Η μεταφυσική του φωτός στη φιλοσοφία και την τέχνη της ιταλικής αναγέννησης

Περίληψη

Η Αναγέννηση του 15ου αιώνα αποτέλεσε ερέθισμα για έναν μεγάλο αριθμό φιλοσόφων και θεολόγων, να προβούν στην ερμηνεία του φωτός σε μεταφυσικό, αλληγορικό και συμβολικό επίπεδο σε σχέση με τη θεωρία της τέχνης και συνάμα ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες να δημιουργήσουν νέες τεχνικές με βάση την αισθητική της λαμπρότητας του φωτός και του χρώματος. Στην παρούσα εργασία κύριο μέλημα είναι να αποδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο οι νεοπλατωνικοί φιλόσοφοι, ο Πλωτίνος, ο Πρόκλος, ο Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και ο Μαρσίλιο Φιτσίνο με τις μελέτες τους σχετικά με την αντίληψη του φωτός, συνέβαλαν τα μέγιστα και επηρέασαν τους Αναγεννησιακούς καλλιτέχνες να προβούν στην πρακτική εφαρμογή της λειτουργίας της μεταφυσικής του φωτός, αποτυπώνοντας νέες τεχνικές και μεθόδους μέσω του φωτός στα δημιουργήματά τους. Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά στο νεοπλατωνικό σύστημα του Πλωτίνου, όπου διακρίνονται τέσσερις υποστάσεις, στην κορυφή βρίσκεται το υπερβατικό Ένα ή Αγαθό, αποτελεί την υπέρτατη αρχή και εξ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The Renaissance of the 15th century was an impetus for a great number of philosophers and theologians to interpret light at a metaphysical, allegorical, and symbolic level in relation to art theory, and at the same time inspired many artists to develop new techniques based on aesthetics of light and color. The main concern of the present work is the way in which Neoplatonic philosophers Plotinus, Proclus, Dionysius the Areopagite and Marsilio Ficino contributed to their studies of the perception of light, influenced the Renaissance cultures in the practical application of the metaphysical function of light, reflecting new techniques and methods through light in their creations. In the first chapter, there is a reference to Plotinus's neo-Platonic system, in which there are four divisions. At the top lies the transcendent One or the Good, being the supreme principle and equating with God, followed by the Mind as the result of the One, then the Soul and the bottom level of the ontologica ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/47115
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47115
ND
47115
Εναλλακτικός τίτλος
The metaphysics of light in philosophy and art of the italian renaissance
Συγγραφέας
Κατσαρού, Γεωργία (Πατρώνυμο: Κωνσταντίνος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Στείρης Γεώργιος
Μπακονικόλα - Γιαμά Έλση
Μπανάκου - Καραγκούνη Χαρά
Πρελορέντζος Ιωάννης
Καλογεράκος Ιωάννης
Αραμπατζής Γεώργιος
Πρωτοπαπαδάκης Ευάγγελος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Αναγέννηση; Μεταφυσική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
373 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)