Περίληψη
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να εξετάσει εάν και σε ποιο βαθμό η παρατήρηση της διδακτικής πράξης μπορεί να βοηθήσει τους καθηγητές αγγλικών που εργάζονται στα ελληνικά δημόσια σχολεία να επιδιώξουν και να πετύχουν την ανάπτυξή τους. Επίσης, στοχεύει στο να κάνει μια πρόταση σχετικά με το πώς πρέπει να διαμορφωθεί η παρατήρηση της διδακτικής πράξης ως εργαλείο ανάπτυξης του εκπαιδευτικού ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις επιθυμίες των καθηγητών αγγλικών των ελληνικών δημόσιων σχολείων. Η συγκεκριμένη διατριβή περιελάμβανε δύο φάσεις έρευνας. Αρχικά, μέσα από ένα ερωτηματολόγιο διερευνήθηκαν οι απόψεις των Ελλήνων καθηγητών αγγλικών που εργάζονται σε δημόσια σχολεία πάνω στην ανάπτυξη του εκπαιδευτικού και την παρατήρηση της διδακτικής πράξης, καταγράφηκαν οι προηγούμενες εμπειρίες παρατήρησης τους και ανιχνεύθηκαν οι προσδοκίες τους από την παρατήρηση της διδακτικής πράξης ως μέσο ανάπτυξης του εκπαιδευτικού. Με βάση τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών και το σχετικό θεωρ ...
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να εξετάσει εάν και σε ποιο βαθμό η παρατήρηση της διδακτικής πράξης μπορεί να βοηθήσει τους καθηγητές αγγλικών που εργάζονται στα ελληνικά δημόσια σχολεία να επιδιώξουν και να πετύχουν την ανάπτυξή τους. Επίσης, στοχεύει στο να κάνει μια πρόταση σχετικά με το πώς πρέπει να διαμορφωθεί η παρατήρηση της διδακτικής πράξης ως εργαλείο ανάπτυξης του εκπαιδευτικού ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις επιθυμίες των καθηγητών αγγλικών των ελληνικών δημόσιων σχολείων. Η συγκεκριμένη διατριβή περιελάμβανε δύο φάσεις έρευνας. Αρχικά, μέσα από ένα ερωτηματολόγιο διερευνήθηκαν οι απόψεις των Ελλήνων καθηγητών αγγλικών που εργάζονται σε δημόσια σχολεία πάνω στην ανάπτυξη του εκπαιδευτικού και την παρατήρηση της διδακτικής πράξης, καταγράφηκαν οι προηγούμενες εμπειρίες παρατήρησης τους και ανιχνεύθηκαν οι προσδοκίες τους από την παρατήρηση της διδακτικής πράξης ως μέσο ανάπτυξης του εκπαιδευτικού. Με βάση τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών και το σχετικό θεωρητικό υπόβαθρο (δηλ. τη βιβλιογραφία αναφορικά με την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, το μετασχηματισμό των πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών και την παρατήρηση της διδακτικής πράξης), δημιουργήθηκε ένα σχέδιο αυτο-παρατήρησης, το DSOS. Το DSOS αποτελεί μια εξατομικευμένη διαδικασία παρατήρησης όπου οι εκπαιδευτικοί εμπλέκονται σε ένα κύκλο αυτο-παρατηρήσεων και προσπαθούν να ανακατασκευάσουν γνώσεις, πεποιθήσεις, πρακτικές, αξίες και στάσεις προκειμένου να αναπτυχθούν ως εκπαιδευτικοί. Στη δεύτερη ερευνητική φάση της παρούσας διατριβής, το DSOS εφαρμόστηκε από δύο Έλληνες καθηγητές της αγγλικής δημοσίων γυμνασίων ώστε να εξεταστεί η συμβολή του DSOS στην ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και να διερευνηθεί το κατά πόσο είναι εφαρμόσιμο στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Από τα συμπεράσματα που προέκυψαν, το DSOS φαίνεται να έχει σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Η προτεινόμενη διαδικασία αυτο-παρατήρησης μπορεί να αποδειχθεί ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού που επιθυμεί να αναπτύξει την αυτογνωσία του, να αλλάξει τις πεποιθήσεις, τις δεξιότητες, τις συμπεριφορές και τα συναισθήματά του και να βελτιωθεί. Το DSOS ανοίγει το δρόμο προς την αυτονομία των εκπαιδευτικών τόσο στη διδασκαλία όσο και στην ικανότητά τους να αυτο-παρατηρούνται για να αναπτυχθούν. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ρυθμίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και να βελτιώσουν τα μαθησιακά αποτελέσματα της διδασκαλίας τους με σημαντική θετική επίδραση στην ψυχολογία τους και την αυτοπεποίθηση τους. Τέλος, γίνεται εκτενής συζήτηση πάνω στους τρόπους που το DSOS μπορεί να εμπλακεί τόσο στην αρχική όσο και στην ενδοϋπηρεσιακή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This thesis aims to examine if and to what extent teacher observation may help the individual Greek state school EFL teacher undertake and realise their own development. It also intends to make a proposal on the way teacher observation should be shaped according to the needs and wishes of Greek state school EFL teachers in order to help them develop. This thesis involved two research phases. At first, there was a questionnaire administered to state school EFL teachers across the country which investigated their views on teacher development and teacher observation, their previous observation experiences as well as their expectations from a teacher observation attempt oriented at their development. On the basis of the teachers’ responses and on the ground established by the relevant theory (i.e. the theory on teacher development, on transformation of teacher beliefs and on teacher observation), a self-observation scheme, DSOS, was designed. DSOS constitutes a case-specific process realis ...
This thesis aims to examine if and to what extent teacher observation may help the individual Greek state school EFL teacher undertake and realise their own development. It also intends to make a proposal on the way teacher observation should be shaped according to the needs and wishes of Greek state school EFL teachers in order to help them develop. This thesis involved two research phases. At first, there was a questionnaire administered to state school EFL teachers across the country which investigated their views on teacher development and teacher observation, their previous observation experiences as well as their expectations from a teacher observation attempt oriented at their development. On the basis of the teachers’ responses and on the ground established by the relevant theory (i.e. the theory on teacher development, on transformation of teacher beliefs and on teacher observation), a self-observation scheme, DSOS, was designed. DSOS constitutes a case-specific process realised around a cycle of self-observations where teachers are engaged in a constructive and re-constructive experiential process of intensive self-study and action. In the second research phase of this thesis, DSOS was implemented by two Greek state school EFL teachers so that its developmental contribution could be explored and its applicability in the Greek state education context could be examined. From the findings drawn from the implementation phase, it could be argued that DSOS appears to have a considerable potential to eventually enhance teacher development. The way self-observation is employed in the context of DSOS, it may prove a powerful means any teacher could use in order to change various aspects of themselves (i.e. their awareness, beliefs, skills, attitudes and their feelings) and improve. DSOS paves the way towards teachers’ autonomy both in their teaching as well as in their ability to observe themselves for the purposes of their development as EFL teachers. Teachers become more able to regulate themselves and improve the learning outcome of their teaching with considerable positive effects onto their psychology. On the grounds of the improved outcome of their teaching, teachers’ self-efficacy beliefs are enhanced and this increased confidence in themselves as EFL teachers is likely to make them more committed to their change and development. At the end of this thesis, there is a discussion on the particular implications DSOS bears with regard to teacher education.
περισσότερα