Μελέτη της χρονικής επεξεργασίας σε παιδιά σχολικής ηλικίας με διεγνωσμένη διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας

Περίληψη

Η Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας (ΔΑΕ) είναι μία ειδική διαταραχή στην επεξεργασία της ακουστικής πληροφορίας στο κεντρικό ακουστικό νευρικό σύστημα και είναι ταξινομημένη στο ICD-10 με τον κωδικό H93.25. Πρόκειται για πολύπλοκη διαταραχή με σοβαρές επιπτώσεις σε κοινωνικό και ψυχικό επίπεδο. Τα παιδιά με ΔΑΕ μπορεί να εκδηλώσουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, περιορισμένες κοινωνικές δεξιότητες, χαμηλή επίδοση στο σχολείο, κατάθλιψη και κοινωνική απομόνωση. Το πιο συχνό σύμπτωμα είναι η ελλειμματική αναγνώριση ομιλίας σε θόρυβο με εκδηλώσεις που μπορεί να προσομοιάζουν με διάσπαση προσοχής. Σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι η μελέτη της χρονικής επεξεργασίας παιδιών με ΔΑΕ. Το συγκεκριμένο στοιχείο της ακουστικής επεξεργασίας και αντίληψης επηρεάζει την αντίληψη ταχείας ομιλίας και ειδικότερα την δυνατότητα διάκρισης συμφώνων στην ρέουσα καθημερινή ομιλία. Τα ερευνητικά ερωτήματα που ελέγχθηκαν ήταν: 1) Τα παιδιά με διεγνωσμένη Διαταραχή Ακουστικής Επεξεργασίας (ΔΑΕ) αναμένετα ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Auditory processing disorder (APD) is defined as a specific deficit in the processing of auditory information along the central auditory nervous system and is currently classified in ICD-10 as H93.25. It is a complex disorder with severe implications at a social and psychological level. Children with APD may have low self-esteem, limited social skills, poor performance in school, depression and social isolation. The most commonly encountered symptom is deficient recognition of speech in noise which may give the impression of problems in attention. The purpose of the present doctoral thesis is the study of temporal processing in children with APD. This element of auditory processing and perception affects perception of rapid speech and particularly the ability to differentiate consonants in everyday speech. The following research questions where assessed: 1) Children with diagnosed Auditory Processing Disorder (APD) are expected to present worse temporal processing compared to typically ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/47501
Διεύθυνση Handle
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Auditory processing disorder (APD) is defined as a specific deficit in the processing of auditory information along the central auditory nervous system and is currently classified in ICD-10 as H93.25. It is a complex disorder with severe implications at a social and psychological level. Children with APD may have low self-esteem, limited social skills, poor performance in school, depression and social isolation. The most commonly encountered symptom is deficient recognition of speech in noise which may give the impression of problems in attention. The purpose of the present doctoral thesis is the study of temporal processing in children with APD. This element of auditory processing and perception affects perception of rapid speech and particularly the ability to differentiate consonants in everyday speech. The following research questions where assessed: 1) Children with diagnosed Auditory Processing Disorder (APD) are expected to present worse temporal processing compared to typically ...