Εθνική Ιδέα και εικόνα του Άλλου στα σχολικά εγχειρίδια των Νέων Ελληνικών κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου (1920-1940)

Περίληψη

Η διατριβή θέμα έχει την εθνική ιδέα και την εικόνα του Άλλου στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος των Νέων Ελληνικών που διδάχθηκε την εποχή του Μεσοπολέμου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το θέμα αυτό διερευνάται στα ανθολογημένα κείμενα των 44 σχολικών εγχειριδίων με τίτλο Νεοελληνικά Αναγνώσματα που έχουν περιεχόμενο ιστορικό προερχόμενο από τις τρεις ιστορικές εποχές, Αρχαία Ελλάδα, Βυζάντιο, Νεότερη Ιστορία, σε σχέση με την ταραγμένη εθνικά και πολιτικά εποχή του Μεσοπολέμου. Στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου επιδιώκεται η ανασυγκρότηση του κράτους μετά τη διάψευση της Μεγάλης Ιδέας και την έλευση των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής. Η ανασυγκρότηση αυτή, μεταξύ άλλων, απαιτεί την ανανέωση της εθνικής ιδέας και τον επαναπροσδιορισμό των εθνικών επιδιώξεων μέσα στο μεσοπολεμικό περιβάλλον της κοινωνικής και πολιτικής αστάθειας. Οι εθνικές αυτές επιδιώξεις ερμηνεύονται ως συνέχεια της εθνογένεσης στα Βαλκάνια που αποτέλεσαν μετάβαση από την οικουμενική οθωμανική κοινότητα στα εθνικ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The role of the schoolbook in the formation of national identity is detected in school textbooks, where literary and narrative texts with national content are anthologized, in which historical events are recorded. The aim is to co-read these texts with the historical "texts", i.e. historical events of the time when these literary texts are taught. The national idea shaped by the word of the texts, which together form the national orientation within the given historical circumstances, is explored. For the purposes of our research, we are studying 44 manuals of the course of Modern Greek Readings, during the years 1920-1940 which the vision of the Great Idea has been definitively aborted with the defeat of the Greek army in the Asia Minor Campaign and many social and political problems occur in the Greek nation state.

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/49685
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/49685
ND
49685
Εναλλακτικός τίτλος
National idea and the image of the "Other" in school greek language textbooks during the interwar (1920-1940)
Συγγραφέας
Παρασκευά, Ευσταθία (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Ναξίδου Ελεονώρα
Μάρκου Αικατερίνη
Παληκίδης Άγγελος
Τσιγάρας Γεώργιος
Μπακιρτζής Ιωάννης
Συριάτου Αθηνά
Στρατηγόπουλος Δημοσθένης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Νεότερη ιστορία
Λέξεις-κλειδιά
Εθνική ιδέα; Εθνικός εαυτός; Εθνικός άλλος; Εθνική ταυτότητα; Σχολικά εγχειρίδια; Μεγάλη Ιδέα; Μεσοπόλεμος; Εκπαίδευση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)