Περίληψη
Αντικείμενο της παρούσας μελέτης είναι η ιστορικοφιλοσοφική ανασκόπηση και εμβάθυνση της εξελικτικής πορείας της έννοιας της ισότητας και ελευθερίας των κρατών και των λαών, όπως αυτή διαμορφώθηκε από την περίοδο του Διαφωτισμού και εντεύθεν, καθώς και τα αίτια που οδήγησαν τον άνθρωπο στην αναζήτηση και θέσπιση θεσμών και κανόνων. Παρουσιάζεται η θέση του ατόμου και του κράτους, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μέσω των ιστορικών και φιλοσοφικών ρευμάτων από τα τέλη του 17ου αι. έως και τις αρχές του 19ου αι. Εξ ίσου σημαντική είναι στην μελέτη και η έρευνα της γένεσης και της ανάγκης καθιέρωσης κανόνων του Διεθνούς Δικαίου. Κρίνεται απαραίτητο να προσεγγιστούν τα ζητήματα της μελέτης τόσο από την οπτική της ιστορικής όσο και από την οπτική της φιλοσοφικής πλευράς. Αναλύονται οι συντελεστές προαγωγής των ατομικών δικαιωμάτων του κλασικού φιλελευθερισμού. Το πρώτο κεφάλαιο εκκινεί με τη φιλοσοφική προσέγγιση της ισότητας και ελευθερίας στο προγενέστερο στάδιο της γαλλικής επανάστασης, καθώς και ...
Αντικείμενο της παρούσας μελέτης είναι η ιστορικοφιλοσοφική ανασκόπηση και εμβάθυνση της εξελικτικής πορείας της έννοιας της ισότητας και ελευθερίας των κρατών και των λαών, όπως αυτή διαμορφώθηκε από την περίοδο του Διαφωτισμού και εντεύθεν, καθώς και τα αίτια που οδήγησαν τον άνθρωπο στην αναζήτηση και θέσπιση θεσμών και κανόνων. Παρουσιάζεται η θέση του ατόμου και του κράτους, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μέσω των ιστορικών και φιλοσοφικών ρευμάτων από τα τέλη του 17ου αι. έως και τις αρχές του 19ου αι. Εξ ίσου σημαντική είναι στην μελέτη και η έρευνα της γένεσης και της ανάγκης καθιέρωσης κανόνων του Διεθνούς Δικαίου. Κρίνεται απαραίτητο να προσεγγιστούν τα ζητήματα της μελέτης τόσο από την οπτική της ιστορικής όσο και από την οπτική της φιλοσοφικής πλευράς. Αναλύονται οι συντελεστές προαγωγής των ατομικών δικαιωμάτων του κλασικού φιλελευθερισμού. Το πρώτο κεφάλαιο εκκινεί με τη φιλοσοφική προσέγγιση της ισότητας και ελευθερίας στο προγενέστερο στάδιο της γαλλικής επανάστασης, καθώς και κατά τη διάρκεια του νεωτερισμού. Έπειτα, παρουσιάζεται η ιστορική αναδρομή της αρχής της ισότητας, η οποία ως διαχρονικό ιδεώδες έχει αποκτήσει μια σχεδόν υπερβατική σημασία. Ακροθιγώς, εξετάζονται ζητήματα που εστιάζουν στην αιτιολόγηση των δρώντων υποκειμένων κατά τη διάρκεια των «αστικών» επαναστάσεων, όπου παρατηρούνται διαρκώς μεταβαλλόμενοι πολιτικοί και κοινωνικοί θεσμοί με κύριο χαρακτηριστικό τις συλλογικές δράσεις οργάνωσης και το μετασχηματισμό μιας κοινωνίας σε έθνος-κράτος, κύριο αίτημα του οποίου υπήρξε η ισότητα. Περαιτέρω αναλύονται οι παράγοντες διαμόρφωσης του ευρωπαϊκού γίγνεσθαι του 17ου αι.. Αναλύεται η καντιανή γνώση όχι υπό την κλασική έννοια, δηλαδή ως ένα πραγματικό ον, όπως τα εμπειρικά αντικείμενα, αλλά ως ένα υπερβατολογικό ζητούμενο. Σημαντική είναι η εγελιανή τοποθέτηση για την ελευθερία, τη δικαιοσύνη και το κράτος. Το δίκαιο δύναται να πραγματωθεί μέσω του κράτους και η ελευθερία μπορεί να μεγαλουργήσεις εντός της οργανωτικής δομής του δικαίου. Το κράτος αποτελεί τη συνιστώσα σύμφωνα με την οποία διαμορφώνεται η λογική και το πνεύμα. Η εγελιανή ελευθερία εάν πραγματώνεται μέσα σε μια κρατική οργανωμένη οντότητα, μπορεί να ικανοποιήσει την ελευθερία όλων των έλλογων ανθρώπων; Εάν παραστεί η ανάγκη κάλυψης των ανθρωπίνων αιτημάτων που παραμένουν ανικανοποίητοι, αυτό ως μία δυναμική άρνησης απέναντι στο «κύρος» και την αξιοπιστία των αρχών του εγελιανού κράτους, μπορεί να οδηγήσει στην κατάλυσή του, ή το κράτος αποκτά αυτή την δυνατότητα κάλυψης όλων των αναγκών, χωρίς