Περίληψη
Βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση αφενός του βαθμού στον οποίο οι μαθητές που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), θεωρούν ότι αποκτούν τις απαιτούμενες γνώσεις και αφετέρου των λόγων στους οποίους αποδίδουν μια ενδεχόμενη μη ικανοποιητική γι΄ αυτούς μόρφωση. Διερευνήθηκε, λοιπόν, με ποιοτικό τρόπο, η άποψη των ίδιων των μαθητών σε σχέση με την προσλαμβανόμενη γνώση, τις δυσκολίες πρόσκτησής της, εστιάζοντας στους πιθανούς ανασταλτικούς παράγοντες (εξωγενείς, που συνδέονται π.χ. με το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον ή ενδογενείς, που συνδέονται π.χ. με την δική τους προσπάθεια) καθώς και οι προσδοκίες τους και οι προτάσεις τους για την βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.Στο πρώτο μέρος της εργασίας επιχειρείται καταρχήν μια ιστορική αναδρομή της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ώστε να αποτυπωθεί η εξέλιξή της στην πορεία του χρόνου και η σημερινή της θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται εν συντομία, οι γενικότερες ...
Βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση αφενός του βαθμού στον οποίο οι μαθητές που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), θεωρούν ότι αποκτούν τις απαιτούμενες γνώσεις και αφετέρου των λόγων στους οποίους αποδίδουν μια ενδεχόμενη μη ικανοποιητική γι΄ αυτούς μόρφωση. Διερευνήθηκε, λοιπόν, με ποιοτικό τρόπο, η άποψη των ίδιων των μαθητών σε σχέση με την προσλαμβανόμενη γνώση, τις δυσκολίες πρόσκτησής της, εστιάζοντας στους πιθανούς ανασταλτικούς παράγοντες (εξωγενείς, που συνδέονται π.χ. με το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον ή ενδογενείς, που συνδέονται π.χ. με την δική τους προσπάθεια) καθώς και οι προσδοκίες τους και οι προτάσεις τους για την βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.Στο πρώτο μέρος της εργασίας επιχειρείται καταρχήν μια ιστορική αναδρομή της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ώστε να αποτυπωθεί η εξέλιξή της στην πορεία του χρόνου και η σημερινή της θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται εν συντομία, οι γενικότερες τάσεις που επικρατούν στον ευρωπαϊκό χώρο σχετικά με την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ακολούθως αναπτύσσονται συνοπτικά οι κοινωνιολογικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την αναγκαιότητα της ύπαρξης του τύπου αυτού της εκπαίδευσης καθώς και οι κοινωνικοοικονομικές θεωρίες για τη σχέση εκπαίδευσης - επαγγελματικής επιτυχίας.Προσεγγίζονται εν συντομία, οι θεωρητικές απόψεις που αναφέρονται στη σχέση που μπορεί να έχει η κοινωνική προέλευση των μαθητών με την επιλογή τύπου σχολείου και τη σχολική αποτυχία, αλλά και οι θεωρίες οι οποίες εστιάζουν στην ατομική ευθύνη του μαθητή για την προσωπική του εξέλιξη. Επίκεντρο δηλαδή του ενδιαφέροντος αποτελεί η καταγραφή τωνδιαφορετικών λόγων στους οποίους αποδίδεται σε θεωρητικό επίπεδο η μη επαρκή απόκτηση των απαιτούμενων γνώσεων και η αντιπαραβολή τους με την αντίστοιχη άποψη των ίδιων των μαθητών.Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας, διεξήχθησαν συνεντεύξεις σε τελειοφοίτους μαθητές των ΕΠΑΛ, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία των Δυτικών Συνοικιών της Αθήνας. Η ανάλυση περιεχομένου των συνεντεύξεων και η κωδικοποίηση των απαντήσεων εστίασε στη συλλογή δεδομένων γύρω από ερωτήματα όπως: κατά πόσο οι ερωτηθέντες μαθητές επέλεξαν συνειδητά και με ποια κριτήρια ως σχολικό πλαίσιο της λυκειακής τους εκπαίδευσης το ΕΠΑΛ, κατά πόσο είναι ικανοποιημένοι από την επιλογή τους, εάν αυτά που διδάσκονται τα μαθαίνουν, αν δηλαδή κατακτούν τη γνώση και σε ποιο βαθμό και αν πιστεύουν ότι αυτή η γνώση θα τους είναι χρήσιμη. Επιπλέον διερευνήθηκαν διάφοροι παράγοντες σχετικά με τη λειτουργία των ΕΠΑΛ και την φοίτηση σε αυτά με στόχο να διαπιστωθεί κατά πόσο το όλο σχολικό περιβάλλον δρα θετικά ή αρνητικά στην πρόσκτηση της γνώσης που παρέχεται στους μαθητές..Στο τελευταίο μέρος της εργασίας καταγράφονται τα συμπεράσματα σε σχέση με τον όλο προβληματισμό που αναπτύχθηκε για την επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας κατά τις τρέχουσες συνθήκες μέσα από την οπτική των ίδιων των αποδεκτών της, των μαθητών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The main purpose of this study is to investigate both the extent to which pupils attending Vocational Lyceum (EPAL), felt acquire the necessary knowledge and also the reasons for performing a possible unsatisfactory for them educated. Investigated, then, in a qualitative way, the view of the pupils themselves in relation to the perceived knowledge, the acquisition difficulties, focusing on possible impediments (external, related to eg the socio-economic environment or endogenous, related p .g. by their own effort) and their expectations and their suggestions for the improvement of education.In the first part of the job first attempted a history of Technical Training in Greece, in order to reflect the evolution over time and its current position in the educational system. Then, briefly presented the general trends in Europe on Technical Vocational Education. Then sociological theoretical approaches developed briefly about the necessity of the existence of this type of education and soci ...
The main purpose of this study is to investigate both the extent to which pupils attending Vocational Lyceum (EPAL), felt acquire the necessary knowledge and also the reasons for performing a possible unsatisfactory for them educated. Investigated, then, in a qualitative way, the view of the pupils themselves in relation to the perceived knowledge, the acquisition difficulties, focusing on possible impediments (external, related to eg the socio-economic environment or endogenous, related p .g. by their own effort) and their expectations and their suggestions for the improvement of education.In the first part of the job first attempted a history of Technical Training in Greece, in order to reflect the evolution over time and its current position in the educational system. Then, briefly presented the general trends in Europe on Technical Vocational Education. Then sociological theoretical approaches developed briefly about the necessity of the existence of this type of education and socio-economic theories of education relationship - professional success.Approached briefly, theoretical views on the relationship which may have the social background of students by school type selection and school failure, and theories that focus on the individual responsibility of the student's personal development. The focus of interest is that the recording of different reasons for assigned theoretically the insufficient acquisition of required knowledge and their comparison with the corresponding aspect of the students themselves.In the research part of the work, they conducted interviews with graduating students of EPAL, who attend schools in the Western district of Athens. The content analysis of the interviews and coding of responses focused on data collection around questions such as whether the respondents students consciously chosen and what criteria a school course of their high school education in EPAL, whether they are satisfied with their choice, if they taught the learning, namely whether conquer knowledge and to what extent they believe that this knowledge will be of useful. Moreover they investigated various factors on the functioning of EPAL and attending to them in order to determine whether the whole school environment acts positively or negatively in the acquisition of knowledge to students ..In the last part of the work, the conclusions in relation to the whole debate, which began on vocational education in our country in the current situation through the perspective of its own recipients of students.
περισσότερα