Η αναπαράσταση της Ελληνίδας δασκάλας, λoγίας και διανοουμένης στην ελληνική εικονογραφία κατά το δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα, αρχές του 20ου

Περίληψη

Η διατριβή πραγματεύεται την αναπαράσταση της Ελληνίδας δασκάλας, λογίας και διανοουμένης στην εικονογράφηση πέντε βασικών εντύπων του ελληνικού περιοδικού Τύπου: των «Ευτέρπη», «Πανδώρα», «Άστυ», «Εφημερίς των Κυριών» και «Εθνικόν Ημερολόγιον» του Κωνσταντίνου Φ. Σκόκου. Κυκλοφόρησαν στην ελληνική επικράτεια και στον εκτός συνόρων Ελληνισμό από το 1847 έως το 1917. Εφαρμόστηκε η ιστορική έρευνα στοχεύοντας στη διερεύνηση της βασικής υπόθεσης πως οι Ελληνίδες δασκάλες, λόγιες και διανοούμενες αναπαρίστανται, στην εικονογράφηση, ως άσχημες και κακοφτιαγμένες, με μη θηλυκά και εξανδρισμένα χαρακτηριστικά. Παρουσιαζόμενες, επίσης, με το προφίλ της σπληνικής γεροντοκόρης μεταδίδεται το μήνυμα της ασυμβατότητας της ανώτερης μόρφωσης με την ομορφιά, τη θηλυκότητα και την έκφραση της σεξουαλικότητάς τους. Στόχο επίσης αποτέλεσε η διερεύνηση επιμέρους ερευνητικών υποθέσεων όπως η αναπαράσταση των λογίων, διανοουμένων και διδασκαλισσών ως καρικατούρες με κωμικό τρόπο και ιδιότροπη ενδυμασία ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This dissertation discusses the issue of the representation of the female Greek teacher, scholar and intellectual in the illustrations of five main Greek publications of the periodical Press:"Efterpi", "Pandora", "Asty", "Efimeris ton Kyrion" and "Ethnikon Imerologion" by Konstantinos F. Skokos, which circulated in Greece and among Greek expatriates abroad from 1847 until 1917. Historical research was applied with a view to investigating the validity of the research case according to which Greek scholar and intellectual female teachers are represented in the illustrations of the Greek press as ugly and inelegant, with very striking, non-feminine but rather masculine features. Additionally, the attribution to them of the profile of the pedant spinster, conveys the message of incompatibility of higher education with their beauty, femininity and the expression of their sexuality. A further goal of the research constitutes the investigation of research hypotheses, such as the representati ...
περισσότερα
Η διατριβή αυτή δεν είναι ακόμα διαθέσιμη ηλεκτρονικά
DOI
10.12681/eadd/49011
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/49011
ND
49011
Εναλλακτικός τίτλος
The representation of the female Greek teacher as scholar and intellectual in the illustrations of greek publications in the late 19th and early 2Oth century
Συγγραφέας
Αντιπάτη, Ιωάννα του Γεώργιος
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Δέδος Ζήκος
Μπάκας Θωμάς
Παπαδημητρόπουλος Παναγιώτης
Βάος Αντώνιος
Σταθοπούλου Ουρανία
Τσιόδουλος Στέφανος
Χρηστάκος Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Τέχνη
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Δασκάλες; Λόγιες; Διανoούμενες; Νεωτερικότητα; Δυτικές καπιταλιστικές κοινωνίες; Εικονογραφία; Εικονογράφηση; Χαρακτική; Γελοιογραφίες-σκιτσογραφίες; Έργα ζωγραφικής τέχνης; Ελληνικός περιοδικός τύπος; Θηλυκότητα; Σεξουαλικότητα; Καρικατούρες; Ελληνικό φεμινιστικό κίνημα; Σουφραζέτες; Στερεότυπα; Μέση και ανώτερη εκπαίδευση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. (422, 392 σ.), εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.