Υπερεθνικές πολιτικές γλωσσικού γραμματισμού και εθνικά αναλυτικά προγράμματα για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: πραγματώσεις τους και ρυθμιστικός λόγος σε σχολεία υποβαθμισμένων αστικών περιοχών

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή διερευνά, από την οπτική της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τις πραγματώσεις (enactments) των υπερεθνικών πολιτικών γλωσσικού γραμματισμού (language literacy) και των εθνικών αναλυτικών προγραμμάτων για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας σε δημόσια σχολεία υποβαθμισμένων αστικών περιοχών. Η προβληματική της διδακτορικής διατριβής συνοψίζεται στη θέση ότι οι μορφές παιδαγωγικής πρακτικής που αναπτύσσονται κατά την πραγμάτωση του αναλυτικού προγράμματος σε συγκεκριμένα σχολικά πλαίσια αποτελούν κρίσιμο παράγοντα ενίσχυσης ή άμβλυνσης του αναπαραγωγικού ρόλου της εκπαίδευσης, δημιουργώντας συνθήκες συμπερίληψης ή αποκλεισμού των μαθητών/τριών, ιδιαίτερα αυτών που προέρχονται από κοινωνικά μειονεκτούσες ομάδες. Για τη διερεύνηση του συγκεκριμένου ζητήματος πραγματοποιήθηκε μια εμπειρική έρευνα σε τέσσερα δημόσια Γυμνάσια υποβαθμισμένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας, με υψηλό ποσοστό μαθητών/τριών με χαμηλό κοινωνικοοικον ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis explores, from the perspective of the Sociology of Education and Education Policy, the enactments of supranational language literacy policies and the Modern Greek Language curriculum, in state schools located in disadvantaged urban areas. The problematic of the thesis is summarised in the position that, in specific school contexts, the forms of pedagogic practice through which the curriculum is enacted are critical factors for the reinforcement or mitigation of the reproductive role of education, and create the conditions for students’ inclusion or exclusion, especially among those from socially disadvantaged groups.To investigate this issue, an empirical research study was carried out in four lower-secondary state schools, in the inner-city of Athens, with a high percentage of students from low socioeconomic family backgrounds. The empirical data was collected during the school years 2017-2018 and 2018-2019, with the following research tools: a. 26 main semi-structured int ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/50695
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50695
ND
50695
Εναλλακτικός τίτλος
Supranational language literacy policies and national curricula on Modern Greek Language teaching in secondary education: their enactments in schools of disadvantaged urban areas and the role of regulative discourse
Συγγραφέας
Κουτσιούρη, Σοφία (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Σχολή Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Εξεταστική επιτροπή
Τσατσαρώνη Άννα
Δημόπουλος Κωνσταντίνος
Τζιμογιάννης Αθανάσιος
Τσακίρη Δέσποινα
Φωτόπουλος Νικόλαος
Υφαντή Αμαλία
Σαρακινιώτη Αντιγόνη
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΚοινωνιολογία ➨ Κοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Αναλυτικό πρόγραμμα; Γλωσσικός γραμματισμός; Νεοελληνική γλώσσα; Παιδαγωγικές πρακτικές; Ρυθμιστικός λόγος; Σχολικό πλαίσιο; Bernstein Basil
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)