Πειραματική μελέτη των επιπτώσεων του στρες στη μάθηση και τη μνήμη του χώρου

Περίληψη

Η απάντηση του οργανισμού στο στρες ρυθμίζεται κεντρικά μέσω της ενεργοποίησης του άξονα Υποθαλάμου –Υπόφυσης- Επινεφριδίων. Η αρνητική παλίνδρομη ρύθμιση που εξασκεί ο άξονας στη δραστηριότητα της υπόφυσης, του υποθαλάμου και του ιπποκάμπου οδηγεί στον ολοκλήρωση της απάντησης στο στρες και στη συνακόλουθη επαναφορά της ομοιόστασης. Η δράση αυτή εξασκείται κυρίως μέσω των υποδοχέων των γλυκοκορτικοειδών, που διακρίνονται σε τύπου Ι (MR) και τύπου ΙΙ (GR). Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν ενδείξεις ότι η έκφραση και η λειτουργικότητα των γλυκοκορτικοειδών στον εγκέφαλο και των υποδοχέων τους αλλάζει μετά από έκθεση σε στρεσογόνα ερεθίσματα, με τρόπο που εξαρτάται από το είδος του στρες, την εγκεφαλική περιοχή και το φύλο του πειραματόζωου. Στην παρούσα διατριβή, μελετήσαμε την επίδραση του στρες περιορισμού, στην χωρική μάθηση και μνήμη, σε αρσενικούς, θηλυκούς και ωοθηκεκτομημένους ενήλικους επίμυες, και τις αντίστοιχες αλλαγές στα γλυκοκορτικοειδή του πλάσματος και στους υποδοχείς τους σ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis is known to control the central response to stressful events, by exerting a negative feedback on the hippocampus, hypothalamus and pituitary activity, helping thus the organism to regain its homeostasis. These actions are mediated through the glucocorticoid receptors type I (MRs) and II (GRs), which are vastly abundant in the limbic system. In the last years, an increasing literature has indicated that the levels of these receptors change after stress, in a way that depends on the type of stress, the sex of the animal and the brain area. In this study, we investigated the effects of a chronic and acute restraint stress on spatial learning and memory of adult male and female rats and evaluated the plasma corticosterone and glucocorticoid receptor levels in the hippocampus. For the chronic stress protocol, we used a 21-day, 6 hours a day, restraint stress paradigm. Afterwards, we tested the stressed animals and their age-matched controls on t ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/24055
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/24055
ND
24055
Εναλλακτικός τίτλος
Experimental study on the effects of stress on spatial learning and memory
Συγγραφέας
Κρεμμύδα, Ολυμπία (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Ιατρικής. Τομέας Μορφολειτουργικός. Εργαστήριο Ιστολογίας και Εμβρυολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κίττας Χρήστος
Παπαδοπούλου-Νταϊφώτη Ζωή
Αναστασόπουλος Δημήτριος
Κυρούδη Ασπασία
Κιτράκη Ευθυμία
Παναγιωτακοπούλου Μαρία
Τηνιακού Κωνσταντίνα
Επιστημονικό πεδίο
Ιατρική και Επιστήμες ΥγείαςΒασική Ιατρική
Λέξεις-κλειδιά
Στρες; Διαφυλικές διαφορές; Ιππόκαμπος; Υποδοχείς γλυκοκορτικοειδών; Κορτικοστερόνη; Υδάτινος λαβύρινθος; Επίμυες Wistar; Μάθηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
140 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)