Περίληψη
Στόχος της έρευνας αυτής είναι ο αναλυτικός σχεδιασμός κατάλληλων διδακτικών παρεμβάσεων, προκειμένου να επιτευχθούν ορισμένοι από τους γενικότερους σκοπούς της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπως: α) η αποτελεσματικότερη κατανόηση του περιβαλλοντικού προβλήματος β) οι επιπτώσεις από τη μη χρήση των "φιλικών" με το περιβάλλον μορφών ενέργειας. Επίσης, αποβλέπει στο να συμβάλει, διδακτικά και μαθησιακά στην απόκτηση θετικής στάσης από τους μαθητές, απέναντι στην κατάλληλη χρήση και την αξιοποίηση των ήπιων μορφών ενέργειας. Η πρωτοτυπία της έρευνας αυτής συνίσταται στην οργάνωση, τη διεξαγωγή και την ερευνητική αξιολόγηση διδακτικών παρεμβάσεων, που αποβλέπουν στη βελτίωση του γνωστικού επιπέδου των μαθητών για θέματα σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα, την αλλαγή της στάσης τους απέναντι στο περιβάλλον και την ευαισθητοποίησή τους με τρόπο που να κατατείνει σε μια διαρκή συνειδητή δραστηριοποίηση. Η έρευνα αυτή μας δίνει τα απαραίτητα μεθοδολογικά εργαλεία ώστε να οργανώνουμε με με ...
Στόχος της έρευνας αυτής είναι ο αναλυτικός σχεδιασμός κατάλληλων διδακτικών παρεμβάσεων, προκειμένου να επιτευχθούν ορισμένοι από τους γενικότερους σκοπούς της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπως: α) η αποτελεσματικότερη κατανόηση του περιβαλλοντικού προβλήματος β) οι επιπτώσεις από τη μη χρήση των "φιλικών" με το περιβάλλον μορφών ενέργειας. Επίσης, αποβλέπει στο να συμβάλει, διδακτικά και μαθησιακά στην απόκτηση θετικής στάσης από τους μαθητές, απέναντι στην κατάλληλη χρήση και την αξιοποίηση των ήπιων μορφών ενέργειας. Η πρωτοτυπία της έρευνας αυτής συνίσταται στην οργάνωση, τη διεξαγωγή και την ερευνητική αξιολόγηση διδακτικών παρεμβάσεων, που αποβλέπουν στη βελτίωση του γνωστικού επιπέδου των μαθητών για θέματα σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα, την αλλαγή της στάσης τους απέναντι στο περιβάλλον και την ευαισθητοποίησή τους με τρόπο που να κατατείνει σε μια διαρκή συνειδητή δραστηριοποίηση. Η έρευνα αυτή μας δίνει τα απαραίτητα μεθοδολογικά εργαλεία ώστε να οργανώνουμε με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα διδακτικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Μεθοδολογικός σχεδιασμός της έρευνας. Η έρευνα σχεδιάστηκε σύμφωνα με το μοντέλο "Πριν και Μετά" (Before - After) (Bennet 1975, 1984), και διενεργήθηκε με τη συμμετοχή δύο πειραματικών ομάδων. Το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε, αποτυπώνεται στο παρακάτω σχήμα: Στο τέλος, έγινε σύγκριση των τελικών αποτελεσμάτων των δύο ομάδων, ώστε να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. Στα δεδομένα των δύο ομάδων έγινε στατιστική επεξεργασία πριν και μετά τη διδασκαλία. Χρησιμοποιήθηκαν τα στατιστικά πακέτα SPSS και Stata.. Το στατιστικό δείγμα αποτέλεσαν, 60 μαθητές Γ τάξεως Γυμνασίου, από 3 Σχολεία που επιλέγησαν με κλήρωση. Στην κλήρωση συμμετείχαν 464 Σχολεία της ευρύτερη περιοχής της Αθήνας. Συμπεράσματα. 1. Στατιστικά σημαντική επίδραση στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών, όσον αφορά τις "εναλλακτικές μορφές ενέργειας", με μεγαλύτερη επίδραση στους μαθητές στην οποία η διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το εποικοδομητικό πρότυπο. 2. Στατιστικά σημαντική βελτίωση στη στάση των μαθητών ως προς τη χρήση "περιβαλλοντικά φιλικών μορφών ενέργειας" με μεγαλύτερη επίδραση και εδώ στους μαθητές στην οποία η διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το εποικοδομητικό πρότυπο. 3. Σαφής βελτίωση στη στάση των μαθητών για δραστηριοποίηση και συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δραστηριότητες, με μεγαλύτερη βελτίωση στους μαθητές στην οποία η διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το εποικοδομητικό πρότυπο. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν και μία θετική μεταβολή στο Ατομικό Κέντρο Ελέγχου των μαθητών (αφορά τη δραστηριοποίηση του κάθε μαθητή ατομικά, με σκοπό την επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων). Και σε αυτή τη περίπτωση το εποικοδομητικό πρότυπο διδασκαλίας απεδείχθη αποδοτικότερο.
περισσότερα