Περίληψη
Η υψηλή απόδοση των σύγχρονων κινητήρων των οχημάτων, η απαίτηση για χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές του πετρελαίου έχουν οδηγήσει σε αυξημένη ευαισθησία τόσο τους καταναλωτές όσο και το κράτος, σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων. Επιπρόσθετα, οι διαφορές στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μεταξύ των προϊόντων πολύ συχνά λειτουργούν ως κίνητρο για λαθρεμπόριο, με αποτέλεσμα την αλλοίωση των προϊόντων και την απώλεια κρατικών εσόδων. Στην παρούσα διατριβή, σαν πρώτο βήμα εξετάστηκε επιστάμενα η εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων (από το διυλιστήριο έως τον τελικό καταναλωτή) τόσο από άποψη λειτουργίας όσο και από άποψη αγοράς και περιγράφηκε η εφοδιαστική αλυσίδα μεσαίου μεγέθους εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών, που αποτέλεσε το αντικείμενο της έρευνας. Ακολούθως μελετήθηκε το κόστος έλλειψης ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων. Στο ερευνητικό μέρος αναπτύχθηκαν εμπειρικοί τύποι υπολογισμού του κόστους αν ...
Η υψηλή απόδοση των σύγχρονων κινητήρων των οχημάτων, η απαίτηση για χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές του πετρελαίου έχουν οδηγήσει σε αυξημένη ευαισθησία τόσο τους καταναλωτές όσο και το κράτος, σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων. Επιπρόσθετα, οι διαφορές στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μεταξύ των προϊόντων πολύ συχνά λειτουργούν ως κίνητρο για λαθρεμπόριο, με αποτέλεσμα την αλλοίωση των προϊόντων και την απώλεια κρατικών εσόδων. Στην παρούσα διατριβή, σαν πρώτο βήμα εξετάστηκε επιστάμενα η εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων (από το διυλιστήριο έως τον τελικό καταναλωτή) τόσο από άποψη λειτουργίας όσο και από άποψη αγοράς και περιγράφηκε η εφοδιαστική αλυσίδα μεσαίου μεγέθους εταιρίας εμπορίας πετρελαιοειδών, που αποτέλεσε το αντικείμενο της έρευνας. Ακολούθως μελετήθηκε το κόστος έλλειψης ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων. Στο ερευνητικό μέρος αναπτύχθηκαν εμπειρικοί τύποι υπολογισμού του κόστους ανά κατηγορία αστοχίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στη συνέχεια εξετάστηκε η εξέλιξη της αγοράς, η έννοια του πελάτη και η έννοια της ποιότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων. Πιο συγκεκριμένα, τεκμηριώθηκε πως οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, που πωλούν καύσιμα είτε απευθείας σε καταναλωτές είτε μέσω ελεγχόμενων πρατηρίων, οφείλουν να αναλάβουν την ευθύνη για τα προϊόντα που διαθέτουν και για όλη την εφοδιαστική τους αλυσίδα. Αναλύθηκε η ιστορική διαμόρφωση του πελάτη, η σημαντικότητα του προσδιορισμού του και ο ρόλος του καταναλωτή σαν ένας κρίσιμος, ενεργός παράγοντας στο παιχνίδι του ανταγωνισμού. Στη συνέχεια εξετάστηκε η απαίτηση για ιχνηλασιμότητα, οριζόμενη σαν τη συστηματική καταγραφή πληροφοριών που καθιστά δυνατή την παρακολούθηση των προϊόντων και των δράσεων που τα παράγουν, διατρέχοντας προς τα πίσω την εφοδιαστική αλυσίδα έως την πηγή του παρατηρούμενου προβλήματος. Αναλύθηκε η διασφάλιση ποιότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπου μετά την αποσαφήνιση των ορισμών, τεκμηριώθηκε η αναγκαιότητα της εφαρμογής ενός συνολικού και αποτελεσματικού Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα, ακολουθώντας το πρότυπο ISO 9000 που αναπτύχθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ISO). Ακολούθως η εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων μοντελοποιήθηκε σε μια σειρά από διασυνδεδεμένα συστήματα όπου το προϊόν μεταφέρεται, αποθηκεύεται και τελικά εκτίθεται σε μετασχηματισμούς οι οποίοι δρουν σαν Παράγοντες Μεταβολής Ιδιοτήτων. Οι ιδιότητες των καυσίμων κινδυνεύουν να αλλοιωθούν κάθε φορά που αυτά αλλάζουν δεξαμενή αποθήκευσης ή μεταφοράς. Στο ερευνητικό μέρος αναλύθηκαν τα επιμέρους συστήματα που συνιστούν την συνολική εφοδιαστική αλυσίδα, από την στιγμή που τα καύσιμα λαμβάνουν τις οριστικές ιδιότητες σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές στα διυλιστήρια, μέχρι και την παραλαβή τους από τον τελικό καταναλωτή, oι τρόποι με τους οποίους επιδρούν οι επι μέρους μετασχηματισμοί στα διαφορετικά προϊόντα και η ανίχνευση των Παραγόντων Μεταβολής Ιδιοτήτων μέσω της μέτρησης των μεταβολών αυτών. Επιπλέον καθορίστηκε η τοποθέτηση Σημείων Ελέγχου και ο ορισμός των απαιτούμενων μετρήσεων σε κάθε μετασχηματισμό, αναλύθηκαν οι μηχανισμοί ανάπτυξης Παραγόντων Μεταβολής Ιδιοτήτων και προσδιορίστηκαν οι παράμετροι της Στατιστικής Ανάλυσης για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Σε κάθε περίπτωση τα συμπεράσματα υποστηρίχτηκαν από στοχευμένη έρευνα στα κρίσιμα Σημεία Ελέγχου. Τα τελικά συμπεράσματα της έρευνας αποτέλεσαν τη βάση για τον προσδιορισμό και την τυποποίηση ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας της διακίνησης καυσίμων. Το ΣΔΠ περιγράφηκε και τεκμηριώθηκε πλήρως ώστε να μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί και να πιστοποιηθεί από εταιρίες που διαχειρίζονται μια εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων, από