να σταθεί μία τέτοια κατάσταση εμπόδιο στη διατήρηση της αρμονικής του λειτουργίας; Έγελος, φρονεί ότι, το κράτος δεν μπορεί να υποταχθεί στην οικονομία, αλλά οφείλει να έχει τη βούληση να εφαρμόσει την 6οικονομική πολιτική. Η αγωνία του φιλοσόφου αφορά την ιστορική στιγμή κατάλυσης των κρατικών θεμελίων, όταν αυτά απειλούνται από τον όχλο. Η ιστορία για τον Έγελο ισοδυναμεί με την ίδια την ερμηνεία του ανθρώπινου όντος. Κατά τον Έγελο οι θεωρίες ερμηνείας της ανθρώπινης ύπαρξης δεν ανήκουν στο βάθρο των υψηλών αφηρημένων ιδεών, αλλά στον κόσμο των εννοιών, οι οποίες διαμορφώνονται εντός του πραγματικού κόσμου. Στο έργο του Φαινομενολογία του νεύματος, το οποίο αποτελεί έναν αναβαθμό που οδηγεί προς την Απόλυτη Αλήθεια, και ολοκληρώνεται με τα ιδανικά της Γαλλικής επανάστασης, δηλαδή την ισότητα και ελευθερία, την αδελφότητα και την κοσμικότητα, εξετάζεται η τάση της ιστορίας να οδηγηθεί προς τον έναν σκοπό. Η πραγμάτωση του εγελιανού νεύματος και το τέλος της ιστορίας, δηλώνουν ότι, όταν οι ιδεολογικοί, πολιτικοί, πολιτιστικοί και νοητικοί προσδιορισμοί του ανθρώπου έχουν ερμηνευτεί και ικανοποιήσει την φυσική τάση του ανθρώπου να κατανοήσει την ιστορία, τότε ο απολογισμός του ανθρώπου για τη φύση του είναι οριστικός. Επιπροσθέτως, αναλύεται η έννοια του κράτους ως ιστορικό προϊόν της ανθρώπινης δράσης και μαζί με αυτό εξηγείται η νέα τάξη πραγμάτων, όπως αυτή διαμορφώνεται με την βοήθεια αλλά και επίκληση του Διεθνούς Δικαίου με σκοπό την επανεξέταση των εννοιών ισότητας, ελευθερίας και δικαιοσύνης. Ακολουθεί ανάλυση των διεθνών συνθηκών μέσω των οποίων εξελίχθηκε το Διεθνές Δίκαιο στη σημερινή του μορφή, οι βασικοί πυλώνες εξέλιξής του, βάσει των οποίων συναλλάσσονται πολυποίκιλα τα κράτη και αναπτύσσονται οι ανθρώπινες σχέσεις, με απώτερο σκοπό να αναδειχθούν τα σημεία εκείνα ως κρίσιμα ζητήματα που απασχόλησαν την πολιτική, φιλοσοφική και ιστορική σκέψη διαχρονικά. Οι ιστορικοί σταθμοί εξέλιξης του Διεθνούς Δικαίου υπό το πρίσμα μιας ιστορικοφιλοσοφικής σκοπιάς αποτελούν τρόπον τινά και την προβληματική ως προς τον σκοπό της υπάρξεώς του, διότι εξ ορισμού η παγκοσμιοποίηση επιδρά ως μεταβλητή στην ανάγκη αλλαγών ή αναπροσαρμογών του. Διεξοδικώς, αναλύεται η ισότητα των λαών και το δικαίωμα τους στην αυτοδιάθεση, η κυριαρχία ως συμπληρωματική αρχή της ισότητας των κρατών και η αναζήτηση της έννοιας του κράτους στα χρόνια του Διαφωτισμού και εντεύθεν, ώστε να διαφωτιστεί, όσο το δυνατόν περισσότερο ο σκοπός ενισχύσεως των συγκεκριμένων αρχών, καθώς και κατά πόσο σήμερα τηρούνται ή όχι.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The purpose of this study is the historical-philosophical review and deepening of the evolutionary course of the concept of equality and freedom of states and peoples, as shaped by the period of the Enlightenment and afterwards, as well as the causes that led man to seek and establish institutions and rules. It presents the position of the individual and the state, as they were shaped through the historical and philosophical currents of the late 17th century. until the beginning of the 19th century. Equally important is the study and research of the origins and the need to establish rules of international law. It is necessary to approach the issues of study from both a historical and a philosophical point of view. The factors promoting the individual rights of classical liberalism are analyzed. The first chapter begins with the philosophical approach to equality and freedom at the earlier stage of the French Revolution, as well as during modernity. Next, there is the historical reversa ...
