Η εικονογράφηση ως φορέας κοινωνικών θεμάτων και αξιών στο σύγχρονο παιδικό βιβλίο: το παιδί ως ερμηνευτής εικονιστικών κειμένων

Περίληψη

Η εργασία διερευνά τη συμμετοχή της εικονογράφησης στη μεταφορά του κοινωνικού και αξιακού νοήματος του εικονογραφημένου παιδικού βιβλίου με έμφαση στην οπτική και στην απόκριση του παιδιού-ερμηνευτή. Πρόκειται για μια διεπιστημονική προσέγγιση που αντλεί δημιουργικά από το πεδίο των Επιστημών της Τέχνης, της Σημειωτικής, της Παιδικής Λογοτεχνίας, των Κοινωνικών Επιστημών, της Αξιολογίας, των Παιδαγωγικών Επιστημών κλπ. Το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο γίνεται αντιληπτό ως όχημα μεταφοράς του κοινωνικοαξιακού νοήματος της εποχής και του πλαισίου και συγκεκριμένα των κοινωνικών και αξιακών αναπαραστάσεων της ελληνικής κοινωνίας την περίοδο της οικονομικής κρίσης όπως αυτές μεταφέρονται στο παιδί - αναγνώστη και θεατή. Το ερευνητικό υποκείμενο (παιδιά ηλικίας 9-10 ετών) κλήθηκε μέσα από μια διαδικασία συστηματικής ανάλυσης του εικονιστικού κειμένου να τοποθετηθεί γύρω από τα κοινωνικά προβλήματα και τις αξίες που εμφανίζονται στην εικονογράφηση των παιδικών βιβλίων αλλά και τους τρόπου ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis explores the contribution of illustration in carrying the social and value content of children’s picture books, with an emphasis on the response the child-interpreter exhibits in relation to the visual texts. This is an interdisciplinary approach that creatively draws from the fields of Arts, Semiotics, Children’s Literature, Social Sciences, Axiology, Pedagogical Sciences, etc. The picture book is considered to be a vehicle for the communication of social and value meaning in a temporally and contextually relevant fashion and particularly the social and value representations of Greek society in the ear of economic crisis, as these representations are communicated to the child-reader and viewer. The research subject (9 – 10 year old children) is called, through a process of systematic analysis of the visual text, to position itself in relation to the social problems and values that appear in pictures in children’s books and in relation to ways of building social and value m ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2021)
Το πλήρες κείμενο της διατριβής είναι διαθέσιμο σε έντυπη μορφή από τη Βιβλιοθήκη Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΚΤ
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/43356
ND
43356
Εναλλακτικός τίτλος
Illustration as a vehicle for social issues and values in contemporary children’s books: the child as interpreter of visual texts
Συγγραφέας
Κάρτσακα, Ελένη Σωτήριος
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Μελεζιάδου - Δομπούλα Ευδοκία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας Ιταλικής Τέχνης. ΑΠΘ, Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Πολιτισμού
Γαβριηλίδου Σοφία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Συγκριτικής Παιδικής Λογοτεχνίας. ΑΠΘ, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Χριστοδούλου Αναστασία - Χαρίκλεια Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σημειωτικής. ΑΠΘ Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Πολιτισμού
Καρακίτσιος Ανδρέας Καθηγητής Παιδικής Λογοτεχνίας. ΑΠΘ Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Βαμβακίδου Ιφιγένεια Καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας
Γυόκα Λία Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης και του Πολιτισμού. ΑΠΘ, Τμήμα Αρχιτεκτόνων
Κουρδής Ευάγγελος Αναπληρωτής Καθηγητής Σημειολογίας με Εφαρμογές στη Μετάφραση. ΑΠΘ, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Τομέας Μετάφρασης
Λάββα Στέλλα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας Αρχαίων Πολιτισμών με έμφαση στην Ελληνική Κλασική Αρχαιότητα. ΑΠΘ, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Ψυχολογία
Εκπαίδευση
Κοινωνιολογία
Άλλες Κοινωνικές Επιστήμες
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Φιλοσοφία, Ηθική, Θρησκεία
Τέχνες
Άλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
Εικονογραφημένα βιβλία; Εικονογράφηση παιδικού βιβλίου; Σημειωτική; Τέχνη στην εκπαίδευση; Κοινωνικά προβλήματα; Αξίες; Παιδαγωγικές εφαρμογές
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
727 σ., εικ., πιν., χαρτ., σχημ., γραφ.