Περίληψη
Σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η διερεύνηση του ερευνητικού κενού μεταξύ πρόθεσης και δράσης στο πλαίσιο της επιχειρηματικής διαδικασίας. Η παρούσα έρευνα, βασιζόμενη σε μια σειρά θεωριών και εμπειρικών μελετών από τις βιβλιογραφίες της γνωστικής ψυχολογίας και των επιχειρηματικών προθέσεων, προσπαθεί να απαντήσει γιατί ορισμένοι άνθρωποι με επιχειρηματικές προθέσεις ενεργούν προκειμένου να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, ενώ κάποιοι άλλοι όχι. Συγκεκριμένα, το προτεινόμενο εννοιολογικό πλαίσιο ενσωματώνει τη Θεωρία της Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς (Theory of Planned Behavior) και το Μοντέλο του Επιχειρηματικού Γεγονότος (Entrepreneurial Event Model) προκειμένου να ερευνηθούν οι γνωστικές διαδικασίες που οδηγούν στον καθορισμό στόχων και στη διαμόρφωση επιχειρηματικών προθέσεων. Ταυτόχρονα, ασπάζεται τη Θεωρία Νοοτροπίας των Φάσεων Δράσης (Mindset Theory of Action Phases) και το Μοντέλο του Ρουβίκωνα των Φάσεων Δράσης (Rubicon Model of Action Phases) προκειμένου ν ...
Σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η διερεύνηση του ερευνητικού κενού μεταξύ πρόθεσης και δράσης στο πλαίσιο της επιχειρηματικής διαδικασίας. Η παρούσα έρευνα, βασιζόμενη σε μια σειρά θεωριών και εμπειρικών μελετών από τις βιβλιογραφίες της γνωστικής ψυχολογίας και των επιχειρηματικών προθέσεων, προσπαθεί να απαντήσει γιατί ορισμένοι άνθρωποι με επιχειρηματικές προθέσεις ενεργούν προκειμένου να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, ενώ κάποιοι άλλοι όχι. Συγκεκριμένα, το προτεινόμενο εννοιολογικό πλαίσιο ενσωματώνει τη Θεωρία της Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς (Theory of Planned Behavior) και το Μοντέλο του Επιχειρηματικού Γεγονότος (Entrepreneurial Event Model) προκειμένου να ερευνηθούν οι γνωστικές διαδικασίες που οδηγούν στον καθορισμό στόχων και στη διαμόρφωση επιχειρηματικών προθέσεων. Ταυτόχρονα, ασπάζεται τη Θεωρία Νοοτροπίας των Φάσεων Δράσης (Mindset Theory of Action Phases) και το Μοντέλο του Ρουβίκωνα των Φάσεων Δράσης (Rubicon Model of Action Phases) προκειμένου να εμβαθύνει στην κατανόηση της προσπάθειας επίτευξης του στόχου και την επικείμενη δημιουργία της νέας επιχείρησης. Ως εκ τούτου, το ερευνητικό μοντέλο βασίζεται στις προτάσεις του Krueger σχετικά με την πολυδιάστατη φύση των επιχειρηματικών προθέσεων. Με σκοπό να φωτίσει τα διαφορετικά στάδια της επιχειρηματικής διαδικασίας, η συγκεκριμένη έρευνα εστιάζει επίσης σε τρεις θεωρητικές έννοιες που επηρεάζουν τις επιχειρηματικές προθέσεις, ήτοι: το ψυχολογικό κεφάλαιο, την επιχειρηματική ποιότητα και τον προσανατολισμό δράσης.Η στατιστική ανάλυση βασίζεται σε διαχρονικά δεδομένα προερχόμενα από ένα τυχαίο δείγμα Ελλήνων νεοφυών επιχειρηματιών, οι οποίοι συμμετέχουν σε διαγωνισμούς επιχειρηματικότητας, θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας ή επιταχυντές επιχειρηματικότητας, και μεταπτυχιακούς φοιτητές στη διοίκηση επιχειρήσεων. Οι υποθέσεις και των δύο εννοιολογικών μοντέλων ελέγχονται με τη χρήση της ανάλυσης διαδρομής (path analysis), ένα υποσύνολο της μοντελοποίησης διαρθρωτικών εξισώσεων (SEM).Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας υποδεικνύουν ότι:i.Το ψυχολογικό κεφάλαιο και η επιχειρηματική ποιότητα επηρεάζουν τη διαμόρφωση επιχειρηματικών προθέσεων.ii.Οι επιχειρηματικές προθέσεις επηρεάζουν άμεσα την επιχειρηματική δέσμευση, ενώ το ψυχολογικό κεφάλαιο και η επιχειρηματική ποιότητα την επηρεάζουν μόνο έμμεσα διαμέσου των επιχειρηματικών προθέσεων.iii.Οι επιδράσεις της επιχειρηματικής δέσμευσης στις επιχειρηματικές ενέργειες και το επιχειρηματικό αποτέλεσμα εξαρτώνται θετικά από το επίπεδο του προσανατολισμού δράσης.iv.