Αναλυτικά προγράμματα ιστορίας και σχολικά εγχειρίδια γυμνασίου (1964-2004): αντιλήψεις του χρόνου και ιδεολογία στη σχολική ιστορία

Περίληψη

Η έρευνα αυτή επιχείρησε να παρουσιάσει και να εξετάσει –μέσω της ανάλυσης περιεχομένου και της ανάλυσης του λόγου– τις χρήσεις των διαφορετικών κατηγοριών του χρόνου στα Προγράμματα διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας του Γυμνασίου και στα εγχειρίδια Ιστορίας του Γυμνασίου, κατά την χρονική περίοδο 1964 έως 2004. Τα κείμενα αντιμετωπίζονται ως πηγές της θεσμικής υπόστασης της διδασκαλίας της Ιστορίας. Εξετάζεται ο ίδιος ο ιστορικός λόγος, οι τρόποι οργάνωσής του ως προς τη στοχοθεσία, τα περιεχόμενα διδασκαλίας και τη διδακτική μεθοδολογία ως προς τις αντιλήψεις του χρόνου και την εννοιοδότηση του χρόνου. Κατά την ανάλυση τόσο των Αναλυτικών Προγραμμάτων όσο και των εγχειριδίων αναζητούνται λέξεις και εκφράσεις που αναφέρονται στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, και συσχετίζονται με το ιστορικό πλαίσιο στην εκάστοτε συγκυρία έτσι ώστε να αναδειχθούν οι τρόποι σημασιοδότησης του χρόνου και οι εκδοχές της ιστορίας. Παρά το γεγονός ότι σε όλη την ερευνώμενη περίοδο ο εθνικός χρόνος ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This research has attempted to present as well as to explore -through discourse and content analysis- the uses of the different categories of time in the teaching curricula regarding the lesson of history and the history textbooks of the secondary education in Greece for the period from 1964 to 2004. The texts are treated as sources of the institutional existence of history teaching. What is examined is the historical discourse as such, its organizational ways related with the respective objectives, the teaching contents and the teaching methodology connected with time perceptions as well as time conceptualisation. The division of time into past, present and future as distinct conditions is a modernist segmentation projected to the past, as is the case with the contemporary modernist concept about man as the creator of its own history. in that way the modern individual or collective agents (man, social groups, nations), that is, the creations of modernity, are presented like being and ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/19192
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/19192
ND
19192
Εναλλακτικός τίτλος
Curricula and history text books in secondary education in Greece (1964-2004): perceptions of time and ideology in the school histroy
Συγγραφέας
Σύρου, Σταυρούλα του Δ.
Ημερομηνία
2009
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κοταρίδης Νικόλαος
Σταυρίδη - Πατρικίου Ρένα
Λέκκας Παντελής
Σακελλαρόπουλος Θεόδωρος
Παπαστράτης Προκόπης
Θεοτοκάς Νικόλαος
Αθανασιάδης Θεοχάρης
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Κοινωνιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Αναλυτικά προγράμματα; Ιστορία, Εγχειρίδια; Χρόνος; Ιδεολογία; Αφήγηση; Προσωπικότητες; Πολιτισμός; Ιστορία, Σχολική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
342 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)