Περίληψη
H παρούσα διατριβή εξετάζει την ενσωμάτωση της μεθοδολογίας, η οποία αποκαλείται ‘κατευθυνόμενη από τα δεδομένα μάθηση’ (στο εξής ΚΔΜ) στο μαθησιακό περιβάλλον ενός δημόσιου Ελληνικού Γενικού Λυκείου. Στόχος της είναι να διερευνήσει τη χρησιμότητα αυτής της μεθόδου για την εκμάθηση των ελλειπτικών ρημάτων. Η ΚΔΜ, μια επαγωγική μεθοδολογία διδασκαλίας βασιζόμενη στην αξιοποίηση των γλωσσικών δεδομένων ανακτηθέντων από ενα σώμα κειμένων, έχει τραβήξει την προσοχή της ερευνητικής κοινότητας τα τελευταία 30 χρόνια. Ο όγκος της έρευνας όμως που να εστιάζει σε πραγματικές εφαρμογές της ΚΔΜ με στόχο την εκμάθηση της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ακόμη περιορισμένος. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να καλύψει το κενό αυτό διερευνώντας την εφαρμογή μιας κατευθυνόμενης από τα δεδομένα μάθησης μικτής μορφής για τη διδασκαλία των ελλειπτικών ρημάτων, ειδικά προσαρμοσμένη στις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών ενός Ελληνικού Λυκείου. Την ονομάζουμε μικτής μορφής διότι ...
H παρούσα διατριβή εξετάζει την ενσωμάτωση της μεθοδολογίας, η οποία αποκαλείται ‘κατευθυνόμενη από τα δεδομένα μάθηση’ (στο εξής ΚΔΜ) στο μαθησιακό περιβάλλον ενός δημόσιου Ελληνικού Γενικού Λυκείου. Στόχος της είναι να διερευνήσει τη χρησιμότητα αυτής της μεθόδου για την εκμάθηση των ελλειπτικών ρημάτων. Η ΚΔΜ, μια επαγωγική μεθοδολογία διδασκαλίας βασιζόμενη στην αξιοποίηση των γλωσσικών δεδομένων ανακτηθέντων από ενα σώμα κειμένων, έχει τραβήξει την προσοχή της ερευνητικής κοινότητας τα τελευταία 30 χρόνια. Ο όγκος της έρευνας όμως που να εστιάζει σε πραγματικές εφαρμογές της ΚΔΜ με στόχο την εκμάθηση της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ακόμη περιορισμένος. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να καλύψει το κενό αυτό διερευνώντας την εφαρμογή μιας κατευθυνόμενης από τα δεδομένα μάθησης μικτής μορφής για τη διδασκαλία των ελλειπτικών ρημάτων, ειδικά προσαρμοσμένη στις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών ενός Ελληνικού Λυκείου. Την ονομάζουμε μικτής μορφής διότι περιλαμβάνει τη χρήση γλωσσικού υλικού από διάφορες πηγες, και συγκεκριμένα από α) ένα παιδαγωγικό σώμα κειμένων) αποτελούμενο από κείμενα που περιέχονται σε βιβλία εκμάθησης της Αγγλικής, το οποίο δημιουργήθηκε ειδικά για τους σκοπούς της παρούσας έρευνας, β) δεδομένα από το διαδίκτυο και γ) ένα γενικό σώμα κειμένων το οποίο διατίθεται ελεύθερα στο διαδίκτυο. Η προτεινόμενη μεθοδολογία αποκαλείται μικτής μορφής για έναν ακόμη λόγο- περιλαμβάνει τη χρήση τοσο έντυπου υλικού που περιλαμβάνει παραδείγματα μιας γλωσσικής χρήσης με τη μορφή συμφραστικών πινάκων, όσο και διαδικτυακού λογισμικού παραγωγής συμφραστικών πινάκων. Η προτεινόμενη μεθοδολογία ΚΔΜ εφαρμόστηκε σε μια πειραματική ομάδα, ενώ το διδακτικό εγχειρίδιο που χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία της Αγγλικής στο Λυκειο επιλέχθηκε για την ομάδα ελέγχου. Τα αποτελέσματα των δύο διδακτικών προσεγγίσεων αξιολογήθηκαν με διανομή και συμπλήρωση από τους μαθητές ενός αρχικού τεστ, ενός τελικού τεστ αμέσως μετά την εκτέλεση των πειραματικών δραστηριοτήτων, καθώς και ενός τεστ διατήρησης. