Η επιρροή των παραμυθιών στη διαδικασία κοινωνικοποίησης και στη διαμόρφωση ταυτότητας φύλου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη
Η κοινωνικοποίηση αποτιμάται ως βασική ανθρώπινη διαδικασία, κατά την οποία στο άτομο δίνονται πληροφορίες, καθοδηγείται μέσω διαδικασιών μάθησης από διάφορους παράγοντες και σταδιακά μαθαίνει πώς να αλληλεπιδρά προσαρμοστικ
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Socialization is valued as a core human process, in which an individual is introduced with information, led through via learning processes by various agents and gradually learns how to adaptively and fruitfully interact with society. One of the main socialization pathways is gender configuration: during every developmental phase the individual is equipped with new ideas about what constitutes a gender-appropriate behavior, therefore one is urged to update his/ her attitude towards each gender. Preschool age seems to be a crucial point of acquiring both a productive social role and a more or less stereotypical gender role. Since fairytale narratives are a usual educational tool for these ages, the present study investigated how these aforementioned variables are inter-related. Aim of the study: The objective of this thesis has been to examine whether repeated exposure to classic fairytales may significantly influence the perceived and observable gender roles of children in preschool ed ...
Socialization is valued as a core human process, in which an individual is introduced with information, led through via learning processes by various agents and gradually learns how to adaptively and fruitfully interact with society. One of the main socialization pathways is gender configuration: during every developmental phase the individual is equipped with new ideas about what constitutes a gender-appropriate behavior, therefore one is urged to update his/ her attitude towards each gender. Preschool age seems to be a crucial point of acquiring both a productive social role and a more or less stereotypical gender role. Since fairytale narratives are a usual educational tool for these ages, the present study investigated how these aforementioned variables are inter-related. Aim of the study: The objective of this thesis has been to examine whether repeated exposure to classic fairytales may significantly influence the perceived and observable gender roles of children in preschool education on the one hand, and whether educators and parents may notice a post-intervention alteration in children’s social behaviors on the other hand. Methods and materials: The sample consisted of N= 100 children of ages 4-5 years old, both boys and girls in random selection, divided into preschool education classrooms of 20. Both educators and parents were informed of the procedure before giving out their informed consent. The intervention consisted of the exposure in the following stereotypical fairytales: Cinderella, Beauty and the Beast, Snow White, Red Riding Hood, Little Prince, and Snow Queen. Children’s social behavior was assessed with Child Behavior Scale (Ladd & Profilet, 1996), while their gender role was researched utilizing Egan and Perry’s (2001) self-reported Gender Identity Scale. Moreover, the quantitative data were complemented with qualitative data via semi-structured interviews performed with children, parents and teachers. Results: Statistical analysis seems to confirm the research hypotheses. Discussion: It is of great value to acknowledge that classic fairytales have indeed a statistical effect on socialization process and in gender conf
Η επιρροή των παραμυθιών στη διαδικασία κοινωνικοποίησης και στη διαμόρφωση ταυτότητας φύλου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη
Η κοινωνικοποίηση αποτιμάται ως βασική ανθρώπινη διαδικασία, κατά την οποία στο άτομο δίνονται πληροφορίες, καθοδηγείται μέσω διαδικασιών μάθησης από διάφορους παράγοντες και σταδιακά μαθαίνει πώς να αλληλεπιδρά προσαρμοστικά και γόνιμα με την κοινωνία. Μία από τις κύριες οδούς κοινωνικοποίησης είναι η διαμόρφωση του φύλου: σε κάθε αναπτυξιακή φάση το άτομο εφοδιάζεται με νέες ιδέες σχετικά με το τι συνιστά συμπεριφορά κατάλληλη για το φύλο, επομένως καλείται κάποιος να αποκτήσει συμπεριφορά που αρμόζει στο κάθε φύλο. Η προσχολική ηλικία φαίνεται να είναι ένα κρίσιμο σημείο για την απόκτηση τόσο ενός δημιουργικού κοινωνικού ρόλου όσο και ενός στερεοτυπικού ρόλου του φύλου. Δεδομένου ότι οι αφηγήσεις των παραμυθιών είναι ένα συνηθισμένο εκπαιδευτικό εργαλείο για αυτές τις ηλικίες, η παρούσα μελέτη διερεύνησε πώς οι προαναφερθείσες μεταβλητές συνδέονται μεταξύ τους. Σκiguration in students of preschool ages.
περισσότερα
![]() | |
![]() | Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (1.98 MB)
(Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)
|
Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.
| Παραμύθια; Κοινωνικοποίηση; Ταυτότητα φύλου; Προσχολική εκπαίδευση | ||||||||||||||
Χώρα | Βουλγαρία | ||||||||||||||
Γλώσσα | Αγγλικά | ||||||||||||||
Άλλα στοιχεία | πιν., σχημ., γραφ. |
Στατιστικά χρήσης


ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
Πηγή: Google Analytics.


ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
Πηγή: Google Analytics.


ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.


ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)
λιγότερα
περισσότερα