these services are produced primarily internally, based on assets (hardware and software) owned by the firm, installed in its premises, and administered and supported by its own ICT personnel. In contrast, in the new CC paradigm these ICT services are produced externally, at the CC services providers’ premises, using assets owned, administered and supported by them, and are delivered to the client firm over the Internet. The US National Institute for Standards and Technology (NIST) defines CC as “a model for enabling ubiquitous, convenient, on-demand network access to a shared pool of computing resources (e.g., networks, servers, storage, applications) that can be rapidly provisioned and released with minimal management effort or servi ...
Cloud Computing (CC) emerges a new disruptive paradigm of sourcing the ICT services required by firms in order to support their processes and activities, quite different from the dominant one. In the existing ‘on-premises’ ICT services provision paradigm these services are produced primarily internally, based on assets (hardware and software) owned by the firm, installed in its premises, and administered and supported by its own ICT personnel. In contrast, in the new CC paradigm these ICT services are produced externally, at the CC services providers’ premises, using assets owned, administered and supported by them, and are delivered to the client firm over the Internet. The US National Institute for Standards and Technology (NIST) defines CC as “a model for enabling ubiquitous, convenient, on-demand network access to a shared pool of computing resources (e.g., networks, servers, storage, applications) that can be rapidly provisioned and released with minimal management effort or service provider interaction”.Most of the research that has been conducted on the CC is dealing with its technological aspects, while much less research has been conducted on its organizational aspects. Most of this latter research focuses on CC adoption factors, based mainly on the ‘Technology, Organization and Environment’ (TOE) theory of technological innovation adoption. However, this CC adoption factors research has focused on the first and the third perspective of the TOE framework: the technological and environmental factors affecting CC adoption. On the contrary limited research has been conducted concerning the second perspective of the TOE framework: the organizational factors; the effects of only a small number of firm’s characteristics on CC adoption have been investigated.Furthermore, there has been considerable literature concerning the potential of CC to offer important business benefits to firms, which are associated mainly with ICT support costs reduction, provision of flexible cost-effective computing capacity for supporting firm’s growth, reduction of required ICT investment and conversion of them to operational costs, ubiquitous access capabilities using various types of devices, scalability, and also rapid and low cost ICT support of firm’s innovation activity (of both product/service and process innovations). However, there has been limited empirical research on the ‘real-life’ benefits firms gain from CC, in order to understand to what extent, the above benefits are realized by firms, and which factors determine the magnitude of them.This Ph.D. Dissertation aims to contribute towards filling the aforementioned important research gaps. Its main research objectives are:To identify firms’ characteristics that positively or negatively influence the adoption of CC.To identify factors that affect the magnitude of the benefits and in general the business value that firms obtain from CC.The present Ph.D. Dissertation makes the following contributions:It empirically investigates and compares the effects of a set of firms’ strategies (ICT investment reduction, product/service innovation, process innovation), personnel characteristics (employment of ICT personnel, sufficiency of ICT skills of firm’s employees, previous experience of ICT outsourcing), and technological characteristics (sophistication of firm’s ICT infrastructure), which had not been dealt with in previous relevant literature, on firm’s CCadoption propensity.It contributes to the research on the European North-South division, bycomparing the effects of the factors mentioned previously on firms’ CCadoption propensity between the European North and the European South.It empirically investigates the effects of open innovation (meant as collaboration with other firms for the design and implementation of innovations), which is a major trend of modern economy, on firms’ propensityto adopt CC.It empirically investigates the effects of firms’ hard and soft ICT capital on thebenefits they gain from CC.It empirically investigates the effects of CC adoption management actions(contractual and relational governance of the relationships between firms and CC service providers, as well as adaptations in firm’s ICT skills and organization) on the benefits firms gain from CCThe research presented in this Ph.D. Dissertation has provided interesting and practically relevant conclusions about the effects of different kinds of firm’s characteristics on the propensity to adopt CC. In particular, the sophistication of firm’s ICT infrastructure has been found to have a strong positive effect on firms’ propensity to adopt CC, Similarly, strategies of ICT investment reduction increase firms’ CC adoption propensity; however, this does not hold for innovation strategies, which do not affect CC adoption propensity. These indicate that firms (at least of the glass, ceramic and cement sectors, from which the data for this part of our research have been collected) view CC as a means of reducing ICT investment, but not as a means of supporting innovation.Furthermore, the employment of specialized ICT personnel and previous experience of ICT outsourcing were found to positively affect firm’s propensity to adopt CC. Despite the expectations that CC would be more beneficial for smaller than larger firms, we could not find any significant effect of size on the propensity of CC adoption in the sectors investigated in this study. Finally, the ICT skills of firm’s employees and the price and quality competition it faces do not affect the propensity to adopt CC.Also, our results indicate that different national contexts may have a significant effect on CC adoption determinants. In particular, we have found that in Southern European firms the adoption of a CC investment reduction strategy and the interest in new ICT (such as data warehousing, data mining, mobile services) affect positively CC adoption propensity. In contrast, for Northern European firms, it is the adoption of innovation strategy, as well as the electronic cooperation with other firms that affect CC adoption propensity positively; this reveals a quite different perception of CC in comparison with the Southern European firms.Finally, our results provide evidence about a relationship between two important trends of modern economy, the open innovation and the CC. In particular, the inter- organizational collaboration with other firms for the design of innovations impacts positively the propensity for CC adoption; also, the use of ICT in order to support such collaborations has an even stronger positive effect on firm’s propensity to adopt CC. Highly interesting and practically relevant are the conclusions of the second part of the research presented in this Ph.D. Dissertation, concerning the determinants of the benefits/business value that firms obtain from CC. In particular, four out of the six examined types of firm’s ICT hard and soft capital have been found to contribute to generating higher benefits from CC model: ICT strategic alignment, ICT infrastructure sophistication, internal ICT relationship, and internal capability for rapid implementation of various interconnections/integrations of existing firm’s IS.Finally, all examined four CC adoption management actions impact positively the benefits firms obtain from CC usage. The adaptation of firm’s ICT skills has the strongest positive impact on CC benefits, followed by the relational governance of firm’s relationships with its CC services providers. This result indicates that though CC services are a simple form of ICT outsourcing, based on the remote provision of highly standardized and minimally customizable ICT services, which are easily accessible in a self-service mode, with minimal interaction with their service provider, the development of a relationship with CC service providers continues to be important. Lower and of similar magnitude are the positive effects of the contractual governance of firm’s relationships with its CC services providers, and the adaptation of ICT organization within the firm, on CC benefits. Therefore, having detailed and comprehensive contracts with the CC service providers, has a positive impact on the benefits obtained from CC, though this impact is lower than the one of the relational governance (at least in the Greek national context, from which the firm level data for this second part of our research have been collected). Also, positive impact on CC benefits has the adaptation of the organization of ICT in the firm as well, however lower than the one of the adaptation of its ICT skills. In particular, the development of a strategic approach to CC exploitation, as well as specific processes for managing it, the adaptation of the role of firm’s ICT unit to the needs of the CC paradigm, and the decentralization of CC related decisions to some extent from the ICT unit to firm’s business units, lead to more benefits from CC.
περισσότερα