The purpose of this study is the historical-philosophical review and deepening of the evolutionary course of the concept of equality and freedom of states and peoples, as shaped by the period of the Enlightenment and afterwards, as well as the causes that led man to seek and establish institutions and rules. It presents the position of the individual and the state, as they were shaped through the historical and philosophical currents of the late 17th century. until the beginning of the 19th century. Equally important is the study and research of the origins and the need to establish rules of international law. It is necessary to approach the issues of study from both a historical and a philosophical point of view. The factors promoting the individual rights of classical liberalism are analyzed. The first chapter begins with the philosophical approach to equality and freedom at the earlier stage of the French Revolution, as well as during modernity. Next, there is the historical reversal of the principle of equality, which as a timeless ideal has acquired an almost transcendental significance. At the end, issues that focus on the justification of the actors during the 'bourgeois' revolutions are examined, with the ever-changing political and social institutions being characterized by the collective actions of the organization and the transformation of a nation-state society whose main demand equality. Further elaborating on the shaping factors of 17th century European genesis. Kantian knowledge is analyzed not in the classical sense, that is, as a real being, such as empirical objects, but as a transcendental object. Important is the Hegelian stance on freedom, justice and the state. Law can be realized through the state and freedom can be enhanced within the organizational structure of law. The state is the component according to which reason and spirit are formed. Can the Hegelian freedom, if it is exercised within a state-organized entity, satisfy the freedom of all rational people? If there is a need to meet the human demands that remain unsatisfied, this as a dynamic of denial of the "authority" and credibility of the authorities of the Greater State can lead to its overthrow, or the State acquires this capacity to meet all needs, without such a situation being an obstacle to maintaining its harmonious function? Aegelos believes that the state cannot be subjugated to the economy, but must have the will to implement economic policy. The philosopher's anxiety is about the historic moment of the overthrow of state foundations when they are threatened by the mob. The story of the Angel is equivalent to the interpretation of the human being itself. According to Hegel, the theories of interpretation of human existence do not belong to the pedestal of the high abstract ideas, but to the world of concepts, which are formed within the real world. In his work. The Phenomenology of the Spirit, which is a stepping stone to Ultimate Truth, complete with the ideals of the French Revolution, namely equality and freedom, brotherhood and secularism, it examines the tendency of History to lead one purpose. The realization of the Aegean Spirit and the end of History state that when man's ideological, political, cultural and intellectual determinations have been interpreted and satisfy man's natural tendency to understand history, then man's account of nature is definitive. In addition, the concept of the state as a historical product of human action is analyzed and explained with the new order of things as it is shaped and invoked by international law in order to re-examine the concepts of equality, freedom and justice. Following is an analysis of the international contexts through which International Law has evolved in its present form, the key pillars of its evolution, on the basis of which states are transacted widely and human relations are developed, with the ultimate aim of highlighting those issues as critical political, philosophical and historical thought over time. Historical developments in international law in the light of a historical-philosophical point of view are also problematic as to the purpose of its existence, because by definition globalization has a variable effect on the need for changes or adaptations. In-depth analysis of peoples' equality and their right to self-determination, sovereignty as a complementary principle of equality of states, and the search for the concept of the state in the years of the Enlightenment and thereafter, in order to enlighten, as much as possible, the purpose of principles, and whether or not they are adhered to today.
περισσότερα