Εκπόνηση και διδασκαλία κειμενικής γραμματικής: οι συνέπειες στην παραγωγή μαθητικών κειμένων

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή έχει διττό στόχο: α) την εκπόνηση και β) τη διδασκαλία κειμενικής γραμματικής. Καταρχάς, διερευνήθηκε μια κεντρική πτυχή της κειμενικής γραμματικής, δηλαδή η θεματική οργάνωση και ανάπτυξη, μέσα από το πρίσμα τεσσάρων θεωριών: της Συστημικής Λειτουργικής Γραμματικής του Halliday (Halliday & Matthiessen 2004, 2014), της Λειτουργικής Προοπτικής της Πρότασης (Firbas 1992), της Λειτουργικής Γραμματικής του Dik (1997) και τέλος της πληροφοριακής δομής της πρότασης (Lambrecht 1994). Η ανωτέρω διερεύνηση οδήγησε στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου θεωρητικού μοντέλου οργάνωσης των κειμένων στα ΝΕ, το οποίο λαμβάνει ταυτόχρονα υπόψη την πληροφοριακή αξία των όρων της πρότασης. Ειδικότερα, για το θέμα προτάθηκε με σαφή τεκμηρίωση ότι πρόκειται για μια υπερκείμενη κατηγορία, που διακρίνεται σε αναπαραστατικό-κεντρικό (ΑΚΘ) και θέμα προσανατολισμού (ΘΠ). Βάσει του εν λόγω προτύπου, διεξήχθη κειμενογλωσσολογική έρευνα σε εκατό (100) αυθεντικά κείμενα της ΝΕ, ανήκοντα σ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This PhD thesis aims at developing a defined text grammar model and employing it in Greek language teaching at secondary level. The study examines a central aspect of text grammar, namely Thematic Organization and Progression in the framework of four theories: Halliday’s Systemic Functional Grammar (Halliday & Matthiessen 2004, 2014), Functional Sentence Perspective (Firbas 1992), Functional Grammar (Dik 1997) and Sentence Information Structure (Lambrecht 1994), seeking to develop a complete thematic organization model in Greek which takes into account the information value of the sentence constituents. According to the proposed model, Theme is considered an overarching concept, consisting of orienting theme and central-ideational theme. In the light of the aforementioned theoretical framework, text linguistic research was carried out, using a sample of one hundred (100) authentic texts from three discourse modes: narrative, descriptive and argumentative, meant to be taught in accordan ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2022)
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47943
ND
47943
Εναλλακτικός τίτλος
Constructing a text grammar model for language teaching in modern greek: the effects on student writing
Συγγραφέας
Μαλμέν, Ευάγγελος του Παύλος
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Μιχάλης Αθανάσιος
Φρυδάκη Ευαγγελία
Γούτσος Διονύσιος
Κουτσουλέλου - Μίχου Σταματία
Μαγουλά Ευγενία
Μηλίγκου Ευανθία - Έλλη
Βέρδης Αθανάσιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Κειμενική γραμματική; Θεματική οργάνωση και ανάπτυξη; Ανάλυση λόγου; Εκπαιδευτική έρευνα; Διδασκαλία; Μαθητικά κείμενα; Συνοχή; Συνεκτικότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
1, ix, 371 σ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.