Η επίδραση της επιμόρφωσης στη διδακτική απόδοση των εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί η επίδραση ενός σύντομου προγράμματος επιμόρφωσης στη διδακτική απόδοση και τη γνωστική κατανόηση των εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής. Ειδικότερα, εξετάστηκε η επίδραση της επιμόρφωσης α) στη διαχείριση του χρόνου του μαθήματος, β) στην παροχή ανατροφοδότησης από τον ΚΦΑ στους μαθητές, γ) σε ποιοτικά στοιχεία της διδασκαλίας και δ) στις γνώσεις σε θέματα σχετικά με την αποτελεσματική διδασκαλία. Επίσης, εξετάστηκε η δυνατότητα διεύρυνσης του QDITC για την πληρέστερη αξιολόγηση του μαθήματος Δευτερεύοντες σκοποί ήταν α) η αυτοαξιολόγηση των ΚΦΑ σε παραμέτρους σχετικές με το πρόγραμμα επιμόρφωσης και β) η αποτίμηση του προγράμματος επιμόρφωσης από τους συμμετέχοντες. Συμμετείχαν 32 διδάσκοντες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με διδακτική εμπειρία 3 έως 18 χρόνια (Μ=10 87, SD=4 25) οι οποίοι αποτέλεσαν την πειραματική (15) και την ομάδα ελέγχου (17). Βιντεοσκοπήθηκαν και μαγνητοφωνήθηκαν έξι μαθήματα κάθε διδάσκοντα (192 συνολικά) και ο μέσος όρος ... Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί η επίδραση ενός σύντομου προγράμματος επιμόρφωσης στη διδακτική απόδοση και τη γνωστική κατανόηση των εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής. Ειδικότερα, εξετάστηκε η επίδραση της επιμόρφωσης α) στη διαχείριση του χρόνου του μαθήματος, β) στην παροχή ανατροφοδότησης από τον ΚΦΑ στους μαθητές, γ) σε ποιοτικά στοιχεία της διδασκαλίας και δ) στις γνώσεις σε θέματα σχετικά με την αποτελεσματική διδασκαλία. Επίσης, εξετάστηκε η δυνατότητα διεύρυνσης του QDITC για την πληρέστερη αξιολόγηση του μαθήματος Δευτερεύοντες σκοποί ήταν α) η αυτοαξιολόγηση των ΚΦΑ σε παραμέτρους σχετικές με το πρόγραμμα επιμόρφωσης και β) η αποτίμηση του προγράμματος επιμόρφωσης από τους συμμετέχοντες. Συμμετείχαν 32 διδάσκοντες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με διδακτική εμπειρία 3 έως 18 χρόνια (Μ=10 87, SD=4 25) οι οποίοι αποτέλεσαν την πειραματική (15) και την ομάδα ελέγχου (17). Βιντεοσκοπήθηκαν και μαγνητοφωνήθηκαν έξι μαθήματα κάθε διδάσκοντα (192 συνολικά) και ο μέσος όρος κάθε ζεύγους μαθημάτων αποτέλεσε την επίδοση των εκπαιδευτικών στην αρχική, την τελική και τη μέτρηση διατήρησης. Για την αξιολόγηση του μαθήματος χρησιμοποιήθηκαν α) φόρμα διαχείρισης χρόνου (Graham, 2001), β) φόρμα αξιολόγησης της ανατροφοδότησης (Rink, 2002) και γ) φόρμα αξιολόγησης διδακτικών συμπεριφορών QDITC (Byra, 1992) στη διευρυμένη της μορφή (Δ-QDITC), όπως αναπτύχθηκε από τη συγγραφέα της παρούσας εργασίας, σε συνεργασία με την επιβλέπουσα. Μετά τις δύο πρώτες διδασκαλίες η πειραματική ομάδα συμμετείχε σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα, που αποτελούνταν από 2 τρίωρες διαλέξεις και 2 ώρες πρακτικής εφαρμογής και πραγματεύονταν σημαντικές παραμέτρους για αποτελεσματική διδασκαλία. Για τον έλεγχο της επίδρασης του προγράμματος χρησιμοποιήθηκε ανάλυση διακύμανσης ως προς δύο παράγοντες εκ των οποίων ο ένας επαναλαμβανόμενος [Anova 2 (ομάδες) Χ 3 (μετρήσεις)]. Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική βελτίωση της πειραματικής ομάδας στη διαχείριση του χρόνου του μαθήματος, αφού αυξήθηκε σημαντικά ο χρόνος ενεργητικής συμμετοχής ενώ αντίθετα ελαχιστοποιήθηκε η αναμονή των μαθητών. Αναφορικά με τα ποιοτικά στοιχεία της διδασκαλίας, τα αποτελέσματα φανέρωσαν στατιστικά σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ ομάδας και μέτρησης F(26o)-142 92, ρ< 001 με την πειραματική ομάδα να υπερδιπλασιάζει την επίδοση της στο συνολικό σκορ αλλά και σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες του εργαλείου. Επίσης, η πειραματική ομάδα, αύξησε σημαντικά τη διορθωτική, την ειδική και τη σύμφωνη ανατροφοδότηση. Στη γραπτή εξέταση για τις σχετικές με την αποτελεσματικότητα γνώσεις διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ ομάδας και μέτρησης F(260)=114 86, ρ< 001 με την πειραματική ομάδα να τριπλασιάζει σχεδόν την επίδοση της. Εν συντομία, η πειραματική ομάδα, σε αντίθεση με την ομάδα ελέγχου, βελτίωσε και διατήρησε την απόδοση της σε όλες σχεδόν τις μεταβλητές μετά την επιμόρφωση. Επιπλέον, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρχε πολύ υψηλή συσχέτιση μεταξύ των επιμέρους αλλά και των συνολικών σκορ μεταξύ του QDITC και του Δ-QDITC που σημαίνει ότι είναι εφικτή η χρήσης της διευρυμένης μορφής του. Συμπεραίνεται ότι μια χρονικά σύντομη αλλά στοχευμένη επιμόρφωση μπορεί να βοηθήσει στη διαφοροποίηση της διδακτικής απόδοσης και να συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα των καθηγητών φυσικής αγωγής.περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The purpose of the present research was to investigate the effect of a short training program in teaching performance and cognitive comprehension of physical education teachers. Specifically, the effect of training a) in the time management of the lesson, b) in teacher feedback, c) in qualitative elements of teaching and d) in teacher's knowledge on issues related to effective teaching, was examined. The possibility of using an extended QDITC form, for a more complete evaluation of the lesson was also examined. Secondary aims were a) the self-assessment of the physical education teacher in parameters relative with the program of training and b) the evaluation of the training program by the participants. Thirty-two elementary school teachers with teaching experience 3 to 18 years (M=10 87, SD=4 25) formed the experimental (15) and the control group (17). Six lessons were videotaped and tape-recorded for each teacher (total 192) and the mean of each pair of courses constituted teacher pe ...
περισσότερα
Δηλώνω ότι έλαβα γνώση και ανεπιφύλακτα συμφωνώ και αποδέχομαι τους

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (74.23 MB)  (Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/21517
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/21517
ND
21517
Εναλλακτικός τίτλος
The influence of physical educator training in teaching behavior
Συγγραφέας
Βασιλειάδου, Όλγα (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2007
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Εξεταστική επιτροπή
Δέρρη Βασιλική
Κιουμουρτζόγλου Ευθύμιος
Μαυρομάτης Γεώργιος
Θεοδωράκης Ιωάννης
Μιχαλοπούλου Μαρία
Τζέτζης Γεώργιος
Αγγελούσης Νικόλαος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Αξιολόγηση διδάσκοντα και διδασκαλίας; Αποτελεσματικότητα καθηγητών φυσικής αγωγής; Επιμόρφωση καθηγητών φυσικής αγωγής; Συστηματική παρατήρηση; Διαχείριση χρόνου; Ανατροφοδότηση; Βιντεοσκόπηση - μαγνητοφώνηση; Αυτοαξιολόγηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
236 σ., εικ., ευρ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)