Περίληψη
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών αναμόρφωσης του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας, τέθηκε σε εφαρμογή πιλοτικό πρόγραμμα επικαιροποίησης των δύο υποχρεωτικών εξαμηνιαίων μαθημάτων Διδακτικής. Στόχος του ως άνω εγχειρήματος ήταν η αποτελεσματική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση/κατάρτιση των φοιτητών-μελλοντικών καθηγητών Γαλλικής με έμφαση σε 3 τεχνολογικά εργαλεία:• την ηλεκτρονική πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-Class)• το εργαλείο της βιντεοδιάσκεψης• το εργαλεία συν-δημιουργίας ιστοσελίδας wiki.Για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος, έγιναν ποσοτικές και ποιοτικές έρευνες προκειμένου να μελετηθεί η επίπτωση της χρήσης των ΤΠΕ στην απόκτηση γνώσεων και στην ανάπτυξη ικανοτήτων –διδακτικών και εγκάρσιων– των φοιτητών του Τμήματος και να εντοπιστούν οι δυνατότητες καθώς και οι περιορισμοί στην αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιήθηκ ...
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών αναμόρφωσης του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας, τέθηκε σε εφαρμογή πιλοτικό πρόγραμμα επικαιροποίησης των δύο υποχρεωτικών εξαμηνιαίων μαθημάτων Διδακτικής. Στόχος του ως άνω εγχειρήματος ήταν η αποτελεσματική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση/κατάρτιση των φοιτητών-μελλοντικών καθηγητών Γαλλικής με έμφαση σε 3 τεχνολογικά εργαλεία:• την ηλεκτρονική πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-Class)• το εργαλείο της βιντεοδιάσκεψης• το εργαλεία συν-δημιουργίας ιστοσελίδας wiki.Για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος, έγιναν ποσοτικές και ποιοτικές έρευνες προκειμένου να μελετηθεί η επίπτωση της χρήσης των ΤΠΕ στην απόκτηση γνώσεων και στην ανάπτυξη ικανοτήτων –διδακτικών και εγκάρσιων– των φοιτητών του Τμήματος και να εντοπιστούν οι δυνατότητες καθώς και οι περιορισμοί στην αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιήθηκαν, τόσο στο πλαίσιο της δια ζώσης όσο και σε αυτό της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης/κατάρτισης.Τα δεδομένα από τα επί μέρους corpora των ερευνών μας αντλήθηκαν από δείγμα 425 ερευνητικών υποκειμένων τα οποία συμμετείχαν στην εξαμηνιαία εξέταση των μαθημάτων που είχαν παρακολουθήσει είτε δια ζώσης είτε εξ αποστάσεως. Εκτός από τη συχνότητα χρήσης των τεχνολογικών εργαλείων και τις επιπτώσεις της στις γνώσεις και τις διδακτικές ικανότητες των υποκειμένων της έρευνάς μας, έτσι όπως καταγράφηκαν με βάση τα βαθμολογικά αποτελέσματα στις διάφορες δοκιμασίες της διαδικασίας αξιολόγησης (πρόοδος και τελική εξαμηνιαία εξέταση), μελετήσαμε επίσης τις στάσεις και τις αντιλήψεις τους απέναντι στους νέους τρόπους μάθησης τους οποίους επιβάλει η ένταξη αυτών των εργαλείων στη διδασκαλία των σχετικών γνωστικών αντικειμένων. Συγκεκριμένα, εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες του ειδικού λογισμικού SPSS, πραγματοποιήσαμε μια εις βάθος στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συλλέξαμε για καθένα από τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν και συγκεκριμένα μελετήσαμε: α. για την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Class και τα διαφορετικά εργαλεία της που αξιοποιήθηκαν: -τον τύπο, τον αριθμό και τη διάρκεια των επισκέψεων των εγγεγραμμένων στην πλατφόρμα φοιτητών -τον βαθμό κινητοποίησής τους να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της Προόδου -τα βαθμολογικά αποτελέσματα στις 3 εργασίες της Προόδου καθώς και στην τελική εξαμηνιαία εξέταση β. για το εργαλείο της βιντεοδιάσκεψης που χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά από τους φοιτητές που παρακολούθησαν τα μαθήματα εξ αποστάσεως: -τον βαθμό εμπλοκής και συμμετοχής τους στις δραστηριότητες της Προόδου -τα βαθμολογικά αποτελέσματα του συγκεκριμένου δείγματος στις 3 εργασίες της Προόδου καθώς και στην τελική εξαμηνιαία εξέταση -τις απαντήσεις τους στο ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του μαθήματος γ. για την ιστοσελίδα wiki: -τη συμμετοχή των φοιτητών στη συνδιαμόρφωση του wiki και τη συνεισφορά τους στο περιεχόμενό του -τα βαθμολογικά αποτελέσματά τους στις δραστηριότητες της Προόδου καθώς και στην τελική εξαμηνιαία εξέταση -τις στάσεις και αντιλήψεις τους σε σχέση με τη χρήση του wiki.Τα αποτελέσματα των ερευνών μας καθώς και η ενεργός και συνεχής εμπλοκή μας κατά τη διάρκεια της έρευνας-δράσης μάς επέτρεψαν να συναγάγουμε συμπεράσματα σχετικά με τις τεχνο-παιδαγωγικές προσεγγίσεις που πρέπει να καθορίζουν κάθε προσπάθεια αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και κυρίως στην εκπαίδευση/κατάρτιση των (μελλοντικών) καθηγητών ξένων γλωσσών. Οι διαπιστώσεις μας αποτέλεσαν παράλληλα τη βάση για την πρόταση δημιουργίας ενός ψηφιακού περιβάλλοντος μάθησης με τη μορφή ενός εικονικού οικοσυστήματος που θα ανταποκρίνεται καλύτερα, στην αυγή του 21ου αιώνα, στις απαιτήσεις την νέας ψηφιακής γενιάς και στις ανάγκες μιας κοινωνίας της συλλογικής γνώσης.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Within the framework of initiatives for the reform of the syllabus at the Faculty of French Language and Literature of the National Kapodistrian University of Athens, a pilot program of updating the two semestrial academic courses in Didactics was implemented during the 2009-2010 academic year. The aim of this venture was the effective use of ICT in the education/training of the students-future teachers of the French Language while placing emphasis on 3 technological tools:•The electronic platform of distance learning (e-Class)•A teleconferencing tool•A wiki website.For the evaluation of the results, quantitative and qualitative research was conducted in order to study the effect of ICT use in skills development –both didactic and crosswise– of the Faculty students and also to locate the possibilities as well as the limitations in the optimization of the digital tools that were used both in face-to-face, as well as in distance learning/training. Data from our individual research corpor ...
Within the framework of initiatives for the reform of the syllabus at the Faculty of French Language and Literature of the National Kapodistrian University of Athens, a pilot program of updating the two semestrial academic courses in Didactics was implemented during the 2009-2010 academic year. The aim of this venture was the effective use of ICT in the education/training of the students-future teachers of the French Language while placing emphasis on 3 technological tools:•The electronic platform of distance learning (e-Class)•A teleconferencing tool•A wiki website.For the evaluation of the results, quantitative and qualitative research was conducted in order to study the effect of ICT use in skills development –both didactic and crosswise– of the Faculty students and also to locate the possibilities as well as the limitations in the optimization of the digital tools that were used both in face-to-face, as well as in distance learning/training. Data from our individual research corpora was drawn from a sample of 425 research subjects that participated in the semestrial examination of the courses they had attended either face to face or through distance learning. Apart from the frequency in the use of technological tools and its effect on the didactic skills of our research subjects, we also studied their stances and perceptions towards the new ways of learning, which the incorporation of these tools imposes on the instruction of the relevant academic subjects.In particular, taking advantage of the possibilities that the specialized software SPSS offers, we put into practice a deep statistical analysis of data that was collected for each of the digital tools; in particular, we studied:a.the electronic platform, e-Class, and its various tools that were utilized,-the type, number and duration of the visits to the platform that the enrolled students made-their motivation rate of participation in the activities of the assessment term-the grading results in the three assignments, as well as in the final semestrial examinationb.the teleconferencing tool that was solely used by the students who attended distance learning courses:-the rate of their engagement and participation in the activities during the Progress period-the grading results of the particular sample in the three assignments, as well as in the final semestrial examination-their answers in the subject assessment questionnairec.For the wiki website:-The students’ participation in the creation of the wiki and their contribution to its content-the grading results in the activities during the Progress period, as well as in the final semestrial examination-their stances and perceptions in connection with the wiki.Our research results along with our active and constant engagement during the action-research allowed us to reach conclusions about the technological-pedagogical approaches that have to determine each effort of ICT utilization in education and mainly in the education/training of (future) foreign language teachers. Our findings formed the basis to suggest the creation of a digital learning environment with the form of a virtual ecosystem that will –in the dawn of the 21st century– better respond to the demands of a new digital generation and the needs of a collective knowledge society.
περισσότερα