την παραλαβή τους από το διυλιστήριο και μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Η έρευνα συμπληρώθηκε με το Πρόγραμμα Ολοκλήρωσης Τεχνολογιών Παρακολούθησης και Ασφάλειας Στόλου, που διασφαλίζει τον πλήρη έλεγχο, την παρακολούθηση, τον οικονομικό εξορθολογισμό και την ιχνηλασιμότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Modern vehicle engines high performance, the demand for lower emissions combined with high oil prices have led to increased sensitivity to both consumers and the state concerning fuel quality. In addition, differences in excise duty between products often act as an incentive for smuggling, resulting in product spoilage and loss of government revenue. As the first step of this thesis we have examined the downstream fuel supply chain (from the refinery to the end consumer) in operation and in market terms, and we described the supply chain of the medium-sized petroleum marketing company that was our case study. Then we investigated the implementation and completion of the Quality Management System in the liquid fuels supply chain for, the cost of this implementation as well as the cost for a company that lacks a system like this. In the research part, we developed empirical formulas for costs calculation by category of supply chain failure. Following we studied the evolution of the ...
Modern vehicle engines high performance, the demand for lower emissions combined with high oil prices have led to increased sensitivity to both consumers and the state concerning fuel quality. In addition, differences in excise duty between products often act as an incentive for smuggling, resulting in product spoilage and loss of government revenue. As the first step of this thesis we have examined the downstream fuel supply chain (from the refinery to the end consumer) in operation and in market terms, and we described the supply chain of the medium-sized petroleum marketing company that was our case study. Then we investigated the implementation and completion of the Quality Management System in the liquid fuels supply chain for, the cost of this implementation as well as the cost for a company that lacks a system like this. In the research part, we developed empirical formulas for costs calculation by category of supply chain failure. Following we studied the evolution of the market, the concept of the customer and the concept of quality in fuels logistics. More specifically, we demonstrated that the oil marketing companies that sell fuels to consumers either directly or through controlled gasoline stations must take responsibility for the products they provide through out their supply chain. We analyzed the historical formation of the client and the importance of defining the role of the consumer as a critical, active player in the competition game. Then we have examined the requirement for traceability, meaning by this the systematic recording of information that enables the monitoring of products and their logistics, running back the supply chain up to the source of the observed problem. We discussd the quality assurance in the supply chain, the clarification of definitions and the necessity of implementing a comprehensive and effective Quality Management System in the supply chain, following the ISO9000 standard developed by the International Standardization Organization (ISO). Accordingly, the fuel supply chain was analyzed in a series of interconnected systems where the product is transported, stored and finally exposed to transformations that act as agents of properties’ change. The fuel properties likely to deteriorate each time fuel is transported from one storage tank to another. In the research part we analyzed the various systems that make up the total downstream supply chain, from the moment that fuel receive their final properties in accordance with applicable specifications (Refinery), until their delivery to the final consumers as well as the ways in which the transformations affect the varius products and the detection of agents of properties change by measuring these changes. Moreover, we determined the placement of check points to define the required measurements in each transformation, we analysed the mechanisms of properties’ change and identified the parameters of Statistical Analysis for reliable conclusions. In any case the conclusions are supported by targeted research in specific checkpoints. The final conclusions of the survey form the basis for defining and standardizing a comprehensive Quality Management System of fuel distribution. QMS is fully described and documented so that it can easily be applied and certified by a company that manages a downstream fuel supply chain, from the receipt from the refinery up to the final consumer. The thesis is completed by the Technology Integration Program for Fleet Monitoring and Security, which ensures complete control, monitoring, and the economic rationalization and traceability of the supply chain.
περισσότερα