Περίληψη
Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει σταδιακή μείωση τόσο των γεννήσεων στην Ελλάδα όσο και του αριθμού των παιδιών που πρόκειται να αποκτήσει μια γυναίκα κατά την διάρκεια της αναπαραγωγικής της ηλικίας. Η μεγάλη μείωση της φυσικής αύξησης του ελληνικού πληθυσμού ξεκίνησε το 1981, ενώ το 1996 η κατάσταση φτάνει πια στο απροχώρητο: οι θάνατοι είναι περισσότεροι από τις γεννήσεις. Οι γυναίκες προκειμένου να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για υψηλότερη μόρφωση, επαγγελματική καταξίωση και οικονομική ανεξαρτησία συνεχώς αναβάλουν τη γέννηση του πρώτου παιδιού, με αποτέλεσμα να αποκτούν λιγότερα παιδιά και σε μεγαλύτερη ηλικία. Η Θράκη, παρόλο ακριτική περιοχή, δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τις εξελίξεις στο δημογραφικό. Ορμώμενοι από τις παραπάνω ανησυχητικές διαπιστώσεις θεωρήσαμε σκόπιμο να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον της έρευνάς μας στη μελέτη των μεταβολών της ηλικίας πρώτης εγκυμοσύνης τα έτη 1987-1996 στην ευρύτερη περιοχή μας. Ακόμη σκοπός μας ήταν να περιγράψουμε και να συγκρίνουμε τα πρ ...
Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει σταδιακή μείωση τόσο των γεννήσεων στην Ελλάδα όσο και του αριθμού των παιδιών που πρόκειται να αποκτήσει μια γυναίκα κατά την διάρκεια της αναπαραγωγικής της ηλικίας. Η μεγάλη μείωση της φυσικής αύξησης του ελληνικού πληθυσμού ξεκίνησε το 1981, ενώ το 1996 η κατάσταση φτάνει πια στο απροχώρητο: οι θάνατοι είναι περισσότεροι από τις γεννήσεις. Οι γυναίκες προκειμένου να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για υψηλότερη μόρφωση, επαγγελματική καταξίωση και οικονομική ανεξαρτησία συνεχώς αναβάλουν τη γέννηση του πρώτου παιδιού, με αποτέλεσμα να αποκτούν λιγότερα παιδιά και σε μεγαλύτερη ηλικία. Η Θράκη, παρόλο ακριτική περιοχή, δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τις εξελίξεις στο δημογραφικό. Ορμώμενοι από τις παραπάνω ανησυχητικές διαπιστώσεις θεωρήσαμε σκόπιμο να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον της έρευνάς μας στη μελέτη των μεταβολών της ηλικίας πρώτης εγκυμοσύνης τα έτη 1987-1996 στην ευρύτερη περιοχή μας. Ακόμη σκοπός μας ήταν να περιγράψουμε και να συγκρίνουμε τα πρότυπα της ηλικίας των χριστιανών και μουσουλμάνων γυναικών. Χρησιμοποιώντας το αρχείο του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης, συλλέχτηκαν και αναλύθηκαν στοιχεία σχετικά με την ηλικία, το θρήσκευμα, τον αριθμό του τόκου και τον τόπο διαμονής, 8911 γυναικών που γέννησαν από 1/1/1987 - 31/12/1996. Από το σύνολο των γυναικών 4161 (46,7%) ήταν πρωτοτόκες. Ποσοστό 71,6% (2979/4161) ήταν χριστιανές, ενώ ποσοστό 28,4% (1182/4161) ήταν μουσουλμάνες. Η μέση ηλικία πρώτου τοκετού στο σύνολο, στις χριστιανές και στις μουσουλμάνες γυναίκες είναι 23,6 έτη, 24,7 και 20,8 έτη αντίστοιχα. Οι μουσουλμάνες, αφ ού γεννήσουν το πρώτο τους παιδί κατά μέσο όρο 3,9 έτη νωρίτερα από τις χριστιανές, καθυστερούν να κάνουν τα υπόλοιπα, σε σχέση με τις τελευταίες. Όμως οι χριστιανές γεννούν κάθε παιδί τους σε μεγαλύτερη ηλικία από τις μουσουλμάνες. Στο σύνολο των πρωτοτόκων γυναικών, παρατηρείται μία γραμμική άνοδος της μέσης τιμής της ηλικίας με την πάροδο του χρόνου, η οποία οφείλεται αποκλειστικά στις χριστιανές. Αντίθετα, η μέση ηλικία των μουσουλμάνων πρωτοτόκων γυναικών δεν μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια των ετών της μελέτης και παραμένει μεταξύ 20 και 21 ετών. Στο σύνολο των πρωτοτόκων γυναικών, το μεγαλύτερο ποσοστό γεννήσεων συμβαίνει στις ηλικίες 20-24 ετών (39% το 1996 από 51,4% το 1987), με δεύτερη στη σειρά τις έφηβες έως το 1990 που τις ξεπέρασαν οι ηλικίες 25-29 ετών. Στις μουσουλμάνες πρωτοτόκες γυναίκες, το ποσοστό των γεννήσεων στις ηλικίες 20-24 ετών παραμένει σχεδόν σταθερό (45-50%) με δεύτερο στη σειρά στις ηλικίες 15-19 ετών (35-40%). Στις χριστιανές πρωτοτόκες γυναίκες, οι τοκετοί στις ηλικίες 25-29 ετών με μία συνεχή άνοδο ξεπέρασαν τους τοκετούς της ομάδας 20-24 (αντίθετη τάση) το 1993 για να φτάσουν το 37,3% το 1996. Πτωτική τάση εμφάνισαν επίσης και οι τοκετοί στις έφηβες με σταθεροποίηση στο 6,6% στο τέλος της δεκαετίας. Αξιοσημείωτη ήταν η αύξηση των πρωτοτόκων χριστιανών προς το τέλος της δεκαετίας στις ηλικίες >30 ετών, οι οποίες καταλαμβάνουν το 18,5% των τοκετών με τάση για περεταίρω άνοδο.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