Η διαμεσολαβητική επίδραση της επιχειρηματικής δέσμευσης, στις σχέσεις μεταξύ των επιχειρηματικών προθέσεων και των επιχειρηματικών ενεργειών/αποτελέσματος, εξαρτάται θετικά από το επίπεδο του προσανατολισμού δράσης.Στο τελευταίο κεφάλαιο της παρούσας διατριβής συζητείται διεξοδικά η συνεισφορά των προαναφερθέντων αποτελεσμάτων, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This thesis is concerned with the so-called intention-action gap within the entrepreneurial process. Building upon several theories and empirical studies from the cognitive psychology and entrepreneurial intentionality literature, this study attempts to answer why some people act on their entrepreneurial intentions, whereas others do not. In particular, the proposed research framework incorporates the Theory of Planned Behavior and the Entrepreneurial Event Model to explore the cognitive processes leading to the goal-setting and the formation of entrepreneurial intentions. Meanwhile, it embraces the Mindset Theory of Action Phases and the Rubicon Model of Action Phases to deepen understanding of the goal-striving and the imminent creation of a new venture. As such, the research model draws on Krueger’s proposition about a multidimensional nature of intentions, exploring entrepreneurial commitment and actions following the formation of entrepreneurial intentions. To shed more light on t ...
This thesis is concerned with the so-called intention-action gap within the entrepreneurial process. Building upon several theories and empirical studies from the cognitive psychology and entrepreneurial intentionality literature, this study attempts to answer why some people act on their entrepreneurial intentions, whereas others do not. In particular, the proposed research framework incorporates the Theory of Planned Behavior and the Entrepreneurial Event Model to explore the cognitive processes leading to the goal-setting and the formation of entrepreneurial intentions. Meanwhile, it embraces the Mindset Theory of Action Phases and the Rubicon Model of Action Phases to deepen understanding of the goal-striving and the imminent creation of a new venture. As such, the research model draws on Krueger’s proposition about a multidimensional nature of intentions, exploring entrepreneurial commitment and actions following the formation of entrepreneurial intentions. To shed more light on the different stages of the entrepreneurial process, this study also focuses on three constructs affecting entrepreneurial intentionality, namely: psychological capital, entrepreneurial quality, and action orientation.The statistical analysis is based on longitudinal survey data from a random sample of Greek nascent entrepreneurs, participating in startup contests, business incubators or accelerators, and MBA students. The hypotheses of both conceptual models (T1 and T2) are tested with the use of path analysis, a subset of structural equation modeling (SEM).The results of this study suggest that:i.Psychological capital and entrepreneurial quality affect the formation of entrepreneurial intentions.ii.Entrepreneurial intentions directly affect entrepreneurial commitment, while psychological capital and entrepreneurial quality have only an indirect effect on its formation through the mediating effect of entrepreneurial intentions.iii.The effects of entrepreneurial commitment on entrepreneurial actions/outcome are positively dependent on the level of action orientation.iv.The mediating effects of entrepreneurial commitment, in the relationships between entrepreneurial intentions and entrepreneurial actions/outcome, are positively dependent on the level of action orientation.The significant implications of these findings, both in theory and practice, are discussed in the last chapter of this study.
περισσότερα