Περίληψη
Με τη συγκεκριμένη έρευνα, επιχειρείται μία σχοινοτενής διερεύνηση και πραγμάτευση της συμπεριφοράς των ατόμων με αναπηρία και των φροντιστών τους (μαθητών, γονέων, κηδεμόνων, εκπαιδευτικών) απέναντι στην προτεινόμενη οδοντιατρική θεραπεία. Εν προκειμένω, καθίσταται μία προσπάθεια ιχνηλάτησης και κατανόησης των μεταβλητών, που επενεργούν καταλυτικά στη στάση και συμπεριφορά των ατόμων με αναπηρία και των φροντιστών τους. Στην εμπειρική έρευνα που διεξήχθη τα σχολικά έτη 2018-2019 και 2019-2020 έλαβαν μέρος εκατόν ενενήντα επτά (197) άτομα (μαθητές, γονείς, κηδεμόνες, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές) που αποτελούν μέλη λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ («Ειδικά Νηπιαγωγεία, Ειδικά Δημοτικά, Ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια και Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»). Ως εργαλείο έρευνας χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο, το οποίο σχεδιάστηκε, συντάχθηκε και εκπονήθηκε από τον ερευνητή στη λογική αντίστοιχων διεθνών (Oral Health Impact Profile, Child Oral Health Quality ...
Με τη συγκεκριμένη έρευνα, επιχειρείται μία σχοινοτενής διερεύνηση και πραγμάτευση της συμπεριφοράς των ατόμων με αναπηρία και των φροντιστών τους (μαθητών, γονέων, κηδεμόνων, εκπαιδευτικών) απέναντι στην προτεινόμενη οδοντιατρική θεραπεία. Εν προκειμένω, καθίσταται μία προσπάθεια ιχνηλάτησης και κατανόησης των μεταβλητών, που επενεργούν καταλυτικά στη στάση και συμπεριφορά των ατόμων με αναπηρία και των φροντιστών τους. Στην εμπειρική έρευνα που διεξήχθη τα σχολικά έτη 2018-2019 και 2019-2020 έλαβαν μέρος εκατόν ενενήντα επτά (197) άτομα (μαθητές, γονείς, κηδεμόνες, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές) που αποτελούν μέλη λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ («Ειδικά Νηπιαγωγεία, Ειδικά Δημοτικά, Ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια και Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»). Ως εργαλείο έρευνας χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο, το οποίο σχεδιάστηκε, συντάχθηκε και εκπονήθηκε από τον ερευνητή στη λογική αντίστοιχων διεθνών (Oral Health Impact Profile, Child Oral Health Quality of Life, Parental-Caregiver Perceptions Questionnaires, Oral Health Index) που δίνονται προς συμπλήρωση στους φροντιστές των ατόμων με αναπηρία, όταν καταφεύγουν στις οδοντιατρικές μονάδες και κλινικές, προκειμένου να εξεταστούν ώστε να ακολουθήσουν την προτεινόμενη οδοντιατρική θεραπεία. Τα εμπειρικά ευρήματα και εκβάσεις, καταληκτικά, κατάδειξαν ότι η κακή κατάσταση της στοματικής κοιλότητας των ατόμων με αναπηρία, επηρεάζει ελάχιστα τη γνωστική τους απόδοση, τον ύπνο τους, τη μάσηση των τροφών και το συναισθηματικό και συμπεριφορικό τους προφίλ κατά τη διάρκεια της σχολικής τους καθημερινότητας και ζωής.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Over the last decades, the influence of socioeconomic and factors and deprivation on the oral health status of individuals and populations of the people with disabilities, has been documented and there is evidence that some common susceptibility may underlie the social gradient found within health and disease. With this research, a thorough investigation and discussion of the behavior of people with disabilities and their caregivers (students, parents, guardians, and teachers) towards the proposed dental treatment is attempted. People with disabilities are affected by multiple factors which determine their quality of life. Health, and more specifically oral health, is strongly related to the quality of life. Patients with disabilities have specific needs as a result of multi-dimensional environmental influences, personal, social and economic changes and problems and systemic diseases. In this context, one hundred ninety-seven (197) people (students, prents, guardians, kindergarten teac ...
Over the last decades, the influence of socioeconomic and factors and deprivation on the oral health status of individuals and populations of the people with disabilities, has been documented and there is evidence that some common susceptibility may underlie the social gradient found within health and disease. With this research, a thorough investigation and discussion of the behavior of people with disabilities and their caregivers (students, parents, guardians, and teachers) towards the proposed dental treatment is attempted. People with disabilities are affected by multiple factors which determine their quality of life. Health, and more specifically oral health, is strongly related to the quality of life. Patients with disabilities have specific needs as a result of multi-dimensional environmental influences, personal, social and economic changes and problems and systemic diseases. In this context, one hundred ninety-seven (197) people (students, prents, guardians, kindergarten teachers, and teachers) took part in the empirical research conducted in the school years 2018-2019 and 2019-2020 as members function of SMEAE (“Special Kindergartens, Special Primary, Special Secondary and High Schools, and E.E.E.E.K. (Workshops of Special Vocational Education and Training”). As tool research used the questionnaire, wich designed, compiled and developed by the researcher in the logic of respective internationals (The Real Oral Health Impact Profile, Child the Real Oral Health Quality of Life, Parental-Caregiver Perceptions Questionnaires, Oral Health Index) given to supplement caregivers of individuals with disabilities, when resorting to dental units and clinical in order to be examined and in order to follow the proposed dental treatment. Consequently, all variables were measured with above all that questionnaire. Oral caries still remains a public health proplem within the underprivileged pockets of the population like are people with disabilities. Also, prove to be through several studies reporting, positive association oral health, care, and treatment, with certain socioeconomic factors such as family income, maternal education level, area-based deprivation indices, and social gradient. The empirical findings and outcomes, finally, showed that the poor condition of the oral cavity of people with disabilities has little effect on their cognitive performance, sleep, chewing food and their emotional and behavioral profile during the daily school life and life.
περισσότερα