In recent decades, there is a downward trend of live births in Greece as well as a decline in the number of children a woman is likely to have during her reproductive years. The rate of natural increase of Greek population has slowed down significantly since 1981, whereas the number of deaths exceeds the number of births for first time in 1996. As they pursued higher education and employment in the paid workforce, women have postponed childbearing of their first child. Consequently, the average age of women giving birth has raised and the total fertility rate has declined. Thrace, despite a marchland, followed the general demographic trends. The objective of this study was to analyze trends in the age pattern of women at first birth in our territory. A major focus of this study will be on analyzing and comparing first birth patterns and trends of cohorts of Christians and Muslims women. Using data provided by archive of University General Hospital of Alexandroupolis, we studied and ana ...
In recent decades, there is a downward trend of live births in Greece as well as a decline in the number of children a woman is likely to have during her reproductive years. The rate of natural increase of Greek population has slowed down significantly since 1981, whereas the number of deaths exceeds the number of births for first time in 1996. As they pursued higher education and employment in the paid workforce, women have postponed childbearing of their first child. Consequently, the average age of women giving birth has raised and the total fertility rate has declined. Thrace, despite a marchland, followed the general demographic trends. The objective of this study was to analyze trends in the age pattern of women at first birth in our territory. A major focus of this study will be on analyzing and comparing first birth patterns and trends of cohorts of Christians and Muslims women. Using data provided by archive of University General Hospital of Alexandroupolis, we studied and analyzed the demographic characteristic of 8911 women who had birth from 1/1/1987 to 31/12/1996. 2979/4161 (71,6%) were Christians and 1182/4161 (28,4%) were Muslims. The mean age of first birth in data set, Christians and Muslims was 23.6, 24.7 and 20.8 years respectively. Muslims give birth to their first child earlier than Christians but delay childbearing of the rest children. However the mean age of Christians at every birth was higher than Muslims’. In this decade, there was a linear rise of mean age at first birth, which due to Christians. Contrarily, there was not any change of mean age at first birth in Muslim cohorts (20-21 years). In data set, the proportion of first births occurring between ages 20-24 was the highest and was rising through decade. Muslim cohorts had a higher proportion of teenage first births than their Christian counterparts (35-40% versus 6.6%) as well as a lower mean age at first birth and stability of proportion of first births occurring between ages 20-24 (45-50%). There was a linear rise in both mean age at first birth and the proportion of first births occurring between ages 25-29 across Christian cohorts (exceeding this of ages 20-24 for first time in 1993). Other notable results were the increasing proportion of primiparas Christian women in the ages over 30 years (18.5% at the end of the decade).
περισσότερα