Ο διάλογος ως μηχανισμός υποστήριξης της γνώσης στο μάθημα της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Περίληψη

H παρούσα μελέτη ερευνά τις μορφές με τις οποίες χρησιμοποιείται ο διάλογος κατά τη διδασκαλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα, εστιάζει στη διερεύνηση της ανατροφοδότησης, στα στιγμιότυπα εκείνα, δηλαδή, του διαλόγου κατά τα οποία οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίνονται στις ερμηνευτικές απόπειρες των μαθητών τους, έτσι ώστε οι τελευταίοι να αξιοποιούν τη βοήθεια αυτή και να βελτιώνουν τις ερμηνείες που έχουν παραγάγει. Η έρευνά μας, δηλαδή, προσεγγίζει την ανατροφοδότηση ως διαλογικό συμβάν το οποίο υποστηρίζει τη συγκρότηση νέας λογοτεχνικής γνώσης στην τάξη, και επιχειρεί να εντοπίσει επαναλαμβανόμενα σχήματα επικοινωνίας με τα οποία εμφανίζεται αυτή σε συγκεκριμένα πεδία. Η έμφαση που αποδίδουμε στη μελέτη του διαλόγου προκύπτει από την κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky και των συνεχιστών του, στο πλαίσιο της οποίας η επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών στην τάξη καθορίζει τους τρόπους σκέψης που αναπτύσσουν οι μαθητές σε σχέση ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Τhe present study illuminates the forms of dialogue which are used within the modern greek literature instruction in the secondary education in Greece. It focuses on the research of feedback, that consists of those dialogic instances, within which teachers respond to their students’ interpretation attempts, so that their students take advantage of their support and elaborate the constructed meaning. Our study examines feedback as a dialogic event which scaffolds the construction of (new) literature knowledge in the classroom and attempts to locate feedback communication patterns within specific cases. The emphasis that is attributed to dialogue is based on the sociocultural theory of Lev Vygotsky and his followers, according to which classroom talk defines the ways of thinking that students develop within a cognitive domain. We conducted a qualitative / ethnography research in 9 high school classrooms. We collected our data within those learning environments using the strategies of pa ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/29224
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/29224
ND
29224
Εναλλακτικός τίτλος
Dialogue as a scaffolding mechanism of knowledge in modern greek literature instruction in secondary education
Συγγραφέας
Καλούδη, Ευαγγελία (Πατρώνυμο: Στέργιος)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Φρυδάκη Ευαγγελία
Σπανός Γεώργιος
Κυνηγός Πολυχρόνης
Φλουρής Γεώργιος
Μηλίγκου Ευανθία - Έλλη
Φουντοπούλου Μαρία - Ζωή
Μιχάλης Αθανάσιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Υποστηρικτική διδασκαλία; Διάλογος; Συγκρότηση γνώσης; Νεοελληνική λογοτεχνία; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
487 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)