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν υποβλήθηκαν σε στατιστικές αναλύσεις (SPSS 20.) οι οποίες στόχευαν στην αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Τα συνολικά αποτελέσματα της έρευνας υπέδειξαν ότι (α) κατάλληλο μαθησιακό υλικό ΚΔΜ, το οποίο εναρμονίζεται με το αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλίa της Αγγλικής στα σχολεία, μπορεί να δημιουργηθεί από εκπαιδευτικούς που διδάσκουν την Αγγλική ως ξένη γλώσσα, (β) μια μεθοδολογία ΚΔΜ μπορεί να επηρεάσει θετικά την εκμάθηση της Αγγλικής γραμματικής, (γ) η βελτίωση στα αποτελέσματα του τελικού τέστ, καθώς και στο τεστ διατήρησης είναι στατιστικά σημαντική, και (δ) η μεθοδολογία ΚΔΜ είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για εκείνους τους μαθητές που είχαν λάβει το χαμηλότερο σκορ στο αρχικό τεστ. Η μελέτη συμπληρώνει τη γραμματεία σχετικά με την εκμάθηση της Αγγλική ως ξένης γλώσσας εστιάζοντας στη διδασκαλία με τη χρήση σωμάτων κειμένων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This thesis examines the integration of a Data-driven learning (DDL) methodology in the learning context of a Greek senior high school class. Its aim is to assess the usefulness of such an approach for the learning of English modal verbs. DDL, an inductive teaching approach which exploits data derived from corpora, has gained a fair degree of attention over the last 30 years, but still there is little research involving actual application in Secondary education EFL settings. The present study addresses this gap by investigating the application of a blended DDL approach to the teaching of English modal verbs, specifically tailored to the needs of Senior high school Greek students. It is called blended because it first of all makes use of material from a variety of sources; it involves the use of a) a pedagogical corpus of course book material (ECCo) which we compiled specifically for the purposes of the present research endeavor, b) material from the Web, and c) a general online corpus, ...
This thesis examines the integration of a Data-driven learning (DDL) methodology in the learning context of a Greek senior high school class. Its aim is to assess the usefulness of such an approach for the learning of English modal verbs. DDL, an inductive teaching approach which exploits data derived from corpora, has gained a fair degree of attention over the last 30 years, but still there is little research involving actual application in Secondary education EFL settings. The present study addresses this gap by investigating the application of a blended DDL approach to the teaching of English modal verbs, specifically tailored to the needs of Senior high school Greek students. It is called blended because it first of all makes use of material from a variety of sources; it involves the use of a) a pedagogical corpus of course book material (ECCo) which we compiled specifically for the purposes of the present research endeavor, b) material from the Web, and c) a general online corpus, the Corpus of Contemporary American English (COCA). The proposed methodology is called blended for a further reason; it employs both printed concordances handouts and an online hand-on approach. The proposed DDL methodology was applied to the experimental group, whereas the traditional course book based approach was selected for the control group. The learning outcomes of the two approaches were evaluated with the use of pre, post and delayed post-tests. The data obtained were submitted to statistical analyses (SPSS 20.) which aimed to measure learner’ performance. The overall results of this study indicated that (a) suitable DDL material which conform to the curriculum for the teaching of English in schools could be compiled by EFL teachers, (b) a DDL methodology can positively affect the learning of English grammar, (c) the improvement in the immediate and delayed post-tests is statistically significant, and (d) a DDL methodology suits best ‘low level’ students, which is those who had received the lowest grades in the pre-experimental test. The study adds to the EFL literature focusing on corpus-driven learning in Secondary Education.
περισσότερα