Περίληψη
H ναυτιλία, όπως κάθε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα, ενέχει κάποιο ρίσκο για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Οι καθημερινές ναυτιλιακές δραστηριότητες συνεπάγονται άμεσο ρίσκο, αν και στατιστικά μικρό, για την υγεία των εργαζομένων και των επιβατών. Το θέμα αυτό έχει αναλυθεί αρκετά στη σχετική βιβλιογραφία.Επιπλέον, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, υπάρχει μια αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τους κινδύνους των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον, ιδίως της ρύπανσης από πετρελαιοκηλίδες και από τις αέριες εκπομπές των πλοίων. Για τις αέριες εκπομπές εξετάζονται κυρίως οι εκπομπές Διοξειδίου του Άνθρακα λόγω της συμβολής τους στο φαινόμενο του Θερμποκηπίου και στην Κλιματική Αλλαγή.Τα άτομα και την κοινωνία στο σύνολό της οφείλουν να προσπαθήσουν να εφαρμόσουν μέτρα για τη μείωση σχετικών ρίσκων. Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι και αποτελεσματικά στη μείωση του κινδύνου αλλά και οικονομικά υγιείς επενδύσεις. Ως εκ τούτου, είναι αναγκαίο να αποτιμήσουμε αλλά και να αξιολογίσου ...
H ναυτιλία, όπως κάθε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα, ενέχει κάποιο ρίσκο για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Οι καθημερινές ναυτιλιακές δραστηριότητες συνεπάγονται άμεσο ρίσκο, αν και στατιστικά μικρό, για την υγεία των εργαζομένων και των επιβατών. Το θέμα αυτό έχει αναλυθεί αρκετά στη σχετική βιβλιογραφία.Επιπλέον, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, υπάρχει μια αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τους κινδύνους των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον, ιδίως της ρύπανσης από πετρελαιοκηλίδες και από τις αέριες εκπομπές των πλοίων. Για τις αέριες εκπομπές εξετάζονται κυρίως οι εκπομπές Διοξειδίου του Άνθρακα λόγω της συμβολής τους στο φαινόμενο του Θερμποκηπίου και στην Κλιματική Αλλαγή.Τα άτομα και την κοινωνία στο σύνολό της οφείλουν να προσπαθήσουν να εφαρμόσουν μέτρα για τη μείωση σχετικών ρίσκων. Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι και αποτελεσματικά στη μείωση του κινδύνου αλλά και οικονομικά υγιείς επενδύσεις. Ως εκ τούτου, είναι αναγκαίο να αποτιμήσουμε αλλά και να αξιολογίσουμε εναλλακτικές λύσεις. Οικονομική αποτίμηση είναι η διαδικασία της εκτίμησης (συνήθως σε χρηματικούς όρους) του κόστος και του οφέλους των μέτρων. Το επόμενο βήμα είναι η οικονομική αξιολόγηση των εναλλακτικών μέτρων, προκειμένου να προταθούν για εφαρμογή όσα είναι οικονομικά βιώσιμα. Οι μέθοδοι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν συνδέονται με τη ανάλυση του κόστους και της ωφέλειας (Cost Benefit Analysis, CBA) και με την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας (Cost Effectiveness Analysis, CEA).Στο επίκεντρο λοιπόν της παρούσας διδακτορικής διατριβής βρίσκονται οι παραπάνω μεθόδοι και ο τρόπος εφαρμοφής τους για την αποτίμηση του ρίσκου στην ανθρώπινη υγεία, και στο περιβάλλον μέσω της ρύπανσης από πετρελαιοκηλίδες και από αέριους ρύπους. Παρουσιάζεται μια κριτική στον τρόπο που αυτές χρησιμοποιούνται σήμερα και προτείνεται ένα πλάισιο διαχείρησης του ρίσκου στη ναυτιλία με άξονα την οικονομική αποτίμηση και αξιολόγιση του ρίσκου. Αξιόλογη συνεισφορά στη βιβλιογραφία είναι η έρευνα της μη γραμμική προσέγγιση της αποτίμησης του ρίσκου και η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της Ανάλυσης Κόστους Ωφέλειας (CBA) σε σχέση με την Ανάλυση Κόστους Αποτελεσματικότητας (CEA) που κατα κόρον χρησιμοποιείται σήμερα στη ναυτιλίαΙδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η έρευνα που σχετίζεται με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών ζημιών από πετρελαιοκηλίδες η οποία μάλιστα έχει αποτελέσει τη βάση υποβολών της ελληνικής αντιπροσωπείας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και μέρος της οποίας περιλαμβάνεται στο τελικό κείμενο των τροποποίησεων της μεθόδου Τυπικής Αποτίμησης του Ρίσκου (Formal Safety Assessment, FSA) που χρησιμοποιείται για την αποτίμηση κανονισμών.