Εφαρμοσμένη γλωσσολογία στον τομέα της διδακτικής της νεοελληνικής γλώσσας: διερεύνηση των λεξιλογικών και συντακτικών ικανοτήτων εφήβων μαθητών γυμνασίου και λυκείου στο γραπτό λόγο

Περίληψη

Η τυπική ανάπτυξη λόγου στην εφηβεία μπορεί να χαρακτηριστεί από μια εξελισσόμενη κατάκτηση διαφορετικών ειδών κειμένων. Στην παρούσα έρευνα υιοθετείται η διάκριση σε γραπτά αφηγηματικά και μη αφηγηματικά μονολογικά κείμενα, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται ο κατακερματισμός του λόγου σε κατηγορίες άσχετες μεταξύ τους χωρίς ξεκάθαρα όρια. Τα αφηγηματικά κείμενα εκφράζουν συγκεκριμένες, κυρίως παρελθοντικές εμπειρίες και δίνουν έμφαση στις ανθρώπινες ενέργειες και εμπειρίες. Τα μη αφηγηματικά κείμενα είναι πιο απαιτητικά, καθώς εστιάζουν σε ένα ευρύ πεδίο περιγραφής ή στην ανάπτυξη εννοιών, επιχειρημάτων και πληροφοριών χωρίς να στηρίζονται στην αφήγηση. Με βάση τα παραπάνω, σκοπός αυτής της μελέτης ήταν να συγκριθούν οι λεξιλογικές και συντακτικές ικανότητες εφήβων μαθητών σε σχέση με την ηλικία τους, ανάμεσα στα δύο είδη κειμένων αλλά και ανάμεσα στα δύο φύλα. Το δείγμα αποτελούνταν από δύο ομάδες εφήβων με μέσο όρο ηλικίας 14,5 και 16,6 αντίστοιχα. Δόθηκε στους μαθητές ένα κείμεν ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Τypical language development in adolescence can be characterized by a growing command of different genres. In the current study we adopted the distinction between narrative and non-narrative texts because, this way, the fragmentation of speech into unrelated categories without clear boundaries can be avoided. Narrative texts are those that reflect specific experiences, mostly ones that belong to the past, and those that put an emphasis on humans’ actions and experiences. Non narrative texts are more demanding because they focus on a broad field of description or on the development of concepts, arguments and information without relying on narration.Based on the above, the aim of this study was to compare adolescents’ lexical and syntactic abilities in relation to their age, examining the differences between the two genres and between the two genders as well. The sample consisted of two groups of adolescents whose average age was 14, 5 and 16, 6 respectively. A text on racism was distrib ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/38815
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/38815
ND
38815
Εναλλακτικός τίτλος
Applied linguistics in the domain of modern greek language teaching: a research on the lexical and syntactic abilities of high school and lyceum adolescent students in written discourse
Συγγραφέας
Λιάκου, Μαρία του Επαμεινώνδας
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών . Τμήμα Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής
Εξεταστική επιτροπή
Ανδρέου Γεωργία
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Γκανά Ελένη
Παπαδοπούλου Μαρία
Γούτσος Διονύσιος
Παπαρούση Μαρία
Γαλαντόμος Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Εφηβεία; Γραπτός λόγος; Ηλικία; Κειμενικά είδη; Διαφορές φύλου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
235 σ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)