Μελέτη εποικοδομητικής στρατηγικής για την εκπαίδευση των δασκάλων στις φυσικές επιστήμες

Περίληψη

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Η διατριβή εστιάζεται στην εκμάθηση των εποικοδομητικών θέσεων για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών από τους/τις εκπαιδευτικούς. Αποτελεί διεθνές ερευνητικό πρόβλημα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών, η ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης, τα οποία θα στοχεύουν στην εκμάθηση των εποικοδομητικών διδακτικών θέσεων λαμβάνοντας υπόψη τους, τις διαμορφωμένες αντιλήψεις τους για τη φύση της μάθησης και της διδασκαλίας καθώς και τις εναλλακτικές απόψεις τους για το επιστημονικό περιεχόμενο. Για την προσέγγιση του συγκεκριμένου προβλήματος, στα πλαίσια αυτής της διατριβής, σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και εφαρμόστηκε καινοτομική διδακτική σειρά στην οποία λαμβάνονται υπόψη οι αντιλήψεις των φοιτητών/τριών για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών-μελλοντικοί εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης- καθώς και οι εναλλακτικές απόψεις τους για ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο της Φυσικής (ενέργεια). Μεθοδολογικά η εργασία αυτή χαρακτηρίζεται από δύο στοιχεία: Ι) την εφαρμογή της τριγωνοποίησης που συμβάλλει στη βελτίωση της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων και ΙΙ) την ανάπτυξη εργαλείων μοντελοποίησης της διδασκαλίας όπως ο Π.Α.Ω.Δ. και η κατασκευή/εξειδίκευση εννοιών όπως η «φάση», η «στρατηγική», τα «διδακτικά επεισόδια». Τα ερευνητικά αποτελέσματα αναπτύσσονται σε τρεις κατευθύνσεις, την «Υλοποίηση», την «Επιλογή» και τη «Διάκριση», οι οποίες αντιστοιχούν στα 3 ερευνητικά ερωτήματα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι/ρες φοιτητές/τριες, στο τέλος της εκπαίδευσής τους, αντιλήφθηκαν τις εποικοδομητικές θέσεις που αναπτύχθηκαν στη διδακτική μας σειρά («Υλοποίηση»), άλλαξαν ή/και επέκτειναν τα αρχικά κριτήρια του διδακτικού τους σχεδιασμού («Επιλογή») και κατάφεραν να διακρίνουν διδακτικά μοντέλα («Διάκριση»). Τα αποτελέσματα αυτής της διατριβής παρέχουν νέες απαντήσεις για την εκμάθηση των εποικοδομητικών θέσεων στα πλαίσια του ωριαίου διδακτικού σχεδιασμού και αναδεικνύουν σε βάθος εναλλακτικές διαδρομές της εξέλιξης του διδακτικού σχεδιασμού των φοιτητών/τριών.
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/14531
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/14531
ND
14531
Εναλλακτικός τίτλος
A study of a constructivist strategy for educating primary school teachers on science teaching
Συγγραφέας
Σπύρτου, Άννα (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2002
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Ψύλλος Δημήτριος
Καριώτογλου Πέτρος
Κουμαράς Παναγιώτης
Τσιάκαλος Γεώργιος
Αθανασίου Κυριάκος
Κογκίδου Δήμητρα
Γρόλλιος Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση εκπαιδευτικών; Φυσικές επιστήμες; Διδακτική φυσικών επιστημών; Εκπαίδευση δασκάλων; Εποικοδομητικά προγράμματα; Αντιλήψεις εκπαιδευτικών; Πλοκή περιεχομένων; Διδακτική μεθοδολογία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
503 σ., εικ.