Τέλος, παρουσιάζεται ένα γενικευμένο πλαίσιο καθώς και παραδείγματα για την αποτίμηση του ρίσκου και την αξιολόγηση των συναφών μέτρων. Το πλαίσιο αυτό υποστηρίζεται από την παρουσίαση των ισχυρών θεμέλιων του στην οικονομική θεωρία και πιο συγκεκριμένα στους τομείς της οικονομικής της ευημερίας και του περιβάλλοντος. Έτσι, το πλαίσιο που παρουσιάζεται θα συμβάλλει στην λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων για την αντιμετώπιση του ρίσκου και το οποίο μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί τόσο για το συμφέρον των μεμονομένων επιχειρήσεων όσο και της κοινωνίας συνολικά.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Shipping, as any other human activity, poses some risk to human health and the environment. Risk is everywhere and always has been as our modern society is a risk society (Beck, 1986). Daily maritime activities involve direct health risks to mariners and passengers; an issue that has been extensively addressed in the literature. During the last decades, there has also been an increasing concern on the harm of human activities to the environment, especially of waterborne pollution from accidental oil outflow and ship air emissions as a byproduct of burning bunker fuels.Individuals and society as a whole do try to implement measures to reduce such risks. These measures should be both effective in reducing the risk and economically sound investments. Therefore it is necessary to ‘valuate’ and ‘evaluate’ alternatives that have the potential to reduce the relevant risk. Valuation is the process of estimating (usually in monetary terms) the costs and the benefits of risk reduction measures. ...
Shipping, as any other human activity, poses some risk to human health and the environment. Risk is everywhere and always has been as our modern society is a risk society (Beck, 1986). Daily maritime activities involve direct health risks to mariners and passengers; an issue that has been extensively addressed in the literature. During the last decades, there has also been an increasing concern on the harm of human activities to the environment, especially of waterborne pollution from accidental oil outflow and ship air emissions as a byproduct of burning bunker fuels.Individuals and society as a whole do try to implement measures to reduce such risks. These measures should be both effective in reducing the risk and economically sound investments. Therefore it is necessary to ‘valuate’ and ‘evaluate’ alternatives that have the potential to reduce the relevant risk. Valuation is the process of estimating (usually in monetary terms) the costs and the benefits of risk reduction measures. The next step is the economic evaluation of the alternatives in order to propose the ones that should be implemented. The methods that can be used are associated with weighting the benefits of the control measures against the relevant costs (Cost Benefit Analysis, CBA) and assessing their efficiency (Cost-Effectiveness Analysis, CEA).The focus of this work is to present the above methods within the maritime risk assessment frameworks. The current approaches are critically reviewed and a correct way to apply them is presented. For the first time, a non linear approach of valuation is investigated and the need to move towards CBA within risk assessment is justified. State-of-the art work performed in the context of the International Maritime Organization is presented, so as to address the issue of non linearities in the case of environmental damages from oil spills, along with some illustrative examples. Finally, a generalized framework to address risk to human life and the environment is presented. This framework is supported by presenting its strong foundations in the economic theory and more precisely in the fields of welfare economics, public policy and environmental economics. Thus, we provide a solid way to support risk-informed decision-making to address the problems above which can be easily applied both for the interest of individuals and of society.
περισσότερα