Γλωσσολογική και ψυχογλωσσολογική μελέτη των παγιωμένων ρηματικών φράσεων με σταθερό υποκείμενο της Νέας Ελληνικής: μορφοσυντακτική ανάλυση, σημασιολεξική διαβάθμιση και επεξεργασία από παιδιά σχολικής ηλικίας.

Περίληψη

Στόχος της διατριβής είναι η διερεύνηση του φαινομένου της παγίωσης, σε γλωσσολογικό (συντακτικό και σημασιολογικό) και ψυχογλωσσολογικό επίπεδο. Το γλωσσικό μας υλικό αποτελούν οι παγιωμένες φράσεις της Νέας Ελληνικής, των οποίων το ρήμα έχει σταθερή σχέση με το υποκείμενο (π.χ. μάλλιασε η γλώσσα μου). Σε γλωσσολογικό επίπεδο, προβαίνουμε αρχικά στη μορφοσυντακτική ανάλυση του γλωσσικού υλικού. Περιγράφουμε συστηματικά τις συντακτικές ιδιότητες των φράσεων με σταθερό υποκείμενο, τις οποίες ταξινομούμε σε επτά συντακτικές κατηγορίες. Η ανάλυση αυτή εντάσσεται στο θεωρητικό πλαίσιο του Λεξικού - Γραμματική (M. Gross, 1975). Στη συνέχεια, εφαρμόζουμε σημασιολεξικά κριτήρια και ακολουθούμε γενικότερες γνωστικές αρχές, προκειμένου να τις κατηγοριοποιήσουμε ως προς τον βαθμό της παγίωσής τους. Μέσα από αυτή την ανάλυση, καταλήγουμε στις τρεις κατηγορίες φράσεων: τυπικές (π.χ. δεν πέφτει καρφίτσα), οιονεί (π.χ. ραγίζει η καρδιά μου) και συμβατικοποιημένες (π.χ. πέφτει η αυλαία του φεστιβάλ). ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the thesis is the investigation of the phenomenon of fixedness, in both linguistic (syntactic and semantic) and psycholinguistic level. The linguistic material consists of the fixed phrases (idioms) of Modern Greek, with a fixed relation between verb and subject (π.χ. μάλλιασε η γλώσσα μου). Within linguistic study, we first provide the morphosyntactic analysis of the material. We systematically describe the syntactic properties of the phrases and classify them to seven syntactic categories. This analysis is based on the theoretical framework of Lexicon - Grammar (M. Gross, 1975). Next, we apply lexical-semantic criteria and follow general cognitive principles in order to classify them according to their grade of fixedness. Through this analysis, three categories emerge: typical phrases (π.χ. δεν πέφτει καρφίτσα), quasi phrases (π.χ. ραγίζει η καρδιά μου) and conventionalized phrases (π.χ. πέφτει η αυλαία του φεστιβάλ). Within psycholinguistic study, developmental research w ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/17567
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/17567
ND
17567
Εναλλακτικός τίτλος
A linguistic and psycholinguistic study of Modern Greek verbal idioms with fixed subject: morphosyntactic analysis, semantic-lexical grade of fixedness and processing by primary school children.
Συγγραφέας
Μίνη, Μαριάννα του Νικόλαος
Ημερομηνία
2009
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Διακογιώργη Κλεοπάτρα
Φωτοπούλου Αγγελική
Πορποδάς Κωνσταντίνος
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη Άννα
Δημάκος Ιωάννης
Ιορδανίδου Άννα
Ξυδόπουλος Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Παγιωμένες ρηματικές φράσεις; Μορφοσυντακτική και σημασιολεξική ανάλυση; Μοντέλο διαβάθμισης της παγίωσης; Σημασιακή παγίωση; Συνεχές κυριολεξίας - μεταφοράς; Συγκείμενο; Ερμηνευτικές στρατηγικές των παιδιών; Πρόσβαση στην ιδιωματική σημασία από τα παιδιά
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( 368 ; 114 σ.), εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)