Εισαγωγή των μαθητών λυκείου στη δισδιάστατη γεωμετρία Minkowski μέσω διδακτικών σεναρίων και νοητικών πειραμάτων

Περίληψη

Στη διατριβή αναλύουμε εντός ενός νέου θεωρητικού πλαισίου, τους διαλόγους που προέκυψαν από την εκτέλεση ενός διδακτικού πειράματος, προσανατολισμένου στη διερευνητική μάθηση, με χρήση διδακτικών σεναρίων και νοητικών πειραμάτων. Λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις στην ιστορία της γεωμετρίας του χωροχρόνου, θέτουμε ως πρώτο στόχο τη διερεύνηση των αντιλήψεων μαθητών Λυκείου σχετικά με τη μέτρηση του μήκους και του χρόνου, σε σχετικά κινούμενα αδρανειακά συστήματα αναφοράς. Στοχεύουμε επιπλέον να οδηγήσουμε τους μαθητές στην αναθεώρηση αυτών των αντιλήψεων μέσω μιας προσπάθειας να κατασκευαστεί μια νέα μετρική του χωροχρόνου. Οι διάλογοι που αναλύουμε έχουν εξαχθεί από εστιασμένες συνεντεύξεις με δύο ζευγάρια μαθητών, βασισμένες σε ένα προσεκτικά σχεδιασμένο διδακτικό σενάριο. Δύο κύριες στρατηγικές ταυτοποιήθηκαν και αναλύονται: η μία βασίζεται στη φαντασία και τη διαίσθηση ενώ η άλλη χρησιμοποιεί την προϋπάρχουσα σχολική γνώση στα Μαθηματικά, φτάνοντας σε έναν απλοποιημένο τύπο της μετρ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In this study we analyze into a new framework, some episodes from an inquiry-based didactical research. By taking into consideration various developments from the history of the geometry of space-time, our general aim is to explore high school students’ conceptions about measurement of length and time in relatively moving systems, and lead the students to reconsider these conceptions in an attempt of constructing a new metric for space-time. The episodes are extracted from long (focused) interviews with two couples of students, based on a carefully designed fictional scenario. Two main strategies have been identified and are analyzed in the paper: one of them relies on imagination and intuition; the other one makes use of preexisting school mathematical knowledge, in arriving to a simplified formula of a Minkowskian metric.

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/42890
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/42890
ND
42890
Εναλλακτικός τίτλος
Introduction to 2D Minkowski geometry via teaching scenarios and mental experiments
Συγγραφέας
Ρίζος, Ιωάννης (Πατρώνυμο: Αριστείδης)
Ημερομηνία
2018
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Μαθηματικών
Εξεταστική επιτροπή
Πατρώνης Αναστάσιος
Λάππας Διονύσιος
Σταυρινός Παναγιώτης
Μαμωνά-Downs Ιωάννα
Αρβανιτογεώργος Ανδρέας
Σταθοπούλου Χαρίκλεια
Βαμβακούση Ξένια-Ξανθή
Επιστημονικό πεδίο
Φυσικές ΕπιστήμεςΜαθηματικά
Λέξεις-κλειδιά
Γεωμετρία Minkowski
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
160 σ., παρ .180 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)