Η πρόσληψη της ορθογραφίας σε εκπαιδευτικό περιβάλλον: κοινωνιογλωσσολογική προσέγγιση

Περίληψη

Στη διατριβή μου διερευνώ τις στάσεις που εκφράζουν απέναντι στην ορθογραφία της Κοινής Νέας Ελληνικής (εφεξής, ΚΝΕ) άτομα εμπλεκόμενα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και προσεγγίζω την ορθογραφία ως ένα ζήτημα γλωσσικό, κοινωνικό και πολιτισμικό (βλ. Sebba 2007). Με την τυποποίηση της εθνικής του γλώσσας και της εθνικής του ορθογραφίας, το νεοελληνικό έθνος-κράτος έχει επιχειρήσει να στηρίξει την οικοδόμησή του στην ιδέα της γλωσσικής και πολιτισμικής ομοιογένειας (πρβλ. Piller 2001, Johnson 2002). Σε αυτό το πλαίσιο κατασκευής της εθνικής ταυτότητας, η ορθογραφία της ΚΝΕ έχει ρυθμιστεί από το κριτήριο του εξορθολογισμού της γραφής, το οποίο επιχειρεί να συμβιβάσει την ιστορική αρχή με την αρχή της απλούστερης γραφής. Ωστόσο, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η έκδοση ενός λεξικού προωθεί για τη ρύθμιση της ορθογραφίας το αρχαϊστικό κριτήριο, το οποίο υποστηρίζει την κυριαρχία της ιστορικής αρχής και την αυστηρή διατήρηση του ετύμου. Στο πλαίσιο αυτό, τα δύο κριτήρια ορθογραφικής ρύθμισης απο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In this thesis I investigate the attitudes towards the orthography of the Standard Modern Greek language, which are expressed by people engaged in Greek primary education, and I approach orthography as an issue of language, society and culture (see Sebba 2007). The Modern Greek nation-state has attempted its constitution on the idea of linguistic and cultural homogeneity by standardizing its national language and its national orthography (cf. Piller 2001, Johnson 2002). In this context of national identity construction, the orthography of Modern Greek language has been regulated on the basis of the rationalization of writing criterion, which attempts to reconcile the historical principle with the principle of simpler writing. However, the last two decades, the publication of a dictionary promotes the regulation of orthography on the basis of the archaistic criterion, which supports the dominance of the historical principle and the strict preservation of the etymon. In this context, the ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/49132
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/49132
ND
49132
Εναλλακτικός τίτλος
The perception of orthography in an educational context: sociolinguistic approach
Συγγραφέας
Τζωρτζάτου, Κυριακούλα (Πατρώνυμο: Φίλλιπος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Αρχάκης Αργύριος
Ξυδόπουλος Γεώργιος
Ιορδανίδου Άννα
Παπαζαχαρίου Δημήτριος
Μαρκόπουλος Θεόδωρος
Φτερνιάτη Άννα
Τσάκωνα Βασιλική
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία ➨ Γλώσσα και Γλωσσολογία
Λέξεις-κλειδιά
Ορθογραφία; Μεταπραγματολογικά στερεότυπα; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση; Γλωσσικές στάσεις; Γραμματισμός; Λατινοελληνικά
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
329 σ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)