Η βυζαντινή Νότια Ιταλία (876-1071): τέχνη, λατρεία και ιδεολογία στα δυτικά σύνορα της αυτοκρατορίας

Περίληψη

Η βυζαντινή Νότια Ιταλία (876-1071), η οποία αποτελείτο από τα θέματα της Λογγοβαρδίας (σημερινή Απουλία), της Λουκανίας (σημερινή Basilicata) και της Καλαβρίας είναι μέχρι σήμερα η λιγότερο μελετημένη περιοχή της βυζαντινής αυτοκρατορίας. Οι Βυζαντινοί ανακατέλαβαν την περιοχή από τους Άραβες και τους Λογγοβάρδους και την οργάνωσαν πολιτικά, στρατιωτικά, και εκκλησιαστικά με στόχο από τη μία πλευρά την εδραίωση της κυριαρχίας τους, και από την άλλη τη συνύπαρξη με τους Λογγοβάρδους και την Εκκλησία της Ρώμης. Η πολιτική της αυτοκρατορίας και η στάση του ίδιου του πληθυσμού διαμόρφωσε μία συνοριακή κοινωνία που βασιζόταν στη συνύπαρξη χωρίς συγκρούσεις, καθώς η κάθε πλευρά αναγνώριζε τη δική της διαφορετική ταυτότητα και την ταυτότητα του άλλου. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο της συνύπαρξης και της ανοχής, αλλά πάντα υπό τον έλεγχο της κρατικής εξουσίας, διαμορφώθηκε, αναπτύχθηκε και τελικά εδραιώθηκε ο βυζαντινός πολιτισμός στη Νότια Ιταλία. Η βυζαντινή τέχνη της Νότιας Ιταλίας δεν έχει αποτ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The Byzantine Southern Italy (876-1071) consisted of the themes of Longobardia (modern Apulia), Lucania (modern Basilicata) and Calabria, is the least studied region of the Byzantine Empire. After the Byzantine reconquest of this region from the Lombards and the Arabs, Constantinople organized the political, military and ecclesiastical infrastructure of the region in order to establish on the one hand the Byzantine power, and on the other to intergrade the Lombards and the Latin Church within the Empire. The Byzantine politics and the attitude of the population itself formed a frontier society based on co-existence and tolerance without disputes as every demographic group acknowledged its own different identity and the identity of the other. The Byzantine culture in southern Italy was formed, developed and finally established within this context, but always under the control of the central authorities. Until today the Byzantine art of southern Italy has not been the subject of a specia ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 3/2025)
DOI
10.12681/eadd/47188
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47188
ND
47188
Εναλλακτικός τίτλος
Byzantine Southern Italy (876-1071): art, cult and ideology on the western frontier
Συγγραφέας
Μουγκογιάννη, Πηνελόπη (Πατρώνυμο: Ανδρέας)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Καλοπίση - Βέρτη Σοφία
Παναγιωτίδη Μαρία
Κέπετζη Βικτώρια
Πετρίδης Πλάτων
Δρανδάκη Αναστασία
Πάλλης Γεώργιος
Ευθυμιάδης Στέφανος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Μεσοβυζαντινή περίοδος; Νότια Ιταλία; Μνημειακή ζωγραφική; Επιγραφές; Λειτουργικά ειλητά Exultet; Εικονογραφία; Λατρεία; Αγιολογία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. (340; 174 σ.), εικ., πιν., χαρτ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.