Περίληψη
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να διερευνήσει το ρόλο του διεπιπέδου Σύνταξης-Σημασιολογίας και Σύνταξης-Ομιλίας στην κατάκτηση των διφορούμενων ρημάτων του τρόπου της κίνησης, από τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά που κατακτούν τα ελληνικά ως μητρική γλώσσα, καθώς και τις επιπτώσεις ύπαρξης ενός τέτοιου διεπιπέδου στην καθυστερημένη ή προβληματική κατάκτηση της γλώσσας στα παιδιά. Η έκφραση της κίνησης ερμηνεύεται σε σχέση με το γλωσσολογικό φαινόμενο της ρηματικής όψης. Έτσι, διενεργήθηκαν μια σειρά από πειράματα τόσο κατανόησης όσο και παραγωγής σε μη ζωντανό χρόνο. 142 ενήλικες συμμετείχαν στην προκαταρκτική δοκιμή κρίσης αποδοχής, που μελέτησε το ρόλο της ρηματικής όψης και της πρόθεσης στην ερμηνεία της πρότασης και συνέβαλε στην εξακρίβωση της αποδοχής των ρημάτων κίνησης, με βάση τη συμφυή τους ρηματική όψη, και στον καθορισμό των στοιχείων που χρησιμοποιήθηκαν στην κυρίως έρευνα. Επιπροσθέτως, 196 (και 76 άτομα ελέγχου) συμμετείχαν στις δοκιμασίες κατανόησης ταύτισης φράσης με ...
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να διερευνήσει το ρόλο του διεπιπέδου Σύνταξης-Σημασιολογίας και Σύνταξης-Ομιλίας στην κατάκτηση των διφορούμενων ρημάτων του τρόπου της κίνησης, από τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά που κατακτούν τα ελληνικά ως μητρική γλώσσα, καθώς και τις επιπτώσεις ύπαρξης ενός τέτοιου διεπιπέδου στην καθυστερημένη ή προβληματική κατάκτηση της γλώσσας στα παιδιά. Η έκφραση της κίνησης ερμηνεύεται σε σχέση με το γλωσσολογικό φαινόμενο της ρηματικής όψης. Έτσι, διενεργήθηκαν μια σειρά από πειράματα τόσο κατανόησης όσο και παραγωγής σε μη ζωντανό χρόνο. 142 ενήλικες συμμετείχαν στην προκαταρκτική δοκιμή κρίσης αποδοχής, που μελέτησε το ρόλο της ρηματικής όψης και της πρόθεσης στην ερμηνεία της πρότασης και συνέβαλε στην εξακρίβωση της αποδοχής των ρημάτων κίνησης, με βάση τη συμφυή τους ρηματική όψη, και στον καθορισμό των στοιχείων που χρησιμοποιήθηκαν στην κυρίως έρευνα. Επιπροσθέτως, 196 (και 76 άτομα ελέγχου) συμμετείχαν στις δοκιμασίες κατανόησης ταύτισης φράσης με βίντεο, που ερεύνησαν το βαθμό στον οποίο οι ομιλητές των ελληνικών ως μητρικής γλώσσας χρησιμοποιούν τη διάκριση της συνοπτικής και μη συνοπτικής ρηματικής όψης για να διαφοροποιήσουν την τοπική και κατευθυντική μη-τελική ανάγνωση (διεπίπεδο Σύνταξης-Σημασιολογίας) και την τελική με φυσικό τελικό σημείο ολοκλήρωσης έναντι ατελούς-τοπικης ερμηνείας (διεπίπεδο Σύνταξης-Ομιλίας). Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι στην ηλικία των 5;7, η γραμματική ρηματική όψη δεν έχει ακόμη κατακτηθεί, ενώ έχει κατακτηθεί στην ηλικία των 9;6, ενώ σε αυτή την ηλικία η ενσωμάτωση της λεξικής όψης (ποιον ενέργειας) με τη γραμματική ρηματική όψη δεν έχει ακόμη πλήρως κατακτηθεί. Ωστόσο, το διεπίπεδο που εμπλέκεται, το οποίο φαίνεται να εμποδίζει την κατανόηση, προβλέπεται να μεσολαβεί στην πρώιμη κατάκτηση της παραγωγής από τα παιδιά. Έτσι, 102 παιδιά (και 48 άτομα ελέγχου) συμμετείχαν στη δοκιμή εκμαίευσης ομιλίας. Αυτή η έρευνα εξέτασε την επίπτωση της ρηματικής όψης στην έκφραση της τελικότητας. Η χρήση ή όχι μιας προθετικής φράσης, ο τύπος της πρόθεσης και του ρήματος ελήφθησαν υπόψιν. Τα δεδομένα παραγωγής κατέδειξαν μια ευκρινή διάκριση μεταξύ της παραγωγής των εκφράσεων κίνησης για να εκφράσουν τοπικά γεγονότα και της έκφρασης μη-τοπικών γεγονότων. Το μεταίχμιο για την παραγωγή της κίνησης σε επίπεδο ενηλίκου φαίνεται να καθυστερεί σε σύγκριση με τη χρήση, δηλαδή μετά την ηλικία των 5;7, ωστόσο πριν την ηλικία των 9;3. Η έκφραση της κίνησης καθυστερεί στην περίπτωση που δεν είναι πραγματολογικά διαφανής. Όταν τα επιπρόσθετα εννοιολογικά στοιχεία της ολοκλήρωσης και της τελικότητας υφίστανται, το μονοπάτι της κίνησης δεν εκφράζεται στο επίπεδο ενός ενήλικα. Ωστόσο, στην περίπτωση που τέτοιες λεξιλογικές νύξεις δεν υπάρχουν, μια διαπλοκή στοιχείων της όψης του ρήματος με άλλα συμπληρώματα στη φράση της κίνησης απαιτείται. Τα αποτελέσματα στο σύνολό τους υπέδειξαν ότι η ρηματική όψη του ρήματος κίνησης είναι σύνθετη στη φύση της. Τα παιδιά γνωρίζουν αυτή τη φύση από μικρή ηλικία, αλλά αποτυγχάνουν να εντάξουν τη ρηματική όψη στην ομιλία, πράγμα που επιμηκύνει την κατάκτηση της κίνησης σε επίπεδο ενήλικα στην ηλικία περίπου των 10 ετών.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The aim of this thesis is to investigate the role of the Syntax-Semantics and Syntax-Discourse Interface in the acquisition of ambiguous manner-of-motion verbs, by typically developing children acquiring Greek as a native language, as well as the implications of such an interface in a delayed or defective child language acquisition. The expression of motion is interpreted with respect to the linguistic phenomenon of aspect. A series of off-line experiments were run across both the comprehension and the production modality. 142 adults were administered an acceptability judgment pre-task, which tapped into the role of aspect and preposition in the interpretation of the sentence and contributed to the identification of the acceptability of motion verbs, on the basis of their inherent aspectual meaning, and to the determination of the critical items employed in the main study. In addition, 196 children (and 76 controls) participated in the comprehension sentence-video matching tasks, wh ...
The aim of this thesis is to investigate the role of the Syntax-Semantics and Syntax-Discourse Interface in the acquisition of ambiguous manner-of-motion verbs, by typically developing children acquiring Greek as a native language, as well as the implications of such an interface in a delayed or defective child language acquisition. The expression of motion is interpreted with respect to the linguistic phenomenon of aspect. A series of off-line experiments were run across both the comprehension and the production modality. 142 adults were administered an acceptability judgment pre-task, which tapped into the role of aspect and preposition in the interpretation of the sentence and contributed to the identification of the acceptability of motion verbs, on the basis of their inherent aspectual meaning, and to the determination of the critical items employed in the main study. In addition, 196 children (and 76 controls) participated in the comprehension sentence-video matching tasks, which investigated the degree to which native speakers of Greek use the perfective-imperfective distinction to differentiate between locative and directional atelic readings (Syntax-Semantics interface) and telic-endpoint reached vs. atelic-locative interpretations (Syntax-Discourse interface). The findings indicate that at the age of 5;7, grammatical aspect is not acquired, which is in place at 9;6, when still the integration of the aspectual character of the lexeme with grammatical aspect is not yet fully target like. However, the interface involved which seems to inhibit comprehension is predicted to intervene in the early acquisition of production. Thus, 102 children (and 48 controls) participated in the speech elicitation task. This study examined the effect of aspect on the expression of telicity. The use or not of a prepositional phrase, the preposition type and the verb type are also taken into consideration. The production data pointed out that the production of motion expressions to describe locative events is distinct from that observed for non-locative events. The cutoff point for adult like production of motion seems to be late compared to performance, i.e. after the age of 5;7, but still before the age of 9;3. The expression of motion is delayed in the case it is not pragmatically transparent. When the additional conceptual features of terminativity and telicity are at place, path is expressed in the adult range. However, in the case that such lexical cues are not at place, an interaction of the aspectual features of the verb with other arguments in the motion predicate is required. The results, overall, indicated that the aspectual value of the motion verb is compositional in nature. Children are aware of this nature from an early age, but they fail to integrate aspect in discourse, which protracts adult like acquisition of motion at around the age of 10.
περισσότερα