Ο εκπαιδευτικός λόγος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη υπό το πρίσμα της θεωρίας της νεοφιλελεύθερης κυβερνητικότητας

Περίληψη

Αντικείμενο της παρούσας διδακτορικής έρευνας αποτελεί η διερεύνηση της επίδρασης που ασκεί ο σύγχρονος εκπαιδευτικός λόγος της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί συμπερίληψης και διαφορετικότητας στη διαδικασία της συγκρότησης της υποκειμενικότητας (subjectification) του ατόμου, υπό το πρίσμα της θεωρίας της κυβερνητικότητας (governmentality). Κατά τον Μ. Foucault η εξουσία παράγει γνώση, παράγει την πραγματικότητα και τα καθεστώτα αλήθειας που επικρατούν στην κοινωνία εντός της οποίας συντελείται η διαδικασία υποκειμενοποίησης του ατόμου. Ως εκ τούτου, μέσα από την ανάλυση του ενωσιακού εκπαιδευτικού λόγου με τη χρήση της τεχνικής της Φουκωικής Aνάλυσης Λόγου (Foucauldian Discourse Analysis), η εργασία εξέτασε πώς χρησιμοποιείται ο λόγος αυτός ως μέσο διακυβέρνησης των υποκειμένων στα οποία απευθύνεται. H εξέταση του ενωσιακού εκπαιδευτικού λόγου μέσα από το πρίσμα της θεωρίας της κυβερνητικότητας προσφέρει μια ξεχωριστή, διαφοροποιημένη οπτική γύρω από τη συμπεριληπτική εκπαίδευση που έως τώρα ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this doctoral thesis is tο investigate, under the prism of the theory of governmentality, the impact that the European Union's educational discourse on inclusion and diversity has on the individual’s subjectification process. According to M. Foucault, power produces knowledge and regimes of truth that drive the prevailing discourse in society. Through analysis of the EU’s discourse on education, the thesis examines how it is used to govern its subjects. Until now, inclusive education has been mainly studied through the positivist paradigm, as a matter of cultural politics and from the perspective of the effectiveness of educational inclusion policies. By using the technique of Foucauldian Discourse Analysis and by analysing the relevant discourse under the prism of the theory of governmentality, the research offers a unique, differentiated perspective on inclusive education discourse. The research material consists of fifty official EU education policy texts, covering the pe ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58727
ND
58727
Εναλλακτικός τίτλος
The educational discourse of the European Union on diversity and inclusion through the lens of the theory of neoliberal governmentality
Συγγραφέας
Μικελάτου, Αγγελική (Πατρώνυμο: Χαράλαμπος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Εξεταστική επιτροπή
Αρβανίτη Ευγενία
Υφαντή Αμαλία
Πρόκου Ελένη
Μπάλιας Ευστάθιος
Κυπριανός Παντελής
Παπαδάκης Νίκος
Ίσαρη Φιλία
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΠολιτικές Επιστήμες ➨ Πολιτική επιστήμη
Λέξεις-κλειδιά
Κυβερνητικότητα; Υποκειμενοποίηση; Νεοφιλελευθερισμός; Διαφορετικότητα; Συμπερίληψη; Κοινωνικός αποκλεισμός; Ισότητα; Ευρωπαϊκή Ένωση; Εκπαιδευτικός